autoweb.cz > Renault > Renault Scénic > Renault Scenic 1.5 Energy dCi 110: Švihák rodinný
Renault Scenic 1.5 Energy dCi 110: Švihák rodinný
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 10
Praktičnost 7
X-Factor 9
Celkové hodnocení 8.4
Radosti
- Tichý a úsporný motor
- Neotřelý vzhled
- Praktické schránky a vychytávky uvnitř
Starosti
- Zadní sedačky se hodí spíše pro děti
- Kufr nepojme bagáž pro celou rodinu
- Ovládání palubního systému by mohlo reagovat lépe
Není obvyklé, aby na parkovišti zvědavci okukovali rodinné MPV. Budiž to důkazem faktu, že se nový Scenic po stránce designu povedl. Bere si za vzor dospělejší Espace, má velmi skloněné čelní sklo s dvojitými A sloupky, komplexní linku pod bočními okny a velmi zajímavou grafiku světel. Vůbec nepůsobí jako utilitární ocucaný bonbon, což bylo kdysi poznávací znamení praktických rodinných aut. Dnes už nemusíte v rámci použitelnosti rezignovat na krásu, v případě Scenicu to tedy rozhodně neplatí.
Interiér
Naskočte do pohodlné sedačky a přivítá vás digitální přístrojový štít. Má povedenou přehlednou grafiku s otáčkoměrem a tachometrem uprostřed a umí měnit vzhled v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Na výšku umístěná obrazovka multimediálního systému R-Link 2 se příjemně používá, nemusíte se k ní naklánět a je skvěle čitelná. Můžete v ní listovat ze strany na stranu „tabletovým“ stylem a nechat si zobrazit navigaci i ovládací prvky rádia pod sebou, což je velmi praktické. Komunikuje s vámi česky, včetně navigování, i když se zdá, že paní dávající povely dle tónu hlasu umřela zlatá rybička. Displej má matný povrch, což se hodí po stránce čitelnosti na přímém světle, ale zároveň je tak dost náchylný k upatlání. Dotykové plochy místo tlačítek, které slouží k rychlému přepínání palubního systému, by také mohly reagovat o něco lépe, občas vyžadují více pozornosti, než by bylo zdrávo. Nicméně i s těmito drobnými specifiky se dá žít.
Vnitřek Scenicu je koncipován jako 2+2, vzadu jsou sice tři sedačky, ale prostřední je vysloveně nouzová. K potěše cestujících se dá posunout velká loketní opěrka z pozice mezi předními sedačkami hezky dozadu – jde o dobrý trik, který posádce umožní přístup k USB zásuvkám a přihrádce. Akorát musí být pasažéři vzadu trpaslíci nebo děti, dospělý si kvůli nízko uloženému sedáku nepoloží stehna na povrch sedačky, pokud nedá nohy od sebe nebo na jednu stranu. Místa pro kolena také není moc, naopak potěší integrovaná výsuvná stínítka v zadních dveřích.
Pohon
Motor 1,5 dCi se svými 110 koni a 260 Nm bohatě stačí na cokoliv, co zvládnete do Scenicu naložit. Je dobře utlumený, takže nehlučí ani ve vyšších otáčkách, a síly má dost, abyste nebyli překážkou provozu. Jistě, nejde o žádný trhač asfaltu, ale vzhledem ke komfortnímu ladění celého auta si po vyšším výkonu stýskat nebudete. V palubním systému můžete zvolit jeden z pěti jízdních režimů – Comfort, Neutral, Eco, Perso a Sport – přičemž poslední jmenovaný pocitově přiostří reakce plynu. Šestistupňová manuální převodovka má celkem příjemný chod, takže se jí rozhodně nemusíte bát.
Ovladatelnost
Nový Scenic slovu „sport“ nerozumí – zaplať pánbůh. Soustředí se na komfort, což mu jde opravdu dobře. Obouvá dvacetipalcové ráfky, ovšem s pneumatikami o rozměru 195/55, takže bočnice společně s podvozkem dobře tlumí nerovnosti. Zcela předvídatelně je Renault v extrémních situacích lehce nedotáčivý, ale pokud ho nedráždíte, předvádí příjemnou stabilitu a obratnost. Cit v řízení? Toho je zde poskrovnu, ale chybět vám nebude, jinak Scenic reaguje na povely volantem ochotně a zároveň ne zbrkle.
Verdikt
Zaměření na rodinu čiší z každého aspektu Scenicu. Akorát by potřeboval být tak o deset, patnáct procent větší. Je sice fajn, že zadní sedačky sklopíte stiskem tlačítka přímo z kufru, ale zavazadlový prostor nemá v základní konfiguraci takový objem, aby pojal bagáž pro celou rodinu, nemluvě o kočárku – majitelé dětí určitě ví, o čem mluvím. Jako jediné auto do rodiny by se spíše hodil větší Grand Scenic, ale jakožto druhé auto dává normální Scenic velký smysl. Je tichý, příjemně ovladatelný, diesel usrkává palivo jen velmi pomalu a prakticky nezávisle na jízdním stylu, zpoza volantu máte dobrý výhled do všech stran a díky kompaktnímu půdorysu se s ním příjemně parkuje. S jeho drobnými chybami se dá žít, nejspokojenější v něm však budou děcka na zadních sedačkách.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1461 |
Převodovka | šestistupňová, manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 81/110 v 4000 |
Točivý moment (Nm) | 260 v 1750 |
0-100 km/h (s) | 12,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 183 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3,9 |
Objem nádrže (l) | 52 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4407 |
Šířka (mm) | 1866 |
Výška (mm) | 1645 |
Rozvor náprav (mm) | 2734 |
Provozní hmotnost (kg) | 1505 |
Zavazadlový prostor (l) | 506/1554 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 449 900 Kč |
Základní cena test. verze | 544 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 589 900 Kč |