Renault Scénic (2016): První dojmy

Renault v letošním roce uvádí na trh již čtvrtou generaci jednoho ze svých stěžejních modelů – kompaktního MPV Scénic.

Čtvrtá generace v mnoha ohledech ctí svůj rodokmen, ale přesto se nedrží při zemi. Naopak hned na první pohled zaujme výrazným designem, který své předchůdce značně posouvá do pozadí.

Nový design

Hodnocení vzhledu je vždy velmi individuální záležitost, ale snad mohu bezpečně prohlásit, že se po designové stránce nový  Scénic opravdu povedl. Velice dobře se mu daří maskovat pro MPVčka vcelku typickou otylost. Když se podíváte na auto z dálky a nemáte nikde k dispozici vhodné měřítko, vcelku snadno nabydete dojmu, že se koukáte na kompaktní hatchback. Své opravdové proporce Scénic odhalí, až když si jej prohlédnete zblízka. Za svůj kompaktní vzhled auto vděčí hned několika designovým prvkům. Obrovské světlomety v kombinaci s výraznou maskou s velkým znakem velice dobře doplňují siluetu vozu zeštíhlenou černě lakovanou střechou a výrazně zkoseným C sloupkem. Prolis ve dveřích a černé prahy opticky rovněž ubírají vozu na váze. Je tu však ještě jeden výrazný faktor – Renault v případě nového Scénicu vsadil na obrovská 20″ kola, jež autu dodávají šmrnc, a právě ona zeštíhlují auto nejvíce.

20“ kola

Určitě Vás napadne, že takto obrovská kola musí drasticky ublížit jízdnímu komfortu. Jsou však dodávána s pneumatikami s výškou bočnice 107mm, tedy vyšší než je běžné u kol 17-ti palcových. I přes svou velikost jsou kola relativně úzká – šířka pneumatik je 195mm, což je hodnota obvyklá spíše pro kola 16-ti palcová. Malá šířka kol napomáhá snížit součinitel odporu vzduchu a v kombinaci s pneumatikami s nízkým valivým odporem šetří životní prostředí snížením spotřeby a v návaznosti na to rovněž i emisí. Renault se zároveň dušuje, že navzdory větší velikosti nebude cena pneumatik vyšší než v případě sedmnáctek minulé generace.

Odkládací prostory a modularita

Jedním ze specifických rysů Scénicu byla vždy prostornost a modularita vnitřních úložných prostor a ani čtvrtá generace v tomhle směru není výjimkou. Odkládacích schránek naleznete v autě opravdovou hromadu, opravdovou novinkou je však posuvná středová konzola s třinácti litrovým objemem. Úložný prostor v konzoli je osvětlený a disponuje uzavíratelnou roletkou a loketní opěrkou, pod kterou se skrývají 2 USB konektory a standardní zvukový vstup jack. Stejná sestava konektorů se nachází i na zadní straně konzoly a nabízí tak plnohodnotnou konektivitu rovněž pro cestující na zadních sedačkách. Konzolu lze posunovat v maximálním možném rozsahu, v přední pozici plynule naváže na palubní desku, v zadní poloze se pak přesně dotýká zadní lavice a funguje jako přepážka mezi zadními sedadly.

V autě je možné dále nalézt klimatizovanou schránku Easy Life před spolujezdcem disponující rovněž výjimečným objemem 11,5l. Tato schránka je ovládaná pomocí dotykového snímače a automaticky se uzamkne při zastavení vozu. Dalších 63l uloženého prostoru je k dispozici ve 4 schránkách pod podlahou vozu.

Celkovým objemem úložných prostor v interiéru překonává Scénic veškerou konkurenci a v segmentu dominuje rovněž objemem zavazadelníku – ten ve standardní verzi dosahuje 572 litrů, respektive 506dm3 dle metody VDA, při které se kufr zaplňuje kostkami o objemu jednoho litru. Pětimístná varianta větší verze Grand Scénic pak dosahuje hodnot 765l / 718dm3 dle VDA a v případě sedmimístné varianty po sklopení třetí řady sedadel pak 596l / 533dm3 dle VDA, což jej v tomto případě řadí na druhé místo v segmentu.

Oproti minulé generaci přišel Scénic o možnost vyndáni jednotlivých zadních sedadel. Ačkoliv byla tato možnost praktická, nesla s sebou určitá omezení po stránce designu i uživatelského komfortu. Díky použití konvenční dělané zadní lavice, bylo možné použít systém One Touch Folding z nového Espace, který umožňuje automatické sklopení sedadel buďto tlačítkem z kufru nebo pomocí palubního systému R-Link 2. Sklopením sedadel vznikne v nákladovém prostoru rovná podlaha.

Bezpečnost a komfortní výbava

Renault vždy bodoval i na poli bezpečnosti a nový Scénic si v tomto směru vede rovněž velmi dobře – jako dvacátý model značky dosáhl pěti hvězdičkového hodnocení v testech Euro NCAP a pyšní se skóre 90% v případě ochrany dospělých, 82% v oblasti ochrany dětí a 67% v testu ochrany chodců.

Za skvělé výsledky vděčí vůz jak vylepšením v oblasti pasivní bezpečnosti (použití pevnější oceli v kritických místech) tak mnoha moderním technologiím zvyšujícím aktivní bezpečnost, dříve známým pouze z vozů vyšších segmentů. Jako jediné kompaktní MPV na trhu je standardně vybaven systémem aktivního nouzového brzdění s ochranou chodců. V základu je rovněž systém pro rozpoznávání značek a adaptivní tempomat. Ve vyšších výbavách je pak k dispozici systém varování před opuštěním jízdního pruhu a systémem detekce únavy řidiče.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Bohatá je rovněž nabídka komfortních prvků – mimo jiné barevný head-up display, parkovacího asistenta Easy Park Assist schopného najít vhodný parkovací prostor a přebrat při parkování kontrolu, palubní systém R-LINK 2 s vertikálním dotykovým displejem o velikosti 7 či 8,7 palce,  či kvalitní audiosystém z dílny Bose.

Motorizace

Novému Scénicu je k dispozici šest naftových a dvě benzínové motorizace. Přeplňovaná benzínová 1.2TCe se bude nabízet ve výkonových verzích 85 a 96kW, respektive 115 a 130 koní s manuální šestistupňovou převodovkou. Nabídka zážehových motorizací je pestřejší – motor 1.5dCi přijde na trh hned ve čtyřech verzích – základní o výkonu 70kw/95k a třech verzích o výkonu 81kw/110k. Jedna s šestistupňovým manuálem, druhá rovněž s manuálem a navíc vybavená malým elektromotorem o výkonu 10kw (ta se na český trh bohužel nedostane) a nakonec bude k dispozici verze se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC. Vrcholem nabídky je pak motor 1.6dCi o výkonech 96kw/130k v kombinaci s manuálem a pak ve verzi o výkonu 118kw/160k s dvojitým turbem a převodovkou EDC, tentokrát v šestistupňové verzi.

Jízdní dojmy

Na představení v prostředí malebného Bordeaux jsme měli možnost vyzkoušet si tři různé varianty – krátkou verzi s foukanou benzínovou jednadvojkou TCe 130, diesel s hybridní dopomocí dCi 110 Hybrid Assist a nakonec vrcholnou prodlouženou verzi Grand Scénic v nejvyšší výbavě Bose.

Pro všechny verze je společný komfort. Dvacetipalcová kola pohodlnosti za volantem opravdu nijak neublížila, vůz se poměrně schopně dokáže poprat s nerovnostmi na silnici a nijak výrazně se nenaklání. Posed je vysoký, pohodlný a sedačky jsou příjemné a široké avšak bez téměř bez bočního vedení. Stejně tak odezva řízení je nulová a točení volantem jde velmi zlehka ve všech jízdních režimech. Vzhledem k určení vozu je to asi celkem v pořádku, avšak alespoň malá míra zpětné vazby v rukou by mě neurazila. K dobru však Scénicu budiž fakt, že se při jízdě chová předvídavě a po krátkém sžití se s ním jezdí velmi dobře.

Jak benzínová jednadvojka, tak naftová jednašetka měly dostatek výkonu a pružnosti i v nízkých otáčkách. Ačkoli nejsem zrovna velkým příznivcem automatických převodovek, ke stylu jízdy mi sedla více právě ona – řazení mě při stylu jízdy prostě nebavilo.

Zajímavá byla rovněž i hybridní verze, která se však u nás prodávat nebude. Elektromotor o 10kw přispívá svou troškou výkonu při rozjezdech a zrychlení a tak nějak si funguje, aniž byste o něm věděli. Na rozdíl od mnoha ekologicky šetrných vozů japonské provenience zde nenajdete oblíbený demotivátor v podobě skomírajících kytiček. K dispozici je pouze ukazatel nabíjení / vybíjení baterie a jak řidič nemáte téměř žádné možnosti do činnosti elektromotoru zasahovat – vše prostě funguje automaticky a Vy na to nemusíte absolutně myslet.

Při testování jsem narazil jen na pár problémů, které však většinu zákazníků tížit nebudou. Při výšce něco přes 190cm jsem se na zadní sedadla pohodlně neposadil – rozhodně ne v krátké verzi s prosklenou střechou, ubírající kus místa nad hlavou. Usadit jsem se dovedl pouze s ohnutou do strany a jakákoli delší cesta na zadním sedadle by se tak pro mne po chvíli proměnila ve skutečnou torturu. Grand Scénic s méně se svažující střechou přidává pár centimetrů nad hlavou k dobru a tenhle problém se jej tím pádem tolik netýká.

Pedály jsou vcelku blízko u sebe a se svou velkou a širokou nohou jsem se často zasekával okrajem podrážky pod brzdovým pedálem. Systém R-LINK 2 reaguje na doteky svižně a přesně, zároveň jsem však měl chvílemi problém se v něm zorientovat i při úkonech, které jsem již dělal po několikáté. Těch pár problémů popsaných výše, se však do značné míry týkají přímo mě a je pravděpodobné, že naprostou většinu řidičů nijak obtěžovat nebudou.

Ve výsledku jsem měl z nového Scénicu opravdu dobrý pocit. Líbí se mi po stránce designu, jízdních vlastností i tím, že elektroničtí asistenti a palubní elektronika nijak výrazně neobtěžují.

26.9.2016 11:37| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist