autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Renault Laguna 1.9 dCi, 2000-2005
Renault Laguna 1.9 dCi, 2000-2005
Historie Laguny se začala psát v roce 1994, kdy nahradila Renault 21. Současný model se objevil v roce 2000. Jedná se o klasického příslušníka vozů střední třídy a přímého konkurenta VW Passatu, Peugeotu 406 (resp. 407) nebo Fordu Mondeo. Z hlediska prodejnosti je Laguna velice úspěšným modelem a i na trhu ojetin je velice žádaná: je těsně za hranicí 10 nejpoptávanějších vozů. „Obliba Laguny je jednoznačně způsobena jejím designem,“ říká Tomáš Lachout z AAA AUTO. A nelze než souhlasit, protože práce Patricka LeQémenta se z běžné konfekce střední třídy skutečně vymyká.
Závodníka nečekejte
Testovaný vůz, zapůjčený právě společností AAA AUTO, měl najeto přes 120 000 kilometrů – a samozřejmě to bylo znát. Turbodiesel 1.9 dCi (79 kW) není žádný rychlík a dá se bez uzardění tvrdit, že několik koní navíc by poměrně těžkému vozu skutečně prospělo. Ani chod motoru nebyl příliš kultivovaný a postrádal dostatečný zátah v nižších otáčkách. Agregát byl také překvapivě hlučný, zejména ve světle některých testů které Lagunu chválily za nízkou hladinu vnitřního hluku. Spotřeba se pohybuje mezi 6 až 7 litry. Na motoru byl patrný mírný únik oleje přes turbo a známou slabinou je poruchovost snímače teploty a tlaku nasávaného vzduchu.
Pohodlný podvozek a skvělé brzdy
Ani jízdní vlastnosti nejsou nijak oslnivé. Při prudším průjezdu zatáčkou nepůsobí vůz příliš jistě, k čemuž ještě přispívá měkce nastavený podvozek. Na druhou stranu je ve voze příjemné překonávat příčné nerovnosti, které podvozek skvěle absorbuje. Slabinou vozu bylo ochozené řazení, které šlo nepřesně a ztuha. Na uvolněné řadící páce se velmi špatně poznalo, jestli je zařazen rychlostní stupeň nebo neutrál. Velkým pozitivem Laguny byly skvěle fungující, přesné a citlivé brzdy. Tady je ovšem třeba dávat pozor a dobře zkoušet, protože u některých ojetých Lagun se lze často setkat s opakem: pokud se s tímto vozem, který není koncipován pro sportovní jízdu, jezdí příliš ostře, brzy dojde ke zvlnění nepříliš odolných brzdových kotoučů a tím i samozřejmě k výraznému snížení účinnosti brzd.
Jako v bavlnce
Interiér vozu je komfortní. Měkká a velice pohodlná sedadla mají dobré boční vedení, skvěle se hodí na dlouhé cesty, cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa pro nohy a jediným nedostatkem prostorného vozu je málo místa na hlavu pro vyšší cestující na předních sedadlech. Karoserie se totiž v tomto místě mírně zužuje a v tomto případě je prostor podřízen designu.
Dobrá ergonomie ovládání
Ovládací panely vozu jsou jednoduché a dobře dostupné. Kuriozitou je ovládání startéru. Namísto klíčku má Laguna kartu, která se zasunuje do středového panelu a motor se poté startuje tlačítkem „Start-Stop“ pod volantem. Karta navíc slouží jako dálkové ovládání centrálního zamykání. Elegantní řešení je ovšem malinko nepraktické: při vyjímání karty ze středového panelu se při použití větší síly karta občas rozdělí na dvě části. Uvnitř je totiž ukrytý klasický klíček pro případ, že by elektronika neposlouchala. Rozměrný a dobře přístupný kufr poskytuje 430 litrů nákladového prostoru. Design přístrojové desky už dnes působí poněkud lacině. Plasty jsou šedivé a unylé, rozměrný kryt autorádia působí starobyle a nepatřičně.
Bezpečnost především
Laguna je bezpochyby velice bezpečný vůz. Je vybavena 8 airbagy, má robustní konstrukci a v crashtestech EuroNCAP získala nejvyšší možný dosažitelný výsledek při čelním i bočním nárazu.
A právě bezpečnost, design, pohodlí a nízká cena jako ojetiny jsou charakteristiky, které řadí tento vůz na špičku prodejů ojetých vozů střední třídy v celé Evropě. Rodiny a lidé ze střední a starší generace v něm najdou stylový, komfortní, dostupný a nenáročný automobil.
autoweb.cz