Reportáž: Sport Practice s Janem Charouzem

Na závodním okruhu v Sosnové u České Lípy proběhl řidičský trénink zaměřený na sportovní styl jízdy. My byli u toho.

Jan Charouz je automobilový závodník, vítěz vytrvalostních závodů, který aktuálně jezdí se speciálem Lotus Praga kategorie LMP2. Martin Semerád je rallový jezdec, mimochodem nejmladší vítěz světového podniku PWRC (tohle unikum mu patří za první místo ve Švédské rally). A dohromady jde, nebo minimálně šlo v rámci řidičského školení, o tandem instruktorů Driving Academy, na jejíž podnik jsme se vypravili na závodní okruh do Sosnové u České Lípy.


Ráno po se v depu sosnovského okruhu sešla parta příznivců sportovní jízdy, dvě Mitsubishi Lancer Evo, Dvě Subaru Impreza a jedno BMW M3. A i když šlo o „praktice,“ tedy volně chápáno jako trénink, začínalo se teorií. Ovšem žádá suchá data, žádný projektor s obrázky, nakresleným okruhem a čárami s optimálními průjezdy nebo polohou tři čtvrtě na tři. Předpokládá se, že se ví, jak sedět a držet volant, co je vrchol zatáčky a brzdný bod. Pokud teorie, tak v autě, na dráze.

Začíná se takzvaným vláčkem, což samozřejmě nemá nic společného s železnicí, ale jde o to, že instruktor jede první ve svém autě, ukazuje ideální stopu a za ním za sebou jednou ostatní jezdci. Po každém kole se v bezpečí cílové rovinky uhnou první auta a poslední řidič jde přímo za instruktora, aby si osvojil ideální linii přímo „z první ruky“ za vodícím autem.


Jan Charouz si odskočil z vytrvalostních závodů do Sosnové. Jako instruktor.

A pak už to bylo o osobním tréninku, Martin Semerád i Honza Charouz si sedali na místo spolujezdce a radili ohledně stopy a vlastně všeho, co adepty sportovní jízdy zajímalo. A pokud byl zájem, tak se sami chopili volantu – to pokud měl účastník kurzu zájem vyzkoušet si roli spolujezdce ve své m autě řízeném profesionálním pilotem.Začínalo se asi v osm hodin ráno a čas utíkal opravdu rychle. Vlastně první dvě hodiny byly ta tam než byste řekli švec a to byla ideální chvíle otočit směr jízdy. Dráha zcela změnila charakter, stopu, kterou jsme jezdili až dosud, jsme mohli zapomenout, a začínalo se prakticky znovu od začátku.

DOPORUČUJEME: Chcete řídit na vlastní kůži formuli 1?

Poslední stint, nebo chcete-li poslední část tréninku patřila volným jízdám opět v obvyklém směru jízdy. Ten, kdo chtěl, mohl ještě využít trenéry, šlo samozřejmě investovat poslední minuty do sólového kroužení. Prostor byl pro obě varianty. Prostoru na dráze i času na ježdění bylo opravdu hodně, což bylo až s podivem.

Obsazenost akce mohla být klidně vyšší, jeden by řekl, že za nějaké dva tisíce startovného a příslib instruktora – profesionálního závodníka se zkušenostmi z Formule 1, se Sport Practice Driving Academy zúčastní více lidí. Tak třeba příště, na některém z dalších kurzů. My, pokud technika dovolí, na další akci na závodním okruhu v Písku, chybět nebudeme.

21.5.2013 1:35| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist