Ženeva 2007

Opravdu byla letošní Ženeva zcela prostá všech překvapení, nebo se tam přece jen nějaká najít dala? A co ty předem známé novinky, jak vypadají ve skutečnosti?

Na to, že většina velkých automobilek zveřejní oficiální fotky svých důležitých novinek už dva, tři týdny před „živou“ premiérou na autosalonu, si nejspíš budeme muset zvyknout. Autosalon už nebude místo, kde budeme při novinářských dnech žasnout nad nečekanými tvary a převratnými nápady, spíš si jen ověříme, jestli představované novinky vypadají „v plechu“ hůř, nebo lépe než na fotografiích. Neméně důležitá je ovšem celková atmosféra, která autosalon provází. Pokaždé je totiž trochu jiná a také letos byla naprosto unikátní.

Téměř každý řečník každé důležitější automobilky se v průběhu své tiskové konference zmínil o emisích CO2. Není divu, je to zkrátka velké téma. Nejdřív vědci potvrdili, že za globální oteplování (lépe řečeno za jeho míru) pravděpodobně částečně může člověk, potom nějaké chytré hlavy v Evropské Unii napadlo, že by se měl zavést limit exhalací pro nově budovaná auta.

Na většině stánků jste tak našli alespoň jedno auto, polepené optimistickými nápisy. U BMW to byla flotila vozů Efficient Dynamics, které se snaží snižovat spotřebu a emise co nejefektivnějším využitím energie fosilních paliv, třeba i s použitím parního systému Turbosteamer. U Renaultu se mezi listnatými sloupy skvělo nové Twingo ve verzi Biodiesel B30. Volkswagen do toho šel ve velkém, jeho Polo Blue Motion bylo k vidění nejen na stánku, ale v hojném počtu i na silnicích v blízkém okolí výstaviště. Nosnou myšlenkou bylo, že úsporný turbodiesel má emise CO2 pouhých 102 g/km, takže se s rezervou vejde do navrhované evropské směrnice…

Nemůžu si ale pomoct: s takhle malým autem to dnes dokáže kdekdo. Jenže lidé nechtějí malá auta. Pokud mají na větší, proč by se mačkali? Udělat úsporné a ekologicky přívětivé malé auto není žádný převratný pokrok, je třeba dosáhnout toho samého u běžných sedanů. Naštěstí ovšem v Ženevě nebyla nouze o koncepty, používající alternativní pohony. Pokud se někde dá odhadnout budoucnost, jsou to sportovní koncepty. Třeba u takové Toyoty byl k vidění už z Detroitu známý koncept FT-HS, bělostné superkupé s úchvatnými karbonovými koly a hybridní pohonnou jednotkou pod kapotou. Na zadní kola se dostává výkon 400 koní a stovku by vůz zvládnul za zhruba 4 sekundy. Pohonný systém je blízce příbuzný tomu z GS450h, jen ještě sportovněji vyladěný. I druhý koncept, tentokrát představený premiérově, je ze zeleného šuplíku. Jmenuje se Hybrid X a také spoléhá na kombinaci spalovacího a elektrického motoru.

Ještě dál šla Honda, která představila model Small Sports Hybrid Concept, neboli „koncept malého sportovního hybridu“. Jsem poněkud na rozpacích: opravdu ho postavili ti samí lidé, jako úchvatný a divoký Civic Type-R? U konceptu se zdá, že designéři použili zhruba stejnou dávku invence, jako při vymýšlení toho nápaditého názvu. Vypadá jako výsledek ideálního tvaru z aerodynamického tunelu (čímž nakonec opravdu je), ale bohužel vůbec nic navíc. V předním nárazníku a na zádi máme podle značky vidět vizuální odkazy na Formuli 1, ale pokud jde o mě, takovýhle sporťák by v mém srdci asi příliš nezabodoval.
Chcete si přečíst i o dalších novinkách? Klikněte níže!

pokračování článku

Tady najdete seznam ženevských novinek od A do Z

10.3.2007 9:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist