Reportáž: Prohlédli jsme si nejrychlejší vůz světa v Coventry Transport Museum

Prohlédnou si první a zatím jediné pozemní vozidlo, které pokořilo rychlost zvuku, si můžete prohlédnout pouze v muzeu dopravy v Coventry. A není to ani zdaleka jediný zajímavý exponát.
coventry-transport-museum-2-1100x618.jpgCelá galerie 4 Zdroj: Coventry Transport Museum

Jaguar E-Type je opravdu neskutečně nádherný vůz a vidět jej na vlastní oči je pro mne vždycky takový malý svátek. V Coventry Transport Museum si jej ale můžete prohlédnout ještě před kasou, a v ten moment vám dojde, že tady opravdu uvidíte ještě podstatně zajímavější kousky. Již od počátku průmyslové revoluce platilo Coventry za město do velké míry zaměřené na výrobu – zprvu šlo o výrobu hodin a hodinek. Později toto průmyslové odvětví začalo upadat, hlavně díky švýcarské konkurenci, a mnoho výrobců se tak muselo zaměřit trochu jiným směrem.

V mnoha případech to znamenalo výrobu jízdních kol a koncem 19. století bylo Coventry považováno za britské centrum výroby bicyklů. S nástupem spalovacích motorů se pak výroba postupně přeorientovala na motocykly a automobily. V roce 1896 byla právě v Coventry založena automobilka Daimler a o dva roky později z jejích bran vyjely vůbec první britské vozy. Krátce na to začaly vznikat další automobilky – třeba Hubmler, Standard či Rover. V letech před druhou světovou válkou automobilový průmysl v Coventry doslova bujel a městu se již tehdy začalo přezdívat Britský Detroit.

To se však městu stalo během válečných let osudným. Němci se na Coventry během náletu v noci z 14. na 15. listopadu zaměřili s jasným cílem oslabit výrobní schopnosti Británie. Zničeno či poškozeno bylo na 4000 domů a tři čtvrtiny továren. V samotném centru města zůstal stát pouze jediný dům a věž historické katedrály s kouskem obvodové zdi. Coventry bylo jedním z měst, které německé nálety poškodily nejvíce.

Konec druhé světové války ale znamenal pro město obnovu podle tzv. Gibsonova plánu. Do oblasti začaly proudit peníze na obnovu a již roku 1950 v oblasti působilo 12 automobilek. V následujících letech zažíval automobilový průmysl v městě doslova ohromný boom pokračující až do 70. let, kdy britský automobilový průmysl postihla krize, ze které se již výroba ve městě nevzpamatovala. Výroba vozů v Coventry postupně skomírala až do roku 2006, kdy zde jako poslední ukončila výrobu automobilka Peugeot.

Během historie zanechalo na území Coventry svou stopu více než padesát výrobců automobilů a motorek, místní Coventry Transport Museum má tudíž opravdu z čeho čerpat. Expozice v muzeu provádí návštěvníka jednotlivými historickými obdobími od zavedené výroby bicyklů, přes nově se rodící průmyslové odvětví motorových vozidel, válečné útrapy a poválečný rozmach až po krizi a stávky v 70. letech a následný postupný úpadek výroby.

To vše se v muzeu snaží demonstrovat nejen tehdy vyráběnými vozy, ale také dobovou atmosférou a je nutno přiznat, že to skutečně funguje. Výborná je například pasáž demonstrující život v době německých náletů, kde se za zvuku sirén a dopadajících bomb můžete projít rozbombardovanou uličkou a prohlédnout si drobný úkryt. Kousek dále zase můžete posedět v zasedačce a poslechnout si drásavé diskuse s předáky stávkujících odborů.

Vystavená auta jsou skutečně zajímavá. Hned po prvních pár metrech narazíte na první Britský vůz Dailmer Phaeton z roku 1898 a postupně se dostanete třeba k elektrickému Mini Countryman z roku 1964, nikdy nerealizovanému konceptu sportovního vozu Bitter Tasco, či k podivnému elektrickému šlapacímu vozítku Sinclair C5, se kterým se sir Clive Sinclair neúspěšně pokusil o revoluci v individuální dopravě.

Jeden exponát ale všechny ostatní vozy naprosto zastiňuje. Na samotném konci prohlídky je sekce rychlostních rekordů, kde si můžete prohlédnout dva dosud nejrychlejší vozy planety – Thrust 2 a jeho následovníka Thrust SSC, který jako první a zatím jediné pozemní vozidlo překonal rychlost zvuku. V přítomnosti vozu, za jehož volantem Andy Green překonal 15. října 1997 na solných pláních Black Rock Dessert pokořil rychlost 1227,986 km/h, mne jímá až posvátná úcta. Ta věc je obrovská. S délkou 16,5m a šířkou 3,7m více než cokoliv jiného připomíná stihačku bez křídel. Zadní křídlo vozu je v takové výšce, že pod ním s rezervou projdu a krytem motoru bych se pohodlně proplazil. V muzeu vedle SSC pro porovnání postavili klasický Mini Cooper, který se zcela ztratí v zákrytu za jedním z motorů.

Ostatně dvojice tryskových motorů Rolls-Royce Spey 205 společně vyprodukovala během rekordní jízdy tah 223 kN – ekvivalent výkonu je zhruba 102 tisíc koní. Barva na bocích vozu je opálená, trysky poblíž trupu ji z vozů během rekordní jízdy opálily / servaly. Za vteřinu dokázaly motory spálit 18 litrů paliva – v přepočtu měl Thrust SSC spotřebu 5500 l na 100 km. Rychlosti 160 km/h dosál za 4 vteřiny a na 1000 km/h se dokázal rozjet za 16 vteřin. I v dnešní době najdeme v nabídce automobily, které za tu dobu nedokáží rozjet ani na stovku.

Pneumatiky na kolech byste hledali marně. Kola o velikosti 34“ se otáčela rychlostí 8500 otáček za minutu. Radiální zrychlení na ráfku překonávalo 35 tisíc G – to by nevydržela žádná pneumatika, proto jsou kola vyrobená z vysokojakostního leteckého hliníku. Každé z nich váží 160 kg.

Thrust SSC je naprosto neskutečným a jedinečným strojem a je úžasné jej vidět na vlastní oči. Celá expozice je navíc doplněná simulátorem, nebo chcete-li 4D kinem, ve kterém si můžete prohlédnout simulaci rekordní jízdy na zběsile se škubající se sedačce. Není to sice dokonalé a po chvíli jde poznat, že nejde o skutečný kamerový záznam z rekordu, ale počítačovou simulaci, je to ale zajímavý zážitkový doplněk ke skutečně výborné expozici.

Coventry Transport Museum prostě nezklamalo. Ohromné množství exponátů skvěle představuje průmyslovou historii celé oblasti a Thrust SSC je naprosto dokonalou tečkou za jednou z nejlepších možných světových muzejních sbírek.

19.11.2019 11:00| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist