Renault Megane 1.2 TCe (2013)

Decentní plastická operace na přídi z něj mladíka neudělala. S přeplňovanou dvanáctistovkou ovšem umí být dobrým společníkem i po letech.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.4

RADOSTI
Slušná dynamika i spotřeba; hezký, i když už trochu zastaralý interiér; dobrá cena a výbava

STAROSTI
Výkon v nízkých otáčkách; chvílemi neklidná zadní náprava

Když jsem před nedávnem jezdil s Cliem GT, který spojuje přeplňovanou dvanáctistovku a dvouspojkovou převodovku EDC, dospěl jsem k názoru, že by to celé fungovalo mnohem lépe s manuálním šestikvaltem. Tuto možnost ale Renault neumožňuje, spíš kvůli marketingové provázanosti s Cliem RS, než kvůli nějaké technické překážce.


V tu chvíli jsem ještě netušil, že si budu moci svoji myšlenku ověřit jen o týden později – za volantem faceliftovaného Megane 1.2 TCe, který pohání ten stejný motor, ovšem spojený s manuální převodovkou o šesti stupních. A je tu ještě jeden drobný rozdíl, motor je naladěn na výkon 130 koní v 5500 otáčkách a točivý moment 205 Nm ve 2000 ot./min. Více než metrákový deficit v hmotnosti tedy Megane dohání o deset koní vyšším výkonem a patnácti newtonmetery navrch. Zrychlení je prakticky identické, přesně 9,7 sekundy na stovku, maximální rychlost leží na rovných dvoustech kilometrech v hodině.

V reálném světě ale hlavně Megane působí rychlejším dojmem než jeho menší a mladší sourozenec. Tedy v případě, že se nebudete pohybovat pod hranicí dvou tisíc otáček. Tam Renault doslova skomírá, při složitějším parkování třeba v kopci stačí málo k udušení maloobjemového čtyřválce a víc než kdy jindy tak přijde ke slovu klasické rčení “Objem ničím nenahradíš”. Nad touto hranicí ovšem motor dokáže produkovat slušnou dynamiku, která bez problémů stačí třeba na předjíždění nebo jízdu po dálnici.

A dobře funguje Megane i na okresce. Podvozek se vyznačuje velkou ochotou zatáčet a nerovnosti žehlí tím správným způsobem, jen při přejezdu ostřejších zlomů ve vozovce je jednoduchá zadní náprava o něco neklidnější a hlučnější než by se slušelo. Vzhledem k dané třídě a především ceně se ale podařilo podvozek naladit více než uspokojivě.

Příď nese typické rysy současných Renaultů stávající se z velkého loga a úzké masky chladiče, která vizuálně spojuje přední světlomety. Jiný je i nárazník, které v sobě nově nese diody denního svícení, záď už ovšem Renault neodhodlal měnit. Modernizovalo se i uvnitř, kam se nastěhoval multimediální systém R-link. Ten můžete ovládat, jak je zvykem, přes dotykový displej. 

Zároveň ale na středovém panelu zůstalo i otočné kolečko, celek ale moc dotaženým dojmem nepůsobí. Systém R-Link je očividně stavěný na ovládání výhradně přes displej a s kolečkem si v mnoha chvílích úplně nerozumí. A ani samotný displej není dokonalý, ten byl v době zrodu Meganu připraven na nedotykové ovládání, takže jeho poloha na samotném vrcholu byla logická. Teď je ovšem docela nešťastná, protože se po něm musíte hodně natahovat. Takže na výběr sice máte, ale ani jedna možnost není zcela ideální. V rámci faceliftu se to ale dá pochopit, vyměnila se jen technika uvnitř a původní dispozice zůstaly.

Zmiňoval jsem přeplňovanou dvanáctistovku jako motor, který se usídlil v testovací specifikaci. Maloobjemové motory bývají ve větších autech často žíznivější než adekvátní atmosféra, ale jak je na tom Megane? Tabulková hodnota 4,6 l/100 km je samozřejmě mimo realitu, mně na konci testování svítilo na palubním počítači 9 l/100 km. Na dálnici se dá jezdit okolo 8 litrů aniž byste se ploužili pravým pruhem, mimo město počítejte přibližně se 7 litry na sto. Pokud rezignujete na předjíždění a budete se snažit jezdit maximálně plynule, dostane se palubní počítač na hodnoty okolo šesti litrů naturalu na sto.

Renault Megane pořídíte nejlevněji za 269 900 Kč ve výbavě Life, my jezdili v nejvyšší výbavě Zen, která s přeplňovanou dvanáctistovkou přijde na 334 900 Kč. A ano, opět se musím vrátit ke Cliu GT, které vychází o rovných padesát tisíc dráž, takže zbude i na nějakou tu příplatkovou výbavu. Zároveň platí, že za méně peněz dostanete větší a bytelněji působící auto, s výkonnějším a úspornějším motorem. Pravda, v některých ohledech možná je trochu zastaralé, ale vzhledem k ceně jde o velmi dobrou nabídku.

Verdikt
Decentní facelift nepřinesl do života francouzského hatchbacku žádnou zásadní změnu. Vypadá o kousek lépe, jezdí pořád slušně a vnitřek vás ani po letech neurazí. Pokud tedy za svoje utracené peníze chcete dostat co možná nejvíce muziky, má Megane pořád čím zaujmout.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1198
Vrtání x zdvih (mm)72,2 x 73,2
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 280 mm
Brzdy vzadukotoučové, 260 mm
Pneumatiky vpředu205/50 R17
Pneumatiky vzadu205/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)97 kW / 130 k v 5500 ot./min.
Točivý moment (Nm)205 Nm v 2000 ot./min.
0-100 km/h (s)9,7 s
Nejvyšší rychlost (km/h)200 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)6,7 / 4,6 / 5,6
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4302
Šířka (mm)1808
Výška (mm)1471
Rozvor náprav (mm)2641
Provozní hmotnost (kg)1280
Celková hmotnost (kg)1772
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)635
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1300
Zavazadlový prostor (l)372 / 1129
Ceny
Základní cena modelu269 900 Kč (1.6 16V, Life)
Základní cena test. verze334 900 Kč (1.2 TCe, Zen)
Cena testovaného vozu373 200 Kč
31.12.2013 8:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist