Renault Mégane 1.9 dCi Privilége

Dokáže nás překvapit i nový Renault Mégane s naftovým motorem?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Už víme, že nový Renault Mégane je pro francouzskou automobilku velkým krokem kupředu. Zatím jsme se pořádně svezli jen s třídveřovým hatchbackem (ambiciózně označovaným jako kupé) s dvoulitrovým benzínovým turbomotorem, ale jak si povede mnohem racionálnější pětidveřová verze s dieselem 1.9 dCi o výkonu 130 koní?

Renault Mégane fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Megane fotogalerie

Překvapení pod povrchem

Nebudeme zapírat, že jsme toho od nového Méganu zpočátku nečekali mnoho. A to hned ze dvou důvodů. Prvním je náš vztah k minulé generaci, která nás v žádné důležité disciplíně neoslovila. Jeden můj dobrý známý, který ji vlastní, dokonce prohlásil, že je dobrá leda tak k tomu, abyste s ní nabourali do deformovatelné překážky rychlostí 64 km/h… Druhým důvodem byla cenová politika, kterou české zastoupení na nový Mégane nasadilo. Chtít za auto srovnatelné s VW Golf (aspoň co do vnitřního prostoru) 300 000 korun a to prosím včetně ESP, čtveřice airbagů a klimatizace, může naznačovat, že se někde šetřilo.

Náklady určitě hrály při vývoji velmi důležitou roli, ale například v interiéru to rozhodně nepoznáte. Uvnitř Renaultu Mégane si připadáte jako v o třídu lepší autě. Všechny důležité povrchy jsou měkčené a kvalitně opracované, dveře se zavírají s tlumeným žuchnutím a při jízdě nic nevrže, nechrastí a nedrnčí. Až si říkáte, jestli tohle auto opravdu vyrobili neustále stávkující Francouzi…

Jízda na limitu? S tímhle autem?

Ani na silnici se nijak neprojevuje, že by Renault šetřil třeba na podvozku. Je to zvláštní, vždyť se oproti minulé generaci konstrukce podvozku prakticky nezměnila. Vpředu najdete vzpěry MacPherson, vzadu jednoduchou zkrutnou tyč.

Jenže na silnici se Renault Mégane chová jako úplně jiné auto. Netrpí kolosální nedotáčivostí, nepůsobí obézním dojmem a má brzdy, které fungují tak, jak potřebujete. Ani řízení není úplně skoupé na informace a když zatížíte přední kola, podá dlaním důležité zprávy o zbývající trakci pneumatik. Minulá generace dělala všechno přesně obráceně. Nový Mégane je na silnici schopný a naznačuje, že se automobilka Renault vydala správnou cestou.

Dokonce mi to nedalo a musel jsem se s ním projet po okresní silnici, kam jindy jezdím výhradně s auty typu Mini JCW či VW Scirocco. Tento asi třicetikilometrový úsek asfaltu (nebo aspoň něčeho asfalt vzdáleně připomínající) již odhalil nedostatky mnoha aut a například mé vlastní BMW 120i se zde na mnoha místech potýká s nedotáčivostí, odskakováním v zatáčce, nedostatkem výkonu a nervozitou při brždění. Je to taková moje domácí Nordschleife… Možná se zdá šílené prohánět tu dieselový hatchback, který vyrobili Francouzi. Ano, já vím, jenže jinak nedokážu zjistit, zda tohle auto opravdu funguje.

Už to, že sem nějaké auto vezmu, signalizuje, že mě svým způsobem zajímá a rozhodně stojí za to se jím zabývat. Prohnal jsem zde nedávno testovaný Volkswagen Golf TDI, aby mne nakonec přesvědčil, že si pět hvězdiček opravdu zaslouží. Mazda6 zde ukázala, že je rovnocenným soupeřem pro BMW řady 3, aspoň co se řidičských zážitků týče. A Citroen C4 Coupé naznačil, že některá auta by se k této silnici neměla přiblížit ani na vzdálenost tří časových pásem…

Tichý, kultivovaný a silný diesel?

Renault Mégane by nemohl být tak přijatelným autem bez fungující pohonné jednotky. Naštěstí se všechny obavy rozplynou ihned po nastartování a ujetí několika metrů. Tenhle diesel o výkonu 130 koní je povedený a proti motoru 1.9 TDI, který jsme měli stejný týden v Octavii, se chová jako ten nejvytříbenější atmosférický osmiválec…

Stejně jako v případě přeplňovaného benzínového dvoulitru dokáže testovaný diesel generovat rychlost jako by samo sebou. Odstupňování převodů je dobré a díky dlouhé pětce a šestce můžete udržovat rychlé dálniční tempo a současně dosáhnout přijatelné spotřeby kolem 6,5 l/100 km. Ale ani řazení vám nebude cestu znepříjemňovat, v tomto testovaném exempláři rozhodně nepůsobilo tak gumově, kašovitě a francouzsky jako v dříve testovaném kupé.

Jaká je výbava a kolik to stojí?

Renault Mégane dorazil k testu v nejvyšší výbavě Privilége, která obsahuje úplně všechno, na co si jen vzpomenete – včetně dvouzónové klimatizace, slušné audio soustavy, fungujícího bezklíčového přístupu, vyhřívaných sedadel a tempomatu. A k tomu ještě importér přihodil fungující navigaci, fungující poloautomatickou ruční brzdu, střešní okno, kožené čalounění a xenonové světlomety.

A nemyslete si, že za to zaplatíte kdoví jaký ranec. Základní cena Renaultu Mégane 1.9 dCi Privilége je rozumných 484 900 korun, testovaný exemplář by vás přišel na 641 400 korun. Zdá se vám to hodně? Golf TDI ve výbavě Highline a s odpovídajícími doplňky by stál přes 760 000 korun.

Verdikt

Zatímco dříve bych řekl, že Méganu chybí ještě pořádný kus cesty k tomu, abych o něm začal aspoň uvažovat, nyní je všechno jinak. Renaultu Mégane je nyní rovnocenným soupeřem pro nejlepší vozy třídy ne jen díky své základní ceně, ale hlavně díky tomu, jak jezdí.

Jistě, Renault Mégane nemá nejlepší pozici za volantem, nemá propracovanou ergonomii některých ovládacích prvků a i přes nepopiratelný talent podvozku to stále není Golf či Focus. Ale i tak se jedná o velmi dobré auto.

Opravdu jsem něco takového řekl o masovém produktu automobilky Renault?

Dalibor Žák, foto: autor

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyRenault Mégane 1.9 dCi
0-100 km/h (s)9,5 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1870
Vrtání x zdvih (mm)80,0 x 93,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)96 kW / 130 k při 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)300 Nm při 1750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99,2 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)205 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,2 / 4,4 / 5,1 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4295
Šířka (mm)1808
Výška (mm)1471
Rozvor náprav (mm)2641
Provozní hmotnost (kg)1310
Celková hmotnost (kg)1813
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)690
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)372 / 1129 l
Ceny
Základní cena modelu484 900 Kč
29.4.2009 9:14| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist