Škoda Fabia Combi – první svezení

Fabia se protáhla a zdá se, že to s sebou nese samá pozitiva.

O nové Fabii Combi už jsme několikrát psali. Aby ne, tohle auto bude pro domácí trh velmi důležité. Vlastně by snad ani nepotřebovalo reklamu, protože zákazníci škodovky jsou z velké části velmi konzervativní a až jim doběhne leasing na kombík minulé generace, bez rozmýšlení „naskočí“ do jeho nástupce.

Hodnotit design je vždycky ošemetné, každý má vkus posazený trochu jinak a existují dokonce i lidé, kteří Fabii považují za hezčí, než Opel Corsa, čemuž upřímně řečeno vůbec nerozumím. Nejsem velký příznivec úzké a vysoké zadní partie, ale musím říct, že ve verzi kombi působí Fabia výrazně vyrovnaněji. Větší zadek alespoň trochu vyvážil nafouklou příď a ve skutečnosti vypadá auto trochu lépe a přirozeněji, než na fotkách.

Škoda Fabia II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda fabia II 2 fotogalerie

Dost záleží na výběru barvy: ostře žlutá pastelová Fabia působí přece jen trochu těžkopádněji, než když zvolíte nějaký tmavší metalízový odstín. Zejména tmavě zelené a šedivé kousky vypadaly na slunečném pobřeží nedaleko chorvatského Splitu docela pěkně.

Všechna důležitá fakta už jste se mohli dočíst před časem, ale neškodí si pár věcí zopakovat. Fabia Combi narostla oproti hatchbacku do délky o 247 mm, celkově měří 4239 mm. Nejmarkantnější změna pochopitelně proběhla tam, kde to mnohé české zákazníky zajímá nejvíc – v objemu zavazadlového prostoru. V základní konfiguraci má 480 litrů, po sklopení zadních sedaček 1460 litrů. To jsou slušné hodnoty a jistě budou hrát značnou roli. Přestože rozvor se nehnul ani o píď (2462 mm), ale dobrá zpráva je, že se nezvětšil jenom kufr. Na zadních sedadlech je víc místa nejen nad hlavou (což se vzhledem k jinému tvaru střechy dalo čekat), ale přibylo i pár milimetrů pro kolena, což je velmi dobrá zpráva pro rodiny s odrostlejšími dětmi.

Auta v testovací flotile měla většinou plnou výbavu Sport či Elegance a to byl i případ vozu, který jsem si k seznámení vybral já. Bohužel je nutno podotknout, že v nejchudším stupni výbavy Classic bude kombík, stejně jako hatchback, vypadat skutečně výrazně chuději. S motory je to zajímavé. V prospektech a i některých tiskových zprávách se dočtete, že je k dispozici pět benzínových a tři dieselové motory, ale v testovací flotile chyběl nejslabší (a tudíž také nejlevnější) benzínový šestiventilový  tříválec 1.2 HTP 44 kW (60 koní). Na dotaz, jestli se tedy vůbec vyrábí, nám zástupci škodovky prozradili, že zatím ne a že se stále ještě jedná o tom, jestli bude do výroby vůbec uveden. Prozatím si tedy můžete zapamatovat, že ceny nové Fabie Combi nebudou začínat na 285 900 Kč, ale na 302 900 Kč, což je cena za motorovou variantu 1.2 12V HTP 51 kW (69 koní). Snadným výpočtem zjistíte, že kombík je o 20 tisíc dražší než hatchback a přestože škodovka ještě oficiální ceníky pro koncové zákazníky nezveřejnila, stačí si vzít ceník běžné Fabie a k vybrané výbavě a motorizaci tuto částku připočíst.

Upřímně řečeno, podle mého by se slabší motor nejspíš do kombíku montovat neměl. K jízdě jsem si totiž vybral „silnější“ HTP a slabší motor bych už nikomu s klidným svědomím nedoporučil. Není ovšem pravda, že bych tenhle tříválec neměl rád, naopak: vyhovuje mi jeho nadšení pro věc, překvapivý zátah z nízkých otáček i jadrný (pravda, trochu legrační) zvukový projev.

Je ovšem nutné si uvědomit, že je to motor stavěný a naladěný především na provoz ve městě. Tam jeho nízko položený točivý moment vynikne nejlépe a také se vám odvděčí slušně nízkou spotřebou. Jakmile ovšem vyjedete na okresky, nebo nedejbože na dálnici, začnou se projevovat jeho slabiny. Jízda do strmějších kopců vyžaduje časté podřazování, tím spíš, pokud vás v autě jede víc. Fabia Combi sice s tímhle motorem na dálnici udrží tachometrových 140 km/h, ale spotřeba tříválce jde okamžitě prudce nahoru. Nám stačilo nějakých 70 kilometrů, aby se z necelých sedmi litrů přehoupla přes 9,5. A to jsme měli prázdný kufr.

Pokud o Fabii Combi uvažujete a už se těšíte, jak naložíte děti, do kufru vyskládáte výbavu na prázdniny a vyrazíte zrovna třeba do Chorvatska (mimochodem, okolí Splitu je skutečně překrásné a nedaleký ostrov Hvar byl zařazen mezi deset nejkrásnějších ostrovů světa), určitě se poohlédněte po silnějším motoru, tříválec se na takovéhle věci nehodí.

Na to, abych zjistil jemné rozdíly v jízdních vlastnostech, to jedno odpoledne a zhruba 150 kilometrů jízdy opravdu nestačilo. Trochu těžší záď je samozřejmě trošku znát v prudších nájezdech do zatáčky, ale auto se chová tak ukázněně, jak se od moderních, elektronikou hlídaných předokolek čeká. Tuhá karoserie pomáhá dobrému vedení do zatáčky a auto snese i poměrně velkou rychlost. Ale to jsme v rovině sci-fi, protože upřímně řečeno, v cílové skupině Fabie Combi mnoho „pouličních závodníků“ nebude.

Jízdní komfort je prakticky stejný jako u Fabie hatchback: větší díry snese odpružení bez potíží a většinou je spíš slyšíte, než cítíte, ale jakmile se dostanete na silnici zvrásněnou v delších úsecích menšími nerovnostmi, karoserii to mírně vyvede z klidu a ucítíte neustálé mírné kolébání.

Nová Fabia to nemá jednoduché, což platí o obou karosářských variantách. V kategorii malých aut se v poslední době rozpoutala velká bitva. V Německu se z ničeho nic probral Opel a postavil skvělou Corsu, připravovaná nová Fiesta věru nevypadá špatně a Suzuki Swift patří k našim redakčním černým koňům. Kombíků je ovšem o poznání méně, takže to „dlouhá“ Fabia bude mít o něco jednodušší. Ale i tak, třeba větší Kia Cee’s Sportywagon by svými vnitřními rozměry, příznivou cenou a sedmiletou zárukou mohla zlákat kdekoho. Nic z toho ovšem nemusí škodovce dělat příliš velké vrásky. Tohle je její domácí trh, tohle je její zásadní modelová řada a bylo by bláhové byť i jen na sekundu předpokládat, že nebude mít úspěch.

Honza Koubek

21.11.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist