Reportáž: V půjčovně sportovních a luxusních aut

Jak moc je obtížné sednout si do nějakého exkluzivního sportovního auta a užít si den, dva i víc za jeho volantem? Ne tak, jak by se mohlo zdát.

Celkem nedávno jsem veřejně vyjádřil svou myšlenku, že pokud chce člověk jezdit sportovním autem, nejrozumnější je žádné takové auto nevlastnit, ale půjčovat si ho. Myslel jsem to tak, že pokud není automobilový nadšenec svým nejniternějším pocitem hnán k tomu, aby si auto koupil a vlastnil ho, je nejrozumnější si auto nekupovat, ale půjčit. Abych si ověřil v praxi, jak moc je či není náročné tuto teoretickou vizi realizovat, vyrazil jsem do půjčovny Dream-Cars s tím, že si tedy nějaké sportovní auto půjčím.

Nejtěžší byl asi první krok, který jsem musel vyřešit ještě doma, dřív než jsem se do kanceláře půjčovny vypravil. Tedy vybrat si to správné auto. Půjčovna má v nabídce řadu atraktivních automobilů, kterých jsem ovšem už řídil díky své práci, takže jsem nebyl zatížený pocitem, že musím nutně něco vyzkoušet. To říkám z toho důvodu, že jsem se chtěl soustředit na výběr jako „obyčejný“ zájemce a ne motoristický pisálek, kterému třeba ke štěstí chybí svezení v nějakém konkrétním voze. Nic takového. I když, ehm, jedno takové auto tady je, abych byl upřímný.Zajímal mne Fisker Karma. Sportovně laděný sedan s  čistě elektrickým pohonem a dojezdem delším než procházka sedmdesátiletého seniora před operací kyčlí. Čímž rádoby vtipně narážím na omezený dojezd „obvyklých“ elektromobilů, se kterými jsem měl dosud zkušenosti a které, podle mého názoru, měly zůstat ještě nějaký ten rok jen ve fázi vývojového prototypu. Takže Fisker Karma, který by měl mít řádově delší dojezd než konkurence, navíc s  řidičsky zábavným akcentem? K tomu přidejme skutečnost, že automobilka jaksi už není, takže svezení se jeví jako velmi lákavé… Anebo něco jiného, kultovního, navíc souvisejícího s létem?! Jasně, „B“ je správně, volím Ferrari 458 Spider.



Dream-Cars jsou jediní, kdo u nás aktuálně Fisker Karma k zápůjčce nabízejí.

Tak tedy kabriolet s italským rodokmenem. Jen pro připomenutí, kupé se skládací střechou má pod kapotou vidlicový osmiválec s výkonem 570 koní, pohonná jednotka je uložená uprostřed a hnací síla jde na zadní kola. V tuto chvíli snad až nezajímavé informace, důležité je, jak se k autu co nejsnadněji dostat. Na webu Dream-Cars je online objednávka, já jsem se ale rozhodl pro telefonát, mám raději „lidský“ kontakt. Možná i jako určitý důkaz, že na druhé straně jsou lidé a ne třeba jen automat generující automatické odpovědi. Možná trochu staromódní, ale přesto, mám rád, když vím, s kým jednám, a že se mohu na někoho konkrétního obrátit.


Tak které? Nabídka je slušná, ale já mám jasno. Kabrio. A ne jen tak ledajaké!

Přesto jsem ale objednávku na webu využil, a to k porovnání cen a zvolení času zápůjčky. Stačilo vybrat z nabídky auto, a k tomu se automaticky přiřadila cena. Hodina za 9900 Kč. Je tady služba přistavení auta, po Praze zdarma, ale já v rámci reportáže vyrazím pro auto sám do sídla půjčovny, do pražského Karlína. S hodinou se ale nespokojím… Takže pak tady mám možnost jezdit dvanáct hodin s limitem 150 km za 19 900 Kč nebo celodenní zápůjčku s limitem 250 km za 27 900 Kč. Samozřejmě je možnost delšího půjčení, ale to pro můj záměr není potřeba.Na webu Dream-Cars jsou samozřejmě vypsané podmínky zápůjčky, takže vyrážím teoreticky vybaven a vím, co mne čeká. Nevyhnu se logicky podepsání smlouvu, na základě které mi bude auto půjčeno. A pak je tady jištění směrem pro půjčovnu. Je třeba vyřešit vratnou kauci.

Ta je u Ferrari 458 Spider 400 000 Kč a ano, teoreticky bych mohl přijít s kufrem plným peněz. Tedy pokud bych je měl v hotovosti a považoval to za ideální. Vhodnější je ale zvolit buď bankovní převod anebo předautorizaci na platební kartě. Anebo podepsat směnku, což byla má volba. Směnka se váže přímo k dané smlouvě, aby bylo jasno, žádné obavy s tím, že podepíši papír a za pár dnů u mne na dveře zaklepe pár podivně vypadajících chlapíků s divným přízvukem.

ČETLI JSTE: Na okruhu s Audi, Ferrari, Lamborghini a Porsche

Obava tady může být. Co se stane, když nabourám? Možností je několik. Když nenabourám já, ale někdo nabourá do mne, jde náhrada škody logicky z povinného ručení pachatele. A když bych způsobil škodu já sám? Tak pak jsou auta pojištěná a za mnou jde jen deset procent spoluúčasti.

Smlouva podepsána, směnka podepsána, jdeme s předávacím technikem k autu a kontrolujeme stav kilometrů, a také kondici auta. Je třeba zmínit všechna stávající poškození, respektive oděrky na kapotě, blatnících a kolech (tady je toho nejvíc, prostě problém parkování u obrubníku) a pak už je červené Ferrari jen a jen moje.


Zaplatit za pronájem lze několika způsoby, já považuji za nejlepší platební kartu.

Abych měl klidnou hlavu a užíval si svou jízdu, potřebuji se zbavit přemýšlení nad tím, co se stane, když náhodou přesáhnu přes smluvený limit kilometrů. Nestane se nic, jen uhradím pár kilometrů navíc a je to. Pokud bych nechtěl doplácet vůbec nic, mohu zvolit i tarif no limit a nikdo neřeší kolik kilometrů s autem najedu, cena je prostě konečná.

Předávací protokol vyplněn a podepsán, klíčky mám v ruce a čeká mne (snad) ničím nerušená projížďka. Tedy, na řadě by mělo být ještě seznámení technikem s autem, s ovládáním a tak podobně, což jsem mohl s díky odmítnout, protože u 458 nevím o ničem, s čím bych si nevěděl rady. Nicméně ten, kdo přijde k autu poprvé, nemusí mít obavu, že by odjel a nevěděl, jak se ovládá střecha, kde se otevírá víko kufru nebo nádrž pro tankování. Čas, který technik využije pro instruktáž se samozřejmě nezapočítává do času zápůjčky, čas běží až když sedne řidič za volant.

DOPORUČUJEME: Sedm věcí, ve kterých (také) najdete osmiválec

Volant… Srovnat do ideální pozice, nastavit sedačku, natáhnout pásy, nastartovat. Atmosférický osmiválec ožívá, vyštěkne poprvé do vzduchu a… Pokud bychom byli ve filmu, tak bych následoval záběr, jak odjíždím pryč, střih a pak rovnou pohled na můj návrat. Samotná jízda s Ferrari není pro podstatu reportáže důležitá. Ale nepřijdete o ni, necháme si ji na jindy.


Konečně na silnici. Ferrari 458 Spider je skvělé. Jak jezdí? O tom až jindy.

Opět mne čekal rituál s předávacím technikem, tentokrát ale došlo na přezkoumání, zda nějaké šrámy na autě přibyly díky mému neopatrnému zacházení. Nepřibyly. Takže podpis, že je vše v pořádku, směnku mám v ruce. A v ruce mám i dárkový poukaz tisíc korun jako pozornost od půjčovny. Což vypadá jako záminka, abych se do Dream-Cars vrátil.

Jak celou zkušenost shrnout? Komunikace s půjčovnou byla v pořádku, veškeré dotazy, které jsem před podpisem smlouvy měl, byly včas zodpovězeny. Sedal jsem do auta, které jsem si opravdu chtěl půjčit a  s klidným vědomím toho, co se bude dít, když se „něco stane.“ Pohledem „běžného“ zájemce o svezení tedy v pořádku. A optikou motoristického novináře? Já osobně bych uvítal více speciálních a ultra-ostrých aut typu Porsche GT3 RS či Audi RS4, ale chápu, že to už je pisálkovská zhýralost. Nicméně potvrdil jsem si původní myšlenku, že je pro mne levnější a vůbec dostupnější se ke sportovnímu autu dostat tím, že si ho půjčím, než abych se ho snažil koupit.

Filip Rakovan

6.8.2013 10:58| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist