Renault Clio R.S. Angel & Demon

Lze o Renaltu Clio Sport říct něco nového? Popravdě, asi ne. Nicméně jsme si ho znovu půjčili a to, že šlo o speciální edici, nehrálo velkou roli.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.2

Co je tedy odlišné vzhledem ke klasickému Cliu R.S., které už jsme v redakci dávno měli? Tak tedy to, že exemplář, který vidíte na fotkách, je ze speciální edice Angel & Demon. S tou kupujete nějakou výbavu navíc, speciální červený matný lak kombinovaný s černou střechou, bez příplatku lze vybírat mezi navigací a RS Monitorem (který zobrazuje telemetrii). Přikoupit lze podvozek Cup, velká kola, kožená anatomická sedadla,… A ano, také je tady plaketa s výrobním číslem od 1 do 666 speciální omezené edice, takže pokud máte zájem o tohle auto, modlete se, aby jedno z pěti určených pro český trh bylo ještě volné.

Technika zůstala beze změn. Stále je pod kapotou atmosférický dvoulitrový čtyřválec s výkonem 203 koní, stále jsou poháněná přední kola. Sprint na stokilometrovou rychlost umí Clio za 6,9 sekundy a limitní rychlostí je 225 km/h. Základní cena za Renault Clio R.S. je 554 900 Kč, edice Angel & Demon, se kterou jsme jezdili my, byla oceněna na 688 400 Kč.

Dobrý tedy, odmyslíte-li si nějaké ty doplňky, je to Clio R.S. takové, jaké známe. A tak než klasické testovací řeči tady máme tři pohledy na věc od třech různých redaktorů. Kteří se překvapivě v některých ohledech docela přesně shodují….Clio? Skvělé v jakékoli formě.
Pro mě osobně je Clio RS skvělé, ať už je v jakékoli podobě, klidně v modré barvě od Gordiniho, podstata je totiž někde jinde než v jeho vzhledu. Atmosférický dvoulitr… Které z aut má pod kapotou v dnešní době tak přímý a ostrý motor? Z hlavy a bez googlování si nevzpomenu. Atmosférický čtyřválec má výkon 203 koní v 7100 otáčkách a to znamená, že pokud chcete dostat z agregátu maximum, musíte ho točit a točit.

Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Clio fotogalerie

Spotřeba? Nezajímá mne, kdybych chtěl řešit provozní náklady, jezdím třeba kompaktním dieselem. Výkon jako takový by byl k ničemu bez dobrého podvozku a ten je u er-esa víc než dobrý. Popravdě, ani nevím, ze které strany začít psát, protože veškeré myšlenky se mi kumulují do jediného prohlášení – Clio RS je skvělé, vyzkoušejte ho sami osobně, pokud jste ještě neměli tu čest. A pochopíte.

Nicméně vše začíná už sedačkami. Jsou vyšší než by se mohlo hodit, ale ne tak tragicky vysoké jako ve Focusu RS, například. Mají pevné boční vedení (bočnice sedáku je tak tvrdá a pevná, že vás občas píchne při nasedání nepříjemně do zadku), ale sedět v nich, to je jako čekat v opravdovém závoďáku, až na semaforu nad dráhou zhasnou červená světla. Řadící páka je vysoká, má chvílemi umělý chod a tu a tam dokonce odmítne skočit je správnému kvaltu, ale jinak ok.



Navigace nebo telemetrie? GPS mám v mobilu, šel bych do RS Monitoru.

Jízdně to je fantazie. Clio se drží ve stopě s neutuchající silou, ovšem jen do té doby, než v zatáčce ulevíte na plynu (nebo ťuknete levou nohou do brzdy), pak se zavlní a srovná se do zatáčky. V té chvíli už ale máte opět plynový pedál na podlaze (pokud jste ho tedy na zlomek vteřiny uvolnili) a přední kola vás tahají ven z oblouku na rovinku, která končí další skvělou zatáčkou.
Jedovatě hrubý zvuk, kvílení brzd a gum, Clio nabízí vše, co vás může na malém sportovním autě bavit, a to za relativně slušné peníze v relativně nízkých rychlostech. No, určitě nižších než třeba v Porsche 911.

Filip Rakovan

Motor, to je stará škola!
Je až s podivem, že se Renault staromilsky drží velkého atmosférického motoru a doposud nevsadil na módní downsizing s přeplňováním malého agregátu. Ale to je jedině dobře, protože Clio RS, ač má maličké chybičky, je natolik podmanivé a návykové, že z něj nebudete chtít vystoupit. No, ono to ani moc dobře nejde, protože ty výtečné „ušaté“ sedačky vás nepustí, pokud máte obvod pasu větší než dovolují normy pro modelingové agentury…

Renault Clio RS je prostě báječné auto pro zábavu, které mi v mnohém připomíná moje BMW M3. Má vysokootáčkový motor, který nabízí maximální možnou interakci s řidičem a pokud se nenaučíte s ním pracovat, ujede vám i průměrný řidič se služební Octavií TDI. V Cliu RS se musíte naučit řídit, takže z pohledu opravdového Řidiče s velkým Ř je to vynikající auto – i přes průměrnou pozici za volantem, hluk na dálnici a levné detaily. Čert to ale vem, když je s ním taková radost jezdit.

Dalibor ŽákZvláštní název, skvělé auto!
Limitovaná edice je asi to poslední, co mohlo dosluhující generaci Clia nakopnout. Název mohl znít trochu mužněji, ale na autě ho naštěstí najdete jen na plaketce, takže to ničemu nevadí.
V matném laku (a jde opravdu o lak, nikoli fólii jako u Focusu RS500) vypadá fenomenálně a černé doplňky suplují pomyslnou třešinku na dortu.

Na silnici je radost s ním jezdit, v nízkých otáčkách je motor docela tichý, v těch vysokých vám připomene krásu atmosférických motorů v tom nejlepším světle. Vytočte ho k osmi tisícům a silné pípnutí vám naznačí, že je ta správná chvíle chopit se kulaté řadičky. Manuální šestikvalt pracuje na jedničku a nezaslouží si kritiku, stejně jako řízení, které nabídne ideálně tuhý odpor a slušnou odezvu.


Průměrná dynamika v přímce, skvělé vlastnosti v zatáčkách. R.S. rulez!

Ne náhodou jsem se podíval na motokárový okruh v Písku, abych dokázal eReSo dostat na hranu. Podvozek fungoval skvěle a to ani nešlo o okruhovou verzi Cup, která je ještě přitvrzená. Stačilo si správně najet do zatáčky a pak zamířit přímo na apex. Bang! Clio vystřelí do zatáčky a jede přesně tam, kam mu ukážete.

V hodně utažených zatáčkách úzké tratě se projevil charakter atmosférického motoru. Na výjezdu to prostě nejelo, jedničku by řadil jen blázen a dvojka měla otáčky setsakra nízko. Těžko to brát jako chybu, na silnici s vlastnostmi motokárové tratě prakticky nenarazíte. Určitě ne u nás.


Na klikatě technickém okruhu v Písku se Clio R.S. cítí jako doma.

Kritika? Jedině směrem k interiéru, který má ta nejlepší léta za sebou. Nikdy mě nepřestanou rozesmívat budíky v tak roztodivném úhlu, že byste museli měřit asi šest metrů na výšku, abyste na ně viděli kolmo. Všechny posměšky na adresu interiéru ale zaříznou geniální sedačky Recaro (+ 30 300 Kč) a sportovní volant. Díky tomu si člověk uvědomí, že o kvalitu plastů tu jde až v poslední řadě.

15.5.2012 5:50| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist