Renault Megane Grandtour 1,5 dCi

Otestovali jsme kombík Megane z roku 2003 s nejslabším turbodieselovým motorem.

Název Megane se u Renaultu poprvé objevil v roce 1995, kdy byl vysloužilý Renault 19 nahrazen novým hatchbackem, designově připomínajícím vajíčko. Druhá generace Meganu se představila v roce 2002, přičemž jako první přišel třídveřový a pětidveřový hatchback. Záď Meganu II rázem způsobila velké pozdvižení. Design sice navazoval na modely Avantime a Vel Satis, ale v těchto případech šlo pouze o okrajové segmenty. Tím, že Renault přišel s designem rozdělujícím veřejnost na příznivce a zaryté odpůrce u své nosné modelové řady, prokázal odvahu riskovat. Nyní už můžeme konstatovat, že automobilce tento tah vyšel a ekonomický propadák se nekonal.

V roce 2003 následovaly verze sedan a kombi (Grandtour), řada Megane se však ještě rozrostla ještě o velkoprostorový Scenic a Grand Scenic, kupé-kabrio a výkonný Megane Sport s přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 225 koní.

Nabídka benzínových motorů zahrnovala čtrnáctistovku (98 koní, 127 Nm), šestnáctistovku (115 k, 152 Nm) a dvoulitr (136 k, 191 Nm). Turbodiesely zastupoval úsporný 1,5 dCi (80 k, 185 Nm, v roce 2003 přibyla stokoňová verze) a 1,9 dCi (120 k, 270 Nm, později 300 Nm), pocházející z větší Laguny.

Mezi přednosti Meganu II patří bezpečnost, protože se může pochlubit ziskem pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP, což nebylo v roce 2002 zdaleka tak běžné, jako dnes.

Co na Megane říkají v autobazaru?

Renault Megane Combi je velice žádaný a dobře prodejný vůz, a to zvláště v úsporných dieselových variantách. Je to typický příslušník stylu francouzských vozů: je pohodlný a má měkčí pérování. Jízdní vlastnosti však u Megana bohužel nepatří k nejlepším. Motor 1.5 dCi je navíc slabý a na takto velký vůz příliš nestačí. Interiér Renaultu je prostorný a kvalitně dílensky zpracován. Obecně je při koupi ojetého vozu volba Meganu Combi zlatou střední cestou a nabízí dobrý poměr mezi cenou a výkonem,“ říká Tomáš Lachout, manažer prodeje AAA Auto.

Podle Tomáše Lachouta patří ke kladným stránkám Meganu úsporné dieselové motory, pohodlný podvozek a prostorný interiér. Naopak mezi zápory zmiňuje horší jízdní vlastnosti, vadnoucí brzdy, netěsné vodní čerpadlo, sedačky bez bočního vedení a často korodující výfuk.

Jaký je po třech letech?

Pro náš test jsme si z nabídky AAA Auto vybrali červený Renault Megane s karoserií kombi, roku výroby 2003, poháněný nejslabším turbodieselem v nabídce. Výhodou kombíku je pohledný design bez kontroverzní zádi, který se českým zákazníkům docela zamlouvá (soudě podle četnosti Meganu Grandtour na silnicích). Hlavním půvabem pro chalupáře a živnostníky je objemný a snadno přístupný kufr objemu 520 litrů, v případě sklopení zadních sedadel až 1600 litrů. Testovaný Megane z roku 2003 měl najeto 127 tisíc kilometrů, což by člověk při pohledu do zachovalého interiéru bez známek opotřebení určitě nehádal.

Auto vychází z nižší úrovně výbavy, což prozrazují černé kryty zrcátek a jejich mechanické ovládání či elektricky ovládaná okna pouze vpředu, situaci tak alespoň zachraňovala manuální klimatizace a bohatá bezpečnostní výbava s šesti airbagy. Startuje se stisknutím tlačítka po vložení karty, ale umístění tlačítka výstražných světel v dolní části středové konzole přímo vedle startovacího tlačítka není právě nejšťastnější.

Ke slabším stránkám Meganu patří řízení s elektrickým posilovačem, které postrádá zpětnou vazbu a poněkud připomíná videohry. O kontaktu s povrchem silnice totiž máte podobně přesné informace, jako když zasednete do závodního simulátoru v herně. Brzdy mají pro Renault typický ostrý nástup, bezproblémové bylo řazení pětistupňové převodovky.

Testovaný Megane poháněl turbodiesel 1,5 dCi s výkonem 80 koní a točivým momentem 185 Nm, což v kombinaci s rozměrnou karoserií neslibovalo nijak výraznou dynamiku. Motor se vstřikováním common rail si ale přes svůj malý objem počíná velmi srdnatě, takže se rozhodně nemusíte bát, že budete ve stoupáních na D1 závodit pouze s kamiony. Zvláště s naloženým autem však musíte mít na paměti reálné možnosti motoru a každý předjížděcí manévr důkladně rozvážit. Pokud se rozhodnete pro tento nepříliš dynamický motor, odmění se vám vynikající úsporností, v čem spočívá jeho největší deviza.

Při cestování stopadesátkou (tuto rychlost dokáže nenaložené auto bez větších problémů udržovat) se spotřeba držela na přijatelných 6,7 l/100 km, přestože maloobjemový motor pracuje v tomto režimu již v poměrně vysokých otáčkách. Překvapivě nízké spotřeby lze dosahovat i v městském provozu, kde ji lze bez velkého úsilí držet pod 5,5 litry na 100 km, v mimoměstském provozu pak klesá až na úroveň 4,5 l/100 km.

Renault Megane Grandtour 1,5 dCi dokáže výborně vyhovět lidem, mezi jejichž priority patří prostornost, bezpečnost a velmi nízká spotřeba, ale zároveň jim určitá omezení v dynamice. Pokud ano, měli by raději sáhnout po turbodieselové devatenáctistovce.

Testovaný model: Renault Megane Grandtour 1,5 dCi, r. v. 2003, najeto 127 tisíc km, 259 000 Kč

Výbava: ABS, manuální klimatizace, 6 airbagů, centrální zamykání, el. okna vpředu

Orientační ceny srovnatelných konkurenčních modelů kombi z roku 2003:

Peugeot 307 SW 1,4 HDi (68 k) – 279 000 Kč

Ford Focus Combi 1,8 TD (90 k) – 249 000 Kč

Opel Astra Caravan 1,7 TD (75 k) – 239 000 Kč

Volkswagen Golf Variant 1,9 TDi (90 k) – 279 000 Kč

Jan Cacek

25.3.2006 4:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist