Senzace: superluxusní Pagani v Praze

Díky firmě FOXCAR se v Česku budou prodávat auta, jichž po světě nejezdí celkem ani sto.

Ještě pouhé sekundy před tím, než z hotelového Mercedesu třídy S vystoupil na chodník v pražských Holešovicích drobný muž se stříbrnými vlasy a brýlemi, jsem si tak trochu myslel, že je to vtip. Pravda, důkladně propracovaný a dotažený až do naprostého konce, ale přece jenom vtip.

Copak v provinčním městě zanedbatelného mezinárodního významu může mít showroom automobilka, proti jejímž produktům je cokoliv od Lamborghini nudná konfekce? Zdá se, že ano. Tvář, jejíž majitel před chvíli vystoupil z taxíku, jsem předtím viděl na stránkách svého oblíbeného časopisu Evo mnohokrát. Nelze pochybovat o tom, že do Prahy zavítal automobilový konstruktér Horacio Pagani osobně. (A nic na tom nemění ani pravopisná chyba na jmenovce před jeho židlí).

Moment, vám to jméno nic neříká? Divíte se, proč jsme z něj tak na větvi? Žádáte vysvětlení? No dobrá.

Splněný sen

Horacio Pagani, syn argentinského pekaře a malířky, podle svých vlastní slov kreslil do školních sešitů superauta už na základní škole. Záliba v designu se u něj potkala s technickým nadáním, takže už ve dvaceti pracoval pro jistý závodní tým jako konstruktér.

Později přesídlil do Itálie, přímo do srdce kultovního „údolí supersportů” okolo Modeny. Začínal jako řadový mechanik, ale díky svému talentu a pracovitosti rychle postupoval hierarchií firmy do vyšších pater. Svůj podpis zanechal mimo jiné pod bestií jménem Countach Evoluzione.

Na konci osmdesátých let dále pracoval pro Lamborghini, ale už ve vlastní firmě, specializované na práci s kompozitními materiály. V této éře se Pagani tak či onak podílel na modelech Diablo, P140, L30 a Diablo Anniversary.

Takto vydělané prostředky umožnily Horaciovi splnit si dětský sen. V roce 1993 zakládá Pagani Automobili a o několik let později představuje model Zonda. Karbonový supersport s vidlicovým dvanáctiválcem, který speciálně pro Paganiho ručně vyrábějí u AMG, sklízí chválu renomovaných motoristických médií a stává se tajným tipem zámožných automobilových nadšenců.

Žijete-li v Praze či blízkém okolí, možná víte, že jedna Zonda (je to pozdější verze S) jezdí u nás. Vlastní ji majitel úspěšného časopiseckého vydavatelství.

Kdo za to může?

Dosti historie, vraťme se zpátky do Holešovic. Za příchodem Pagani do České Republiky stojí firma FOXCAR podnikatele Marka Šilhánka. Energický muž s divokým pohledem si udělal jméno v soutěžním sportu, když léta připravoval vozy specifikace WRC.

Je vidět, že tisková konference byla svolána poměrně narychlo. Showroom se ještě dokončuje, technici instalují světla a tahají dráty audiovizuálního systému. To hlavní je nicméně na svém místě – pod dvěma plachtami lze vytušit siluety ušlechtilých automobilů, jejichž značka se navzdory jepičí historii těší přinejmenším stejně dobré pověsti jako dlouho etablovaná konkurence.

Šilhánek hovoří krátce, přenechává nejvíce prostoru svému hostovi. Pagani za pomoci překladatelky (je znám tím, že nemluví anglicky) vysvětluje, že se se Šilhánkem setkal asi před rokem a jeho nadšení pro věc ho okouzlilo natolik, že neváhal tento, na první pohled trochu bláznivý projekt, podpořit.

Mluví trpělivě. Jako téměř všichni lidé, kteří v životě něco dokázali, se nenaparuje, naopak – při sebemenší příležitosti vyjadřuje vděčnost bývalým i současným spolupracovníkům. Několikrát během konference vysloví uznání svému týmu vysoce motivovaných zaměstnanců, kterých je pouze pětatřicet! Neopomene se v dobrém zmínit ani o AMG, které dodává motory, firmě Bosch, od níž bere elektroniku, nebo Pirelli, se kterým uzavřel novou dohodu o spolupráci.

Chvílemi Paganimu šlehnou oči nadšením, to když hovoří o nějakém technickém aspektu svých vozů, ale většinou působí klidně, snad až plaše. V jednom okamžiku nicméně nelze nepostřehnout opravdovou chlapskou hrdost: Pagani nám ústy tlumočnice oznamuje, že včera večer zajela Zonda F na Severní smyčce okruhu Nürburgring rekordní čas 7:28 sekund.

Sílu tohoto sdělení nedokáže ztlumit ani úsměvná bezradnost (jinak mimořádně zdatné) tlumočnice, která nezvládne nicneříkající německé slovo správně zopakovat.

Půvabné hostesky posléze za potlesku přihlížejících stáhnou plachtu a odhalí nám supervzácný – a superdrahý – model Zonda F Roadster. V tu chvíli se dívám na Paganiho. S láskou pozoruje svůj výtvor, ač ho musel vidět již bezpočtukrát, a z očí mu září radost z dobře vykonané práce.

Drahý jako Enzo, ale šestnáctkrát vzácnější

Roadster je mimořádně exkluzivní i na poměry značky, která dosud vyrobila jen něco přes devadesát automobilů. Pagani nikdy nepostaví více než pětadvacet roadsterů, ačkoliv zájemců ochotných složit astronomickou částku 800 000 eur (asi 22 milionů korun) by se našlo řádově víc.

Karoserii kryje pouze čirý lak, který dává vyniknout struktuře uhlíkových vláken. Tvary auta působí téměř mimozemsky, přestože jednu dobu jsem Zondu vídal prakticky denně. Kdosi odklopí kryt motoru, takže nám nic nebrání v pohledu na uprostřed uložený vidlicový dvanáctiválec AMG o objemu 7,3 l. Jen obtížně si dokážu představit, jak musí výkon 478 kW (650 koní) a točivý moment 780 Nm cvičit s autem, které díky své nekompromisní stavbě váží pouhých 1230 kg.

Poháněna jsou samozřejmě zadní kola, a to přes ručně řazenou šestistupňovou převodovku a samosvorný diferenciál. Za filigránskými ráfky o průměru 19 palců vpředu a 20 palců vzadu vykukují červené třmeny Brembo se šesti, respektive čtyřmi pístky. Kotouče mají průměr 380 mm na všech kolech.

Zavěšení je realizováno lichoběžníkovými rameny, odpružení a tlumení mají na starosti přepákované jednotky s plně natavitelnými tlumiči Öhlins. Podvozek lze přizvednout, aby Zonda nedrhla karbonovým břichem o retardéry či vjezdy do garáží. Vystavený vůz díky tomu vypadá jako nějaká tajná off-road verze.

Při osobním setkání se Zondou je ale obtížné myslet na technické údaje, jakkoliv jsou fascinující. Vaši pozornost zcela pohltí designérské finesy i těch nejmenších detailů a nadoblačná kvalita dílenského zpracování, která je pro většinu ostatních malovýrobců jen nedostižným snem.

Odsouzeni k nezdaru?

Otázkou je, zda bude pan Šilhánek vůbec mít co prodávat. Všechny dosud vyrobené Zondy již znají svého majitele. Pagani nyní dokončí desetikusovou sérii ultimativního okruhového snu jménem Zonda R, která je už také rozebraná, a až v roce 2009 chce představit zcela nový model.

Navzdory tomu se zdá, že Foxcar to myslí se zastoupením značky Pagani vážně. Zanedlouho posílá do Itálie svoje mechaniky, aby se naučili všemu potřebnému. Ačkoliv žádné z těchto aut si nikdy nebudu moci dovolit, přeji Šilhánkovi, aby ve svém záměru uspěl. Výjimečných aut je v Česku nepoměrně méně než obscénně bohatých lidí. Jestli to FOXCAR vezme za správný konec, třeba se Česká republika za pár let stane zemí s největší koncentrací Zond na počet obyvatel.

Jirka Červenka

26.9.2007 8:18

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist