Renault rozkryl své plány

Wind s motorem vzadu dorazí za dva roky, nová Laguna a Espace o rok později. Připravte se však na vyšší ceny, v Evropě Renault končí s nízkými maržemi.

Ve věku globalizování nabídek přichází Renault s dvoukolejnou strategií. Evropským zákazníkům bude prodávat produkty „s vysokou přidanou hodnotou“, zatímco zbytek světa dostane rozumné renaulty za rozumné peníze. Francouzské továrny se budou soustředit především na moderní technologie a výrobu elektromobilů.

Společnost nepustila jen obecné informace. Její zpráva je vzkazem největšímu akcionáři – francouzské vládě – a odborům, které má přesvědčit o světlé budoucnosti výroby renaultů ve Francii. Jako taková obsahuje konkrétní zprávy o řadě aut včetně příští Laguny a MPV Espace. Ty se od roku 2014 postaví na platformu sdílenou s Nissanem a jejich výrobu dostane na starost továrna ve francouzském Douai. Do dvanácti měcíců vedení rozhodne o podrobnostech, načež nás Renault začne bombardovat koncepty.Další francouzské továrny se budou soustředit na elektromobily. Za dva roky spustí Renault ve své domovině novou linku s kapacitou sto tisíc baterií ročně a ve stejné době začne továrna ve městě Cléon chrlit elektromotoy „třetí generace“. V roce 2015 bude Renault stavět čtyři pětiny svých elektromobilů ve Francii.

Plán mluví také o novém Twingu, kterého se dočkáme už roku 2013. Auto dostane motor dozadu. To sice není sama o sobě skvělá zpráva, ovšem na totožné platformě vyroste také druhá generace kabrioletu Wind. Ta by mohla být s trochou snahy velmi zajímavým autem, ať už svou koncepcí, nebo řidičsky. Výrobu zajistí továrna ve Slovinsku, která bude dodávat také nové čtyřsedadlové smarty.Francouzská vláda i odbory byly v posledních letech na Renault naštvané. Domácí modely se prodávaly mizerně, zato Dacia Logan dovážená z Rumunska si v době, kdy platilo šrotovné, uzurpovala dvanáct procent francouzského trhu s novými auty. Francouzi chtějí od své značky (vláda má 15 % akcií) slyšet, že podobné faux pas se nebude opakovat.A proč Renault vykročí jiným směrem v Evropě a ve zbytku světa? Stručně řečeno: podle automobilky nemá na starém kontinentu budoucnost současná praxe, kdy výrobci prodávají s minimálními maržemi. Podle vlastních statistik Renaultu byly prodeje v Evropě vloni dvacet procent pod maximem z roku 2007. Bude prý trvat ještě pět let, než opět dosáhnou na rekordní úroveň.

Trhy Brazílie, Ruska, Indie a Číny naopak za poslední tři roky expadovaly na čtyřnásobnou velikost a tvoří jednu třetinu celosvětového trhu s novými vozy. Do roku 2016 by měly vzrůst o dalších padesát procent. Renault dnes mimo Evropu prodává 37 procent své produkce, ve srovnání se 17 procenty z roku 2000. Investice na nových trzích, zejména v Indii, RuskuBrazílii, budou pokračovat.

autoweb.cz

8.2.2011 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist