Reportáž: 43. AvD Oldtimer Grand Prix Nürburgring (2015)

Pokud máte blízko k veteránům anebo upřednostňujete mladší youngtimery, jsou akce, na kterých byste neměli chybět, jako byla třeba i tato pořádaná německým automotoklubem.
reportaz-43-avd-oldtimer-grand-prix-nuerburgring-2015-1100x618.jpgCelá galerie 210 Zdroj: archiv redakce

Nejstarší německý automotoklub AvD (Automobilclub von Deutschland, založený roku 1899 jako Deutscher Automobilclub – DAC) se ve veteránském hnutí angažuje dost intenzivně, asi nejviditelnějším příkladem je právě tradiční AvD Oldtimer Grand Prix na Nürburgringu.

Na slavnou Severní smyčku se historická vozidla podívají oficiálně jen v pátek, kdy se jede čtyřhodinový vytrvalostní závod pro vozy z let 1947 až 1976. Zbytek víkendového programu se odehrává na tzv. Grand Prix Strecke, v současné verzi dlouhé „pouhých“ 5,148 km a postavené v 80. letech jako bezpečnější náhrada Nordschleife, především pro formuli 1. Mimochodem, v případě potřeby je dokonce možno obě tratě spojit a projíždět je společně, což se ovšem děje dost zřídka.

Skupina nejstarších vozů – včetně závodního Renaultu z roku 1907 a Locomobile 1916 – se přesto na Nordschleife vydala taky, ale takříkajíc „mimo soutěž“, po skončení druhé (nedělní) jízdy a bez oficiálního měření časů. Jejich řidiči si tak alespoň vynahradili to, že v rámci víkendového programu už jejich stroje jely pouze jízdu pravidelnosti a nikoliv regulérní závod, jak tomu bylo ještě před dvěma lety.

Na druhou stranu tato změna měla i pozitivní dopad – startovní pole nejstarší kategorie se podstatně rozšířilo a rozpětí objemů motorů tak sahalo od méně než litru až po 8600 cm3 zmíněného Locomobilu.

AvD Oldtimer Grand Prix se koná každoročně a většina vypsaných kategorií zůstává stejná, ostatně bývají součástí různých pohárů a trofejí (např. FIA Masters Historic Formula One Championship). Nicméně i každoroční účastník uvidí vždy něco nového, například prezentace historických vozů sponzorských značek, mezi něž letos vedle Jaguaru a Opelu patřila i Škoda.

K vidění v depu a při ukázkové jízdě tak byly nejen „civilní“ vozy od několika předválečných přes „sedan“ 1200, Felicii či kupé 110R až po Garde/Rapid, ale také ostré závodní náčiní v podobě 130 RS a 130 LR. Největší údiv vzbuzující placaté „eRko“ Škoda 200 RS byla ovšem replika. Jaguar předvedl nejen F-TYPE Project 7, ale také zcela nový sedan XF. 

Za zmínku stojí ještě připomenutí 50letého výročí Alfy GTA a promyšlené rozhodnutí pořadatelů protáhnout sobotní program až do půl desáté večer, což s sebou přineslo divácky velmi atraktivní závod třídy dvousedadlových závodních vozu a strojů GT do roku výroby 1961 v nastupujícím šeru s rozsvícenými světly.

O ostatních účastnících více řeknou fotografie v galerii. Kromě závodních vozů bylo samozřejmě k vidění i mnoho „civilních“ veteránů i moderních klasiků, z nichž značky Ferrari, Maserati, Alfa Romeo a Porsche mají vždy vyhrazená klubová parkoviště uvnitř areálu. 

text: Martin Svítil, foto: Petr Svítil


3.10.2015 10:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist