autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Renault Scénic (1997 – 2003)
Renault Scénic (1997 – 2003)
Francouzská automobilka trefila hřebíček na hlavičku, když přišla v roce 1997 s „em-pé-véčkem“ Mégane Scénic. Vůz ihned zaujal a Renault tak získal náskok, který další automobilky doháněly několik let.
Už po dvou letech výroby prošel model faceliftem a změny doznalo i označení. Z názvu zmizelo jméno modelu, z něhož si vůz půjčil některé díly. Od této chvíle je to už jen Renault Scénic.
V roce 2000 přišel na trh vůz s pohonem všech kol. Prodával se s přídomkem RX4 a kromě jiného těžil i z vyššího podvozku a slušivých ochranných plastů okolo karoserie.
Ve výrobě se první řada Scénicu udržela do roku 2003. Tehdy vstoupila na trh pod stejným názvem druhá generace.
Renault Scénic fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Za volantem
Interiér vozu nabídne mnoho prostoru všem cestujícím. Potěší také velké množství odkládacích míst a různých schránek. Najdeme je třeba v podlaze, pod sedadly nebo ve výplních dveří. Nechybí držáky nápojů a cestující sedící vzadu mají k dispozici dva výklopné stolky upevněné na opěradlech předních sedadel.
Samotné sedačky jsou typicky francouzské – tedy měkké a pohodlné. Totéž platí i o podvozku a tak si celá posádka může užívat komfortní jízdy.
Zavazadelník nabídne základní objem 400 litrů, výklopnými dveřmi je k nákladu dobrý přístup a v případě nutnosti lze prostor pro zavazadla snadno rozšířit. Jednotlivá sedadla druhé řady se totiž dají posouvat, odklápět či zcela vyjmout.
Automobil nabídne vzhledem k vyšší stavbě karoserie dobré jízdní vlastnosti. Vhodným motorem je pro něj zážehový šestnáctiventil 1.6 o výkonu 79 kW, který automobilka nabízela od roku 1998. Je dostatečně čilý a pracuje s příznivou spotřebou, což už tolik neplatí pro silnější dvoulitr, který by byl po výkonové stránce zcela vyhovující. Pokud hledáte turbodiesel, doporučujeme 1.9 dCi případně 1.9 dTi. Starším vznětovým agregátů se raději vyhněte. Modernější pohonné jednotky jsou tišší, úspornější a spolehlivější.
Časté závady
Scénic první generace často trápí poruchy klimatizace, vůle v zavěšení kol, opotřebená ložiska zadních kol nebo netěsné vodní čerpadlo. Vznětové motory 1.9 D a 1.9 TD se mnohdy potýkají s prasklou hlavou válců či jejím těsněním. Všechny agregáty mívají problémy s únikem motorového oleje, výjimkou není ani únik oleje z převodovky. Provedení RX4 může mít špatnou viskózní spojku a horní uložení zadních tlumičů.
Motorizace
Benzinové motory: 1.4/55 kW, 1.4 16V/70 kW, 1.6/68 kW, 1.6 16V/79 kW, 2.0/84 kW, 2.0 16V/103 kW
Dieselové motory: 1.9 D/47 kW, 1.9 TD/66 kW, 1.9 dTi/62 a 72 kW, 1.9 dCi/77 kW
KLADY
nízká spotřeba dieselů dTi a dCi
prostornost a variabilita interiéru
množství odkládacích míst
bohatá výbava
ZÁPORY
vyšší spotřeba motorů 2.0
nepřesné řazení
nižší kvalita dílenského zpracování
zastaralé diesely 1.9 D a 1.9 TD
Milan Jirouš