Reportáž: Na okruhovém a testovacím dnu v Kopřivnici

Testovací areál výrobce aut, parta řidičských nadšenců a nejnovější vozy japonské značky Subaru. To zní jako ideální recept na skvělý okruhový den!

Areál testovacího polygonu Tatry Kopřivnice je rozlehlý, velmi rozlehlý, a na jeho ploše se táhnou kilometry silniček, speciálních testovacích ploch, drah s různými typy povrchu, stoupání od patnácti do šedesáti stupňů (pro představu to je taková celkem strmá sjezdovka) a řada dalších míst a úseků, kde automobilka Tatra testuje své automobily. Areál není, jak by se mohlo zdát, striktně uzavřen veřejnosti, ale dá se pronajmout a lze na něm jezdit v podstatě s čímkoli.


My jsme vyrazili na akci, kterou pořádal AmaterCup – znáte jako našeho partnera z ankety Internetové auto roku, ve spolupráci se Subaru ČR probíhalo testování zástupců aktuální modelové řady japonské značky a tím se blížíme j jádru věci. Z našeho soutěžního kvízu „vypadlo“ osm výherců a s těmi jsme se sešli právě v Kopřivnici. Jezdilo se se Subaru WRX STI, Subaru BRZ a Subaru XV. Bylo zajímavé, jak Xvčko, jakkoli jde „jen“ o crossover, dokázalo zvládat nástrahy terénního polygonu. Samozřejmě tam, kde se testuje křížení náprav Tatrovek, a rozdíly mezi jednotlivými koly jsou v desítkách centimetrů, jsme nejezdili, ovšem do mírnějších výstup jsme se pustili. Tak třeba boční náklon, rovnou na mokré trávě – měl jsem trochu obavu, aby auto neklouzalo bokem dolů se svahu, ale ne, pneumatiky držely – a XV se drželo zvolené cesty velmi dobře.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Naopak pouze na asfaltu jsme jezdili s BRZ a je třeba prohlásit, že toto kompaktní kupé s atmosférickým motorem zřejmě oslovilo nejvíce všechny čtenáře, kteří dorazili a modely Subaru testovali. Mluvilo se o skvělém podvozku (doplněném o díly od STI), zajímavém motoru (který má sice „jen“ dvě stě koní, ale překvapuje unikátním projevem), o vyvážených jízdních vlastnostech. Jistěže nové WRX STI bylo jako novinka také velmi žádoucí, ovšem jeho ovládání vyžadovalo pevnější ruku než BRZ – čímž se vlastně potvrzuje skutečnost, že BRZko je vynikající nástroj (nejen) pro začínající a méně pokročilé řidiče.

A tak se STI setkalo s povděkem zejména u účastníků akce, kteří přijeli na místo se svým starším STIčkem, a novinku vyzkoušeli. Dojmy ve zkratce? Vynikající řízení – pevné, strmé, přesné. Skvělý podvozek – ovladatelný s jedinečnou schopností zatáček. Motor – který táhne více od spodu než v minulosti a má ve středních otáčkách dost síly. A samozřejmě vzhled, podpořený kvalitními materiály v kabině a slušnou výbavou. Jinak na akci dorazily vozy značky Subaru, jak už bylo naznačeno, ale také Mitsubishi Lancer Evo posledních několika generací, samozřejmě BMW, od 5 GT až po M3, upravená Honda, Mazda MX5 a další.

Ježdění ale nebylo jen o prohánění vlastních a testovacích aut, byla tady také možnost sednout do vývojového prototypu vojenské Tatry a vyrazit na ty nejdrsnější zkušební tratě. Náklon na dlažebních kostkách, při kterém ujížděl na dlouhém podvozku Tatře zadek, „silnice“ z kamenů, které by klidně mohly sloužit jako základ pro nějakou velkou stavbu, křížení náprav tak náročné, že ani v jeden okamžik nebyla kola v rovině? Adrenalin toho nejvyššího rázu, pokud znáte ten pocit, jaké to je vystupovat po projížďce z auta s pusou ve tvaru rohlíku, tak mluvíme právě o tom. Zpátky ale k našim osobním autům.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jezdili jsme po dráze, které měřila na délku šest kilometrů a skládala se z dlouhých rychlých úseků – v jednom místě jsme na negativně klopené zatáčce dosahovali až 140 km/h, serpentin ve stylu horských okrsek ohraničených svodidly a stromy, lesních průjezdů, velkých driftovacích ploch a rychlostního oválu. Neskutečný zážitek, jen co je pravda. Hnát se po oválu s WRX STI bylo nakažlivé jako pojídání popcornu a klouzání s BRZ bylo snad ještě návykovější.

My jsme na polygonu strávili celý den (intenzivní práce), připravujeme jednotlivé reportáže. Těšit se můžete na video s WRX STI, bude článek o offroadu v Tatře, o Fordu Transit na rychlostním oválu…

Určitě se máte na co těšit, a za nás už jen komentář, že závěr je jasný, pokud to bude jen trochu možné, do Kopřivnice se na jedinečnou dráhu vrátíme.

15.10.2014 9:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist