Renault Mégane Scénic

Byl prvním svého druhu, který se stal v Evropě úspěšným průkopníkem dnes tolik oblíbené třídy MPV. Jeho stáří dnes dává šanci všem koupěchtivým získat jej za rozumnou pořizovací cenu.

1996-2003, modernizace 2003

Přestože auta s vyšší karoserií (Mitsubishi Space Runner) v době jeho vzniku již existovala, teprve Mégane Scénic se svými atraktivními tvary dosáhl v Evropě výrazných prodejních úspěchů. Ostatním značkám ještě nějaký ten rok trvalo, než přišly s konkurenceschopnými modely – Opel Zafira, Citroen Xsara Picasso, které jsou oproti prvním modelům z řady Mégane Scénic s cenou 140.000 Kč o něco dražší. Byli jsme tedy rádi, že nám společnost AAA Auto Praha jeden z nich zapůjčila k testu.

Velkoprostorové vozy v kompaktním balení vynikají především dobrým využitím obestavěného prostoru, mají totiž pouze krátkou příď. Mégane Scénic, od roku 1999 nazývaný pouze Scénic, není delší než dnešní kompaktní hatchbacky. Uvnitř však nabízí prostor sedanu střední třídy. Vzadu sedící pasažéři mají dost místa nad hlavou i pro kolena, zamrzí snad jen o něco menší sedačky. Základní objem zavazadlového prostoru je 410 litrů, po vyjmutí zadních sedaček pak vzroste na 1800 litrů volného prostoru, čemuž nemůže konkurovat ani kombi střední třídy. Ve variabilitě v podobě samostatného sklápění nebo vyjímání tří zadních sedaček spočívá síla vozů třídy MPV.

Renault nabízel pro Scénic širokou paletu motorů, některé ovšem nebyly nabízeny na našem trhu. Do konce roku 1988 byly benzínové motory osmiventilové, byly pružné, ovšem relativně hlučné a především málo úsporné. U jiných výrobců doporučujeme právě volbu starších osmiventilových motorů s větším výkonem v nízkých otáčkách, které navíc bývají i úsporné a odolné. Renault je ovšem výjimkou, modernější šestnáctiventilové motory jsou úspornější a výkonnější.

Pro českého zákazníka zřejmě budou nejzajímavější dieselové jednotky, starší s nepřímým vstřikováním paliva 1.9D (47kW) a 1.9TD (66kW), které konstrukčně pocházejí z osmdesátých let. Těm je ovšem radno se vyhnout, trpí totiž deformacemi hlav válců vlivem vysokého tepelného namáhání. Při selhání těsnění pod hlavou se objevují problémy, z nichž nejvážnějším bývá přehřívání motoru. Asi nejlepší volbou je tak koupě modelu 1,9dTi s přímým vstřikováním nafty a slušnými výkonovými parametry. Daní za slušný zátah je výraznější hlučnost. Mimořádně úsporný motor, jehož spotřeba v praxi nepřesahuje průměrných 5,5l/100km, je ovšem bohužel náchylný na přeskočení rozvodového řemene s vážnými následky. Mechanici tak doporučují jeho výměnu po 80 tisících km nebo po pěti letech, a to včetně napínacích kladek a plochého řemene pohonu pomocných agregátů. Ten totiž, když spadne či praskne, se zamotá do rozvodů a způsobí značný odliv financí majitele potřebných pro opravu.

V roce 2000 se objevila na trhu „freestylová“ verze RX4 s ochrannými plasty kolem vozu a větší světlou výškou v kombinaci s pohonem všech kol. U té je vhodné dát si pozor na stav zadních silentbloků, které lze koupit pouze v kombinaci s tlumičem. Nejen jimi způsobené klepání při přejezdu nerovností by vás mělo zajímat, alarmující je i tiché cvakání při pomalé jízdě. To poukazuje na poškozenou viskózní spojku, která se stará o přenos části výkonu na zadní kola, případná výměna vás odlehčí o 35t. Kč.

Petr Suchánek, manažer prodeje AAA Auto Praha ke Scénicu dodává: „Je to oblíbený rodinný vůz, který si pořizují zejména mladé rodiny s malými dětmi. Výborná je variabilita interiéru, který umožňuje jak přepravu osob, tak velkých nákladů. Dá se říci, že vůz byl průkopníkem velkoprostorových aut ve své kategorii. Nejoblíbenější benzinové motory jsou 1.6i a 2.0i, mezi diesely je pak favoritem agregát 1.9 TDCi. Vůz je vhodný pro rodiny také proto, že je velmi bezpečný, v crash testech získal 4 hvězdičky. Dílenské zpracování je sice průměrné, ale pro účely MPV postačuje.“

Technická data:

Motory: zážehové řadové čtyřválce 1,4i (55kW), 1.6i (68kW), 2.0i 8V (84kW), 1.4i 16V (70kW), 1.6i 16V (79kW), 2.0i 16V (102kW) nebo vznětové čtyřválce 1,9D (47kW) a přeplňované turbodiesely 1,9TD (66kW), 1,9dTi (62 nebo 72 kW), 1.9dTi (59kW), 1.9dCi (75kW)

HISTORIE:

1996: představení modelu Mégane Scénic, motory 1,4i 8V, 1.6i 8V, 2.0i 8V, 1.9D a 1.9TD

1997: nový turbodiesel 1.9 dTi (62 nebo 72kW) s přímým vstřikováním

1998: nové motory 1.4i 16V, 1.6i 16V a 2.0i 16V

1999: facelift modelu, změna designu, čiré světlomety, nové prvky výbavy

2000: nový motor 1.9 dCi s přímým vstřikováním Common Rail, verze RX4 s motory 2.0i 16V a 1,9 dCi

2003: příchod nového modelu

PLUSY:

prostornost, variabilita interiéru, úsporný turbodiesel 1.9 dTi, výkonné a pružné zážehové motory, často poměrně bohatá výbava, líbivé tvary karoserie, solidní brzdy (především od roku výroby 1999), široká nabídka vozu v bazarech

MÍNUSY:

hlučnost motorů (1.9dTi a zážehové osmiventily), jen průměrné dílenské zpracování, tvrdé plasty v interiéru, vysoká spotřeba paliva u motoru 2.0i 8V, zastaralé předkomůrkové diesely (do roku 1997), malé sedačky vpředu i vzadu, potahové materiály vyvolávají pocení

ČASTÉ ZÁVADY:

prasklá hlava válců nebo poškozené těsnění pod ní (1.9D a TD); vůle v závěsech předních kol (obvykle po ujetí 120t. km); předčasně opotřebená ložiska zadních kol, mohou zničit i čep zadní nápravy; tekoucí vodní čerpadlo; únik oleje z převodovky skrz manžetu levé poloosy; únik oleje z převodovky skrz simerink na řadicí tyči; vadné zapalovací cívky u motorů 16V (2000Kč za kus); vůle v okách zadních tlumičů (RX4), vadná viskózní spojka (RX4)

DOPORUČUJEME:

1.6i 16V (79kW)

optimální motor z hlediska dynamiky a nízkých servisních nákladů. Diesel dTi by byl podstatně úspornější a lépe by zvládal dálniční stoupání, zato po čase žádá drahou údržbu. Benzínový motor je osvědčená klasika.

NEDOPORUČUJEME:

2.0i 8V/16V (84kW – 102kW)

Dvoulitrové motory sice oba skvěle táhnou, ale doporučit je nemůžeme, osmiventiový má s vozem s velkým čelním odporem velikou spotřebu, šestnáctiventiový občas zazlobí. Přestanou u něj fungovat hydraulická zdvihátka ventilů, začne být hlučný a opotřebí se vačkové hřídele.

partner sekce: katalog „Ojetiny od A do Z“, 210 modelů, aktuálně v prodeji

14.9.2006 10:29

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist