Renault Mégane Scénic/Scénic (1997 – 2003)

Vozy průkopnické první generace modelu Scénic dnes patří ke skutečně levným ojetinám. Mezi motoristy, hledajícími právě v těchto vodách, se těší velkému zájmu.

RADOSTI
Variabilita interiéru, množství odkládacích prostor, nízké ceny ojetin, dostupnost náhradních dílů z druhovýroby, příznivá spotřeba turbodieselů dTi a dCi.

STAROSTI
Cestující vyšších postav na zadních sedadlech dostatek místa nenajdou, nepřesné řazení, nízká kvalita dílenského zpracování, zastaralé a nespolehlivé diesely 1.9 D a 1.9 TD.

Malé MPV Renault Mégane Scénic se stalo průkopníkem ve svém segmentu. Když s tímto vozem francouzská automobilka vyjela, nikdo jiný podobný model nenabízel. Renault této výhody využil dokonale a svůj náskok proměnil v drtivý obchodní úspěch.

Renault Scénic fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Scenic fotogalerie

Zpočátku se vůz z markentigových důvodů jménem hlásil k již zaběhnutému modelu Mégane. V roce 1999 z jeho jména ale zmizel název tohoto modelu a nadále byl uváděn jen jako Renault Scénic.

Dnes patří vozy první generace k opravdu levným ojetinám, zejména pokud jde o automobily z počátku produkce. Pro motoristy, kteří do vozu nemohou nebo nechtějí investovat vysokou částku tak představují zajímavé řešení v případě potřeby rodinného automobilu.Nutno však poznamenat, že na zadních sedadlech urostlí cestující příliš místa nenajdou. Narážíme jak na prostor v oblasti kolen, tak v oblasti hlavy. Nepotěší ani krátká opěradla. Avšak kdo chce vzadu vozit děti, nebude mít problémy.

Samostatnou kapitolou jsou odkládací schránky, které najdete prakticky všude. V podlaze, v palubní desce i ve středovém sloupku palubní desky, kde může být schránka klimatizovaná. Typicky francouzsky měkká sedadla budou vyhovovat příznivcům vozů ze země galského kohouta. Kdo je zastánce tužších německých sedadel, asi moc spokojený nebude.


A zavazadelník? V základním uspořádání nabízí objem 400 litrů, což bude jistě řadě motoristů zcela dostačovat. Výhodou jsou samostatně posuvná sedadla ve druhé řadě, která lze vyjmout a vůz tak přizpůsobit pro přepravu většího nákladu.Podvozek automobilu má měkčí nastavení, což na českých silnicích plných děr ocení snad každý člen posádky. Vzhledem k naladění odpružení a vyšší stavbě karoserie je jasné, že nejde o vůz vhodný pro rychlou jízdu po klikatých okreskách. Proti něčemu takovému se staví i nepřesné řazení. Ani u nových vozidel nebylo dobré, u ojetin má mnohdy navíc vůle vzniklé opotřebením.

Pohonných jednotek se dostalo pod krátkou kapotu Scénicu hodně. Ideál určitě nepředstavují osmiventilové zážehové motory. Čtrnáctistovka a šestnáctistovka opravdu nemají sil na rozdávání a silnější dvoulitr si zase umí říct o vyšší příděl benzinu.


Šestnáctiventilové agregáty jsou znatelně ochotnější a už 1.4 16V řadu motoristů uspokojí. Lepší volbou je ale 1.6 16V. Při zachování příznivé spotřeby totiž nabízí vyšší výkon. Dobře si vede i šestnáctiventilový dvoulitr, i když je na spotřebu trochu náročnější.Kdo uvažuje o úsporném vznětovém motoru, měl by rovnou zapomenout na konstrukčně zastaralé agregáty z počátku produkce. Slabý atmosférický diesel 1.9 D je vyhlášený lenoch a navíc se stejně jako o trochu svižnější 1.9 TD potýká s vážnými problémy.

Turbodiesely 1.9 dCi a 1.9 dTi jsou citelně snaživější, kultivovanější, úspornější i spolehlivější. Majitelé si vychvalují zejména jednotky 1.9 dTi, kterých je na trhu dostatek.

Starší vznětové motory 1.9 D a 1.9 TD někdy potká problém v podobě prasklé hlavy válců či těsnění pod hlavou. U těžkých dieselů a dvoulitrových zážehových agregátů také častěji vznikají vůle v zavěšení předních kol. „Problémy bývají i s opotřebenými ložisky zadních kol a tlumiči, což je následek přetěžování vozu,“ upozorňuje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.


Výjimkou není netěsné vodní čerpadlo nebo nefunkční klimatizace. Určitě před pořízením vozu dobře prověřte veškerou výbavu. Nezřídka se objevuje únik motorového a převodového oleje. Tento problém nejlépe odhalíte při prohlídce vozu na dílenském zvedáku.

Zástupce Auto Diskont upozorňuje i na potíže typické pro model Scénic RX4, tedy vůz s pohonem všech kol: „U tohoto vozu se lze nezřídka setkat s vůlemi v horním uložení zadních tlumičů. Vyskytují se také potíže s viskózní spojkou.“


Ve zpětném zrcátku
1996 – představení nového MPV Mégene Scénic.
1997 – na počátku roku uvedení Renaultu Mégane Scénic na trh se zážehovými osmiventilovými motory 1.4i/55 kW, 14.6i/68 kW, 2.0i/84 kW a vznětovými agregáty 1.9 D/47 kW a 1.9 TD/66 kW.
1999 – facelift, přejmenování modelu na Renault Scénic, nově zážehové motory 1.4 16V/70 kW, 1.6 16V/79 kW, 2.0 16V/103 kW, a turbodiesely 1.9 dTi/62 a 72 kW.
2000 – nový turbodiesel 1.9 dCi/77 kW se vstřikování typu common rail, uvedeno provedení tzpu allroad Scénic RX4 s pohonem všech kol a karoserií vybavenou ochrannými plasty, s motory 2.0 16V/103 kW a 1.9 dCi/77 kW.
2003 – nahrazení vozu druhou generací.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Renault Scénic 1. generace v roce 2001.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (29 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (10 bodů)

Milan Jirouš

3.2.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist