Reportáž: Na řidičském tréninku v Bělé pod Bezdězem

Motorland v Bělé pod Bezdězem je rozsáhlý komplex drah pro offroad, buggy nebo rally. Uzavřené dráhy nabízejí možnosti testování a jízd.

Jak to jde, snažíme se opouštět teplá křesla v redakci a vyjíždíme do terénu mezi vás, čtenáře. Ať už se jedná o amatérské závody, nekomplikovanou a spontánní projížďku a nebo třeba řidičský kurz. Ten poslední, na kterém jsme byli, se konal v Motorlandu Bělá pod Bezdězem.

To je, pro ty, kteří tenhle areál neznají, celkem povedený projekt nedaleko Mladé Boleslavi v bývalém vojenském prostoru. Zajímavá záležitost pro všechny řidiče, kteří chtějí trénovat v podmínkách co nejvíce simulujících běžnou okresku. Napříč areálem je natažená silnice s novým asfaltem, se všemi možnými druhy zatáček, stoupáním, malým kruhovým objezdem, lemovaná stromy a strouhami.

Můžete jezdit a trénovat s jistotou, že v protisměru nepotkáte jiné auto, spícího řidiče za volantem náklaďáku nebo peloton cyklistů, ovšem nesmlouvavě tvrdé stromy jsou tady a místo pro chybu až na pár metrů dráhy ne. Právě tady proběhla komorní akce určená pro všechny řidiče, kteří chtěli zlepšovat svůj styl a umění, a zdokonalit se v řízení svého auta v reálných podmínkách.Na místo dorazila auta všech možných značek, typů, věkových kategorií i druhů co do hnané nápravy. Japonské čtyřkolky reprezentovaly Subaru Impreza nejrůznějších generací, pohon všech kol mělo i Audi TT RS. A že čtyřkolka nemusí mít velké křídlo dokazovalo Subaru Forester. Bylo tady BMW řady 3 s pohonem zadních kol, naopak předokolky zastoupila dvě krásná Mini.


O ideální stopě se diskutovalo nejen v autech, ale i o přestávce na parkovišti.

Pořadatel – promotér amatérských automobilových závodů AmaterCup – pozval jako instruktora člověka nad povolané, profesionálního závodníka rally a školitele Martina Semeráda. Ten v úvodní teoretické části vysvětlil vše nutné, co bylo k jízdě potřeba. Začal tradičními základy, a rychle se posunul k řešení průjezdů zatáček, brzdění, řešení kolizních situací. A pak se šlo jezdit…

Omezená kapacita akce slibovala, že se instruktor bude moct dostatečně věnovat každému z jezdců, individuálně, a také tomu tak bylo. Martin Semerád postupně přesedal z auta do auta, snažil se otypovat si řidiče aby poznal, jak na tom je každý s uměním řídíte svůj vůz, poslouchal přání a očekávání jednotlivých jezdců, aby mohl reagovat na jejich potřeby a pomohl jim radami posunovat se a zlepšovat.Něco málo k dráze. Jak už bylo řečeno, jde o silnici lemovanou místy volnými prostranstvími s lučním porostem, častěji ale stromy. Tam, kde byly dlouhé úseky a jezdci by dosahovali vysokých rychlostí, stály retardéry z pneumatik tak, aby řidiči „museli točit volantem.“ V jednom úseku se dráha zužovala téměř na šířku auta. Během dne se pak směr jízdy otočil a trasa dostala zcela odlišný rozměr.


Ne, Defender na kurzu nejezdil. Patří Motorlandu a je připraven na offroad výpravy.

I my jsme se na bělské dráze projeli. Na rozdíl od ostatních účastníků tréninku jsme se nesnažili dostat naše auto na hranu, riziko, že se dostaneme přes limit přilnavosti bylo celkem značné a auto na dlouhodobý test je „naše“ opravdu jen v uvozovkách. Sedali jsme si ale o to víc do aut k jednotlivým jezdcům a užívali taxi jízd. A bylo třeba uznat, že většina z nich dělala pokroky. Někdy větší, někdy opravdu malé, ale pokrok byl znát u všech.


Konec akce je tady. A přesto je stále instruktor M. Semerád pod palbou dotazů.

Instruktor stále měnil auto za autem, ochotně přesedal mezi jednotlivými stroji, radil, snažil se být stále k dispozici. A tak den rychle utekl až do pozdního odpoledne. Všichni toho měli už před koncem docela dost, únava byla znát, spíš na psychice, než na těle nebo na materiálu (i když pneumatiky samozřejmě doznaly opotřebení, pár šrámů na náraznících se také objevilo).

Doporučujeme: Reportáž – Závodili jsme na II. Mogul Driving Sport

Závěr tréninku patřil sčítaní škod (ne, vážně, jen pár šrámů na plechařině a trochu trávy a bahna v podbězích, nic víc), dotazům, shrnutí akce. Přičemž závěr je jednoduchý – jízda na závodním okruhu je skvělá a člověk se hodně naučí, ale v přítomnosti velkých únikových zón je pocit odpovědnosti stále o něco menší než na dráze, kde je podobnost s běžnou silnicí téměř stoprocentní.

Autoweb.cz

15.10.2012 9:10

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist