Reportáž: Na okruhovém a testovacím dnu v Kopřivnici

Testovací areál výrobce aut, parta řidičských nadšenců a nejnovější vozy japonské značky Subaru. To zní jako ideální recept na skvělý okruhový den!

Areál testovacího polygonu Tatry Kopřivnice je rozlehlý, velmi rozlehlý, a na jeho ploše se táhnou kilometry silniček, speciálních testovacích ploch, drah s různými typy povrchu, stoupání od patnácti do šedesáti stupňů (pro představu to je taková celkem strmá sjezdovka) a řada dalších míst a úseků, kde automobilka Tatra testuje své automobily. Areál není, jak by se mohlo zdát, striktně uzavřen veřejnosti, ale dá se pronajmout a lze na něm jezdit v podstatě s čímkoli.


My jsme vyrazili na akci, kterou pořádal AmaterCup – znáte jako našeho partnera z ankety Internetové auto roku, ve spolupráci se Subaru ČR probíhalo testování zástupců aktuální modelové řady japonské značky a tím se blížíme j jádru věci. Z našeho soutěžního kvízu „vypadlo“ osm výherců a s těmi jsme se sešli právě v Kopřivnici. Jezdilo se se Subaru WRX STI, Subaru BRZ a Subaru XV. Bylo zajímavé, jak Xvčko, jakkoli jde „jen“ o crossover, dokázalo zvládat nástrahy terénního polygonu. Samozřejmě tam, kde se testuje křížení náprav Tatrovek, a rozdíly mezi jednotlivými koly jsou v desítkách centimetrů, jsme nejezdili, ovšem do mírnějších výstup jsme se pustili. Tak třeba boční náklon, rovnou na mokré trávě – měl jsem trochu obavu, aby auto neklouzalo bokem dolů se svahu, ale ne, pneumatiky držely – a XV se drželo zvolené cesty velmi dobře.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Naopak pouze na asfaltu jsme jezdili s BRZ a je třeba prohlásit, že toto kompaktní kupé s atmosférickým motorem zřejmě oslovilo nejvíce všechny čtenáře, kteří dorazili a modely Subaru testovali. Mluvilo se o skvělém podvozku (doplněném o díly od STI), zajímavém motoru (který má sice „jen“ dvě stě koní, ale překvapuje unikátním projevem), o vyvážených jízdních vlastnostech. Jistěže nové WRX STI bylo jako novinka také velmi žádoucí, ovšem jeho ovládání vyžadovalo pevnější ruku než BRZ – čímž se vlastně potvrzuje skutečnost, že BRZko je vynikající nástroj (nejen) pro začínající a méně pokročilé řidiče.

A tak se STI setkalo s povděkem zejména u účastníků akce, kteří přijeli na místo se svým starším STIčkem, a novinku vyzkoušeli. Dojmy ve zkratce? Vynikající řízení – pevné, strmé, přesné. Skvělý podvozek – ovladatelný s jedinečnou schopností zatáček. Motor – který táhne více od spodu než v minulosti a má ve středních otáčkách dost síly. A samozřejmě vzhled, podpořený kvalitními materiály v kabině a slušnou výbavou. Jinak na akci dorazily vozy značky Subaru, jak už bylo naznačeno, ale také Mitsubishi Lancer Evo posledních několika generací, samozřejmě BMW, od 5 GT až po M3, upravená Honda, Mazda MX5 a další.

Ježdění ale nebylo jen o prohánění vlastních a testovacích aut, byla tady také možnost sednout do vývojového prototypu vojenské Tatry a vyrazit na ty nejdrsnější zkušební tratě. Náklon na dlažebních kostkách, při kterém ujížděl na dlouhém podvozku Tatře zadek, „silnice“ z kamenů, které by klidně mohly sloužit jako základ pro nějakou velkou stavbu, křížení náprav tak náročné, že ani v jeden okamžik nebyla kola v rovině? Adrenalin toho nejvyššího rázu, pokud znáte ten pocit, jaké to je vystupovat po projížďce z auta s pusou ve tvaru rohlíku, tak mluvíme právě o tom. Zpátky ale k našim osobním autům.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jezdili jsme po dráze, které měřila na délku šest kilometrů a skládala se z dlouhých rychlých úseků – v jednom místě jsme na negativně klopené zatáčce dosahovali až 140 km/h, serpentin ve stylu horských okrsek ohraničených svodidly a stromy, lesních průjezdů, velkých driftovacích ploch a rychlostního oválu. Neskutečný zážitek, jen co je pravda. Hnát se po oválu s WRX STI bylo nakažlivé jako pojídání popcornu a klouzání s BRZ bylo snad ještě návykovější.

My jsme na polygonu strávili celý den (intenzivní práce), připravujeme jednotlivé reportáže. Těšit se můžete na video s WRX STI, bude článek o offroadu v Tatře, o Fordu Transit na rychlostním oválu…

Určitě se máte na co těšit, a za nás už jen komentář, že závěr je jasný, pokud to bude jen trochu možné, do Kopřivnice se na jedinečnou dráhu vrátíme.

15.10.2014 9:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist