Nový Ford Mondeo: první test

Staré Mondeo bylo technicky propracované auto s velkou přitažlivostí pro řidiče, jenže nedokázalo svoje schopnosti správně prodat. Teď je tady nová generace s osvědčeným podvozkem, sexy designem a luxusním interiérem. Má se Volkswagen Passat začít bát?

Dnes už je velmi těžké představit si, jak dobré muselo Mondeo být, když v roce 2000 přišla na trh jeho stávající generace. Vzpomeňte si, že tehdy byl za etalon střední třídy považován Volkswagen Passat s motorem uloženým podélně před přední nápravou. Na jeho jízdní vlastnosti se raději ani nepokoušíme vzpomínat.

Rychlé převinutí na začátek roku 2007. Novináři se loučí se současným Mondeem a z většiny článků vyplývá jedno a totéž: ovladatelností, řízením, kvalitou jízdy a podvozkem obecně zůstává Mondeo pro většinu mladších rivalů nedostižným vzorem. Jenže zákazníci si auta nekupují kvůli jízdním vlastnostem (což lidem jako vy nebo já může připadat neuvěřitelné, leč nic s tím neuděláme). A v Kolíně nad Rýnem, kde je dnes soustředěna většina intelektuálního potenciálu Ford of Europe, dobře věděli, že nové Mondeo musí chytnout za srdce – což je snad jediná věc, kterou předcházející modely nedokázaly.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Tým designérů pod vedením Martina Smithe dostal srozumitelný úkol: navrhnout auto, jaké si lidé budou CHTÍT koupit. V jakém budou chtít být viděni, když budou parkovat před domem. Ze kterého budou pyšně vystupovat před obchodním domem nebo na semaforech po očku pozorovat, jestli se ostatní dívají aspoň trochu závistivě.

Vnější a vnitřní design
Na autowebu nemáme ve zvyku urážet inteligenci čtenářstva detailním popisem každého záhybu karoserie. Domníváme se, že pokud dokážete číst, jistě pro vás nebude problém prohlédnout si obrázky. Omezím se tedy na konstatování, že obří spodní mřížka chladiče vypadá ve skutečnosti přesně tak hladově jako na fotkách, že moderně střižená karoserie se jeví nejlichotivěji ve světlých metalických barvách a že kombi je ze tří nabízených variant zdaleka nejvíce sexy. Některé detaily (struktura zadních lamp ve tvaru včelích pláství) vypadají skvěle, jiné (podlouhlé prolisy na kapotě) působí trochu samoúčelně. Celek je však stejně vyzývavý a nepřehlédnutelný, jako je odcházející Mondeo nenápadné, a právě o to designérům šlo.

Kromě tří karosářských variant (čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback a kombi) a devíti motorizací (o nich později) Ford nabízí také čtyři základní úrovně výbavy: Ambiente, Trend, Ghia a Titanium. Ačkoliv vás pravděpodobně napadlo, že tohle je jejich vzestupný seznam, pravda je jinde. Ghia a Titanium ve skutečnosti představují dva protipóly, každá z nich je svým způsobem vrcholná a dává autu vlastní, odlišnou osobnost.

Mondeo Ghia, které vidíte na našich fotkách, představuje tradiční luxus: chrom, leštěné dřevo (vypadá hrozně), světlé čalounění. Naproti tomu Titanium upřednostňuje sportovní styl. Dřevo nahrazuje přesvědčivější imitací kovu, má efektní trojrozměrnou grafiku přístrojů a tónování oken s modrým nádechem. Sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže a Alcantary budou bohužel za příplatek, ale rozhodně je potřebujete.

Vnitřní design byl jednou z těch oblastí, v nichž bylo hodně co zlepšovat. Palubní deska nyní přechází ve středový tunel ladným obloukem a příjemně vás „obklopuje“ podobně jako v S-MAXu – s nímž nové Mondeo sdílí větší než malé množství součástí. Stejný původ mají rovněž vykrojené kornouty dvou nejdůležitějších přístrojů, majitelům dvojčat S-MAX a Galaxy však nebudou neznámé ani kulaté výdechy ventilace nebo ovládání infotainmentového systému.

Záleží na vašich preferencích, zda upřednostníte konzervativní Mondeo Ghia nebo moderní Titanium. Tak nebo tak dostanete příjemný, luxusně působící interiér, který se minimálně vyrovná uctívanému Passatu. Ford očividně investoval do zlepšení smyslové kvality nového Mondea spoustu peněz.

Možná ale měli investovat ještě o pár eurocentíků víc. Vždyť kolik by mohlo stát pár kousků plastu, které by nahradily ošklivé, staré spínače světel ve stropní konzole, pocházející snad ještě z Henryho modelu T? Tahle lesklá hrůza znehodnocuje interiéry snad všech současných modelů Ford of Europe, ale člověk by čekal, že do něčeho tak sofistikovaného jako nové Mondeo si cestu nenajde. Detaily? Nepochybně. Jenže právě ty na trhu přecpaném talentovanými rivaly dnes rozhodují.

Pohonné jednotky
Od počátku prodeje budete moci vybírat z celkem pěti motorů, z nichž tři jsou nabízeny vždy ve dvou verzích s rozdílným výkonem.

Nabídku benzínových jednotek otevírá čtyřválec 1,6 l s proměnným časováním Ti-VCT. Je nabízen ve dvou provedeních: 110 PS (81 kW) a 125 PS (92 kW). Obě vyvinou shodný točivý moment 160 Nm v 4100 ot./min. Devadesát procent maxima je k dispozici v rozsahu 2000 až 6000 ot./min. Mondeo kombi s touto motorizací dosáhne nejvyšší rychlosti 185, respektive 190 km/h. Akcelerace z 50 na 100 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň trvá 14,9 s, přičemž sedanu a liftbacku stačí 14,7 s. Zrychlení z klidu na 100 km/h se pohybuje mezi 12,3 a 12,9 s.

Dvoulitr stejné koncepce poskytuje 145 PS (107 kW) v 6000 ot./min. a nejvyšší točivý moment 185 Nm v 4500 ot./min. Mondeo kombi 2,0 l vyvine rychlost až 205 km/h. Akcelerace 0-100 km/h trvá 10,3 s, zatímco sedan a liftback absolvují tutéž disciplínu již za 9,9 s.

Špičkovou motorizací je přeplňovaný řadový pětiválec, který původně vyvinulo Volvo a v současné době ho najdete mimo jiné pod kapotami fordů Focus ST a S-MAX. Výkon je 220 PS (162 kW) v 5000 ot./min., mohutný točivý moment 320 Nm od 1500 až do 4800 ot./min. se po přídání plného plynu krátkodobě zvýší díky funkci overboost na 340 Nm. Mondeo 2.5T zvládne až 245 km/h, Kombi se rozjede z klidu na stokilometrovou rychlost již za 7,7 s, sedanu stačí ještě o dvě desetiny méně.

Takové modely však automobilky zařazují do výrobního programu spíš pro prestiž než kvůli vysokým ziskům. I podle samotného Fordu bude Mondeo 2.5T tvořit nanejvýš pět až deset procent celkových prodejů. Naopak nadpoloviční většinou se budou na prodejích podílet stále populárnější diesely.

Jejich nabídka začíná přepracovanou jednotkou 1,8 l. Zákazníci si mohou vybírat ze dvou provedení. V prvním případě dosahuje motor výkonu 125 PS (92 kW) v 3700 ot./min. a točivého momentu 320 Nm v 1800 ot./min., druhá varianta pak nabízí 100 PS (74 kW) v 3850 ot./min. a 280 Nm v 1800 ot./min. Funkce overboost zvýší při akceleraci točivý moment stokoňové verze na 295 Nm a stopětadvacetikoňové na 340 Nm. Tyto parametry stačí na maximální rychlost 195 km/h (kombi) a akceleraci z klidu na 100 km/h za 10,8 s. Stokoňová verze se rozjede na 180 km/h a na stovku zrychluje 12,7 s.

Také silnější dvoulitr je tentokrát k dispozici ve dvou variantách: 130 PS (96 kW) a 140 PS (103 kW). Nejvyšší točivý moment 320 Nm je k dispozici v širokém rozsahu 1750 až 2240 ot./min. Funkce overboost navíc dočasně zvýší točivý moment až na 340 Nm. Mondeo kombi 2.0 TDCi zrychlí na 100 km/h 10,4 s a pokoří metu 197 km/h. Sedan a liftback akcelerují o dvě desetiny sekundy rychleji a rozjedou se až na 202 km/h. Verze o výkonu 140 PS je pochopitelně ještě svižnější. Kombi s tímto motorem vyvine 205 km/h, sedan a liftback o dalších 5 km/h víc. K akceleraci na 100 km/h není zapotřebí víc než 9,8, respektive 9,5 s.

V průběhu letošního roku se v nabídce objeví ještě benzínový čtyřválec 2,3 l o výkonu 161 PS (118 kW) v 6500 ot./min. a točivém momentu 208 Nm v 4200 ot./min. Ford k němu bude montovat výhradně nový šestistupňový automat, který si budete moci za příplatek objednat také ke stotřicetikoňovému dieselu. Ostatní motorizace mají ručně řazené převodovky s pěti či šesti rychlostmi.

Další strana (jízdní dojmy, verdikt, technické údaje a FOTOGALERIE)

21.5.2007 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist