Reportáž: Praga R1 v akci na Slovakiaringu

Vzkříšená značka Praga dotáhla projekt závodního speciálu do zdárného finále. Stroje R1 mají za sebou premiéru v seriálu Superlight Challenge.

Do roku 2008 byla slovenská vesnička Orechová Potôň ležící asi čtyřicet kilometrů jihovýchodně od Bratislavy pro naprostou většinu světa bílým místem na mapě a patrně ani dnes není její jméno mnohem známější. Když se ale řekne SlovakiaRing, minimálně čtenářům těchto stránek by se mohlo rozsvítit.

Pár domů ztracených kdesi na jedné z největších obilnic u východních sousedů však není známých pouze blízkou přítomností jen pár let starého okruhu, ale je (a to ví zatím jen omezený počet zasvěcených) také sídlem slovenské automobilové značky s českým názvem i částečnou českou podporou – Praga Cars.

Pochopitelně rezidence firmy nebyla vybrána náhodně, protože kde jinde by měl stát hlavní stan výrobce sportovních aut, když jej lze rozložit za humny nové závodní dráhy a mít možnost rovnou otestovat navržené a  zkonstruované. V těchto podmínkách a samozřejmě za účasti schopného týmu inženýrů se zrodil také nový počin Pragy jménem R1.Tento závodní speciál jsme vám několikrát představili už během úvodních fází jeho vzniku, jelikož ale vůz mezičasem dospěl a z prototypu se vyvinul do své finální podoby, nikomu asi neublíží, když si zopakujeme jeho základní data.

Duchovním otcem Pragy R1 je slovenský designér a konstruktér Juraj Mitro, stojící kromě jiného také za automobilem K1 Attack. Jeho nejnovější placka s délkou 4144 mm, šířkou 1800 mm a výškou jen 965 mm v mnohého připomíná vozy slavné čtyřiadvacetihodinovky Le Mans, když ji ale máte živě před sebou, je mnohem, mnohem kompaktnější.


R1 využívá unikátní a v podstatě jednoduchá, ovšem velmi efektivní řešení

Základem auta je karbonový monokok, který nedávno se značnou rezervou absolvoval nárazové zkoušky v britském středisku Cranfield Impact Center. Praga tvrdí, že testovaná struktura je natolik odolná, že stačilo posléze vyměnit zničený přední deformační box a byla plně použitelná pro jeden z testovacích vozů. A to musel monokok vydržet kromě jiného také působení statického tlaku od dvou do téměř šesti tun.

Patnáctipalcová kola vpředu a o palec větší vzadu jsou uchycena na víceprvkových závěsech typu push-rod, přičemž za pozornost stojí zejména originální řešení na zádi. V rámci úspory prostoru i snižování těžiště konstruktéři uložili pružící jednotky do zvláštního hliníkového pouzdra umístěného přímo mezi motorem a sekvenční převodovku Hewland JFR.Zadní kola Pragy R1 roztáčí skrze zmiňovanou šestistupňovou skříň dvoulitrový atmosférický čtyřválec Renaultsportu o výkonu 210 koní při 7250 ot./min. a maximálním točivém momentu 215 newtonmetrů při 5500 otáčkách. To samozřejmě není mnoho, nicméně vůz váží pouze 596 kg a poměr 352 koní na tunu anebo též 2,84 kg/k nevypadá vůbec špatně.

Další silnou stránkou Pragy má být podle tvůrců její aerodynamika. Kompletně zakrytý podvozek, spoilery a křídla dokáží vygenerovat přítlak až 900 kg, což znamená, že čistě teoreticky by R1 mohla (pochopitelně s náležitě upraveným motorem a čerpadly v nádrži) jezdit koly vzhůru.


Na okruhu působí přesvědčivě a otázka zní – vyrazí R1 i na silnice? Prý ano…

Výsledek snažení Pragy je navzdory relativně slabému motoru natolik impozantní, že je R1 schopna zajet jedno kolo na SlovakiaRingu za 2:06,96 min. a tím pádem zde držet krok s několikanásobně dražšími a výkonnějšími stroji typu Porsche 911 GT3 Cup (dosud s nejrychlejším časem 2:06,94 min.), Lamborghini Gallardo LP 560-4 GT3 (2:03,9 min.) či Ferrari 458 Italia GT3 (2:04,7 min.).

Nejen na výkonech si však zakládají tvůrci Pragy R1. Při oficiální prezentaci produkčního auta na SlovakiaRingu se nezapomněli zmínit také o  příznivých provozních nákladech. Podle jejich propočtů a výsledků testování motor vydrží až 15 tisíc ostrých kilometrů, servisní interval činí až 100 motohodin a  kompletní výměna agregátu stojí 4700 Eur, což opravdu není mnoho.Přestože Praga do budoucnosti slibuje také dvousedadlový vůz homologovaný na běžné silnice s poněkud komfortněji nastaveným podvozkem, R1 jen tak pro někoho nebude – a tím nemáme na mysli pouze samotnou cenu, která u závodního provedení startuje na částce 110 tisíc Eur. Navzdory ujištění o dvoumístné kabině se stavitelnými pedály je totiž uvnitř Pragy tak málo místa, že si ji i závodní piloti průměrného až menšího vzrůstu spíše oblékají, než že by do ní usedali a pro spolujezdce zde pak po pravé straně vzadu zůstává miniaturní nora ideální asi jen pro bulimickou modelku se schopnostmi hadí ženy.

Abychom ale autorům zase zbytečně nekřivdili, Praga R1 nevznikla primárně na promenádu v Pařížské a dost možné také je, že při  přestavbě budou konstruktéři schopni postavit monokok na míru i rozložitějším postavám. I kdyby ale juniorský závodní speciál zůstal takový, jaký je, už teď zaslouží potlesk ve stoje.

Měl jsem chvíli možnost prohlédnout si auto z bezprostřední blízkosti, dívat se na jeho nejmenší detaily, materiály a zpracování a můžu říct, že už od pohledu je Praga R1 fascinující kus mechanického umění. Museli byste to vidět na vlastní oči, ale kvalita jednotlivých součástek, lícování dílů, jednolité karbonové komponenty bez kazů byť jen v lakování anebo uklizený motorový prostor s přesně vymezeným místem pro každý jeden kabel, to vše vypadá naprosto špičkově a snese srovnání s největšími jmény v motorsportu.

DOPORUČUJEME: Řídili jsme Radical SR3 SL na silnici

Jestli zrovna tohle značce Praga pomůže, to samozřejmě nevím, něco to ale vypovídá o pečlivosti, se kterou byl tento vůz stavěn. A pokud se náhodou obáváte o omezení daná tím dvoulitrem, žádný strach. Firma už teď slíbila verzi s přeplňovaným motorem, jež posune R1 o další level výš.

3.6.2013 9:00| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist