Renault Clio R.S. na závodním okruhu

Francouzský hothatch z Dieppe se oproti předchůdci liší v mnoha podstatných věcech. Nebude to na úkor zábavy za volantem?

Úplně jiná. Tak nějak se dá ve zkratce definovat v pořadí čtvrtá generace Renaultu Clio R.S. Jistě, už nemá trojici dveří, jde o praktičtější pětidvířko. A o tom, že dříve byl pod kapotou atmosférický dvoulitr v kombinaci s manuální převodovkou, zatímco dnes máme tu čest s přeplňovanou šestnáctistovkou a dvouspojkovým automatem už jste jistě také četli, a určitě ne jednou.

Teď už ale víme proč to všechno. Lidé z Renaultu tvrdí, že chtěli Clio R.S. co nejvíce přiblížit monopostům Formule 1. Proto je přední nárazník ne nepodobný tomu ve formuli, stejné odůvodnění přichází i v případě pohonné jednotky.

Renault Clio fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Renault Clio fotogalerie

Od roku 2014 budou monoposty pohánět přeplňované jedna-šestky, automatické převodovky s řazením pod volantem už jsou tady delší dobu. Takže malá formule, říkáte? Ne tak docela, Clio má být zároveň mnohem univerzálnějším dopravním prostředkem.

Jako by Clio nevědělo čím být. Nebo snad umí být obojím? Ano i ne. Auto nově nabízí hned tři jízdní režimy, které kromě jiného mají vliv i na automatickou převodovku (k té se ještě dostaneme), tlumiče u verze Cup (30 000 Kč) mají hydraulický doraz, takže se mají lépe chovat na rozbité silnici a k tomu je tady přeplňovaný motor, který vám nabídne 240 Nm v 1750 otáčkách.Interiér. Ani tady se nevyhnu srovnání s minulou generací ve které byl volant skloněný jako v autobusu. To už je pochopitelně passé, nová generace Clia na tom zapracovala a pyšní se jednou z nejlepších pozic u malých hatchbacků vůbec a sportovní verze není výjimkou.

Už tu ale nenajdete famózní sedačky Recaro, a to ani za příplatek. Můžete si připlatit za kožené sedačky (28 000 Kč), standardem jsou sportovní látkové. Ani jedny mě ale svým tvarem nijak neohromily. Nejsou špatné, mají slušné boční vedení i oporu stehen, ale ne, s předchozími sedačkami se nemůžou rovnat.


Létání, to by mu šlo na výbornou.

Sportovní režimy jsou v autě hned dva. Ten první se jmenuje Sport a dopracujete se k němu skrze tlačítko R.S. Drive. Chování auta se změní jako mávnutím kouzelného proutku, jiné je mapování plynu, tuhost posilovače řízení a v interiéru se dokonce otevře mechanická přepážka, která vám dovnitř přivede zvuk motoru. Zrychlí se i chování převodovky, z původních 200 ms je to ve Sportu hned 170 ms, přičemž ji můžete nechat v automatu a soustředit se jen na řízení. Zároveň to ale znamená, že i v manuálním režimu vám automat klidně odřadí na vyšší kvalt.

Až třetí mód je ten pravý ořechový. Ne nadarmo dostal název Race, i proto jeho aktivace vyžaduje o něco víc námahy. Převodovku musíte ručně posunout do manuálního režimu a na několik vteřin podržet sportovní tlačítko. Pak už se o svou budoucí existenci na této planetě musíte postarat sami, stabilizace je zcela vypnutá, řazení je výhradně manuální a změna stupně proběhne za 150 milisekund.Tak honem za volant. Stojím na začátku runwaye, levou nohu mám na brzdě, pravou držím plný plyn. Omezovač práská ve dvou a pul tisících a čeká na můj povel. Až povolím brzdu, vypálím se systémem Launch Control jako dělová koule. Bum! A už letím, 50, 110, 140, 155 km/h … musím ostře na brzdy.

Stovka je tachometru za 6,7 sekundy a pokud budete chtít, můžete směle pokračovat až na 230 km/h. Jen ne tady, v prostředí závodního okruhu Czech Ring se dostanete na necelých sto šedesát. Pak následuje ostrý vracák, takže musíte brzdit téměř do zastavení.

Je vážně fascinující, jaké zacházení si Clio R.S. nechává líbit. Přijel jsem až na odpolední jízdy, jsem ve druhé skupině a tímhle tempem tu Clia jezdí od desíti od rána. Teď jsou dvě odpoledne a přijde ještě jedna skupina. Auto si vydechne na deset, maximálně dvacet minut při tankování nebo výměně pneumatik, jinak jezdí pořád naplno.


Brzdy jsou famózní a nejdou utahat ani po několika ostrých kolech.

Na brzdách o průměru 320 milimetrů to ale vůbec není znát. Zakusují se do kotoučů pořád se stejnou vervou a vůbec se nedají utahat. Kdybych měl klobouk, už ho smekám. Vlastně by mi spíš už dávno uletěl, přestože je okruh v Hradci techničtější, Clio nemá problém držet tu rychlé tempo a vrhat se ze zatáčky do zatáčky, létat vzduchem a vůbec být tu ve svém živlu.

ČTĚTE TAKÉ: Jak si užít (a přežít) okruhový den – kapitola I.

Jen už to není taková zábava, jakou bych si tu zřejmě užil s jeho předchůdcem. Váš veškerý zájem z okruhového dovádění se smrskne jen na pilování jízdní stopy. Rychlost už si nemusíte vybojovat tak, jako tomu bylo u atmosférického dvoulitru. S foukaným motorem vyrazíte ze zatáčky prakticky na požádání a do další si musíte jen dobře dobrzdit.

Ve sportovním režimu je převodovka schopná sama odřadit, nebo si prostě párkrát cvaknete pádlem. Ani záď už není tak hravá, jako bývala. V zatáčce už nestačí odstavit plyn, nebo si lehce přibrzdit, musíte jet opravdu agresivně abyste Clio vyvedli z míry a dopřáli si trochu té řidičské anarchie.Rychlý verdikt
Krok zpět, nebo přešlapování na místě? Z mého pohledu jde spíš o krok stranou, směrem k jiným zákazníkům. Zatímco majitelé současného Clia RS ve městě musí strpět jistý diskomfort, který se jim vrátí měrou vrchovatou při jízdě kdekoli jinde, nové Clio RS je docela jiné.

Rychlé, ano, za všech okolností, a nejspíš i o dost pohodlnější při běžném cestování. Už se ale za volantem nemusíte tolik snažit abyste z auta dostali maximum. Stačí jen šlápnout na plyn a o solidní akceleraci se postará buď rovnou motor s širokým rozsahem točivého momentu, nebo mu vypomůže rychlým podřazením automatická převodovka.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcezážehový čtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1618
Převodovkašestistupňová dvouspojková EDC
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 320 mm
Brzdy vzaduKotoučové, 260 mm
Pneumatiky vpředu205/40 R18 86Y
Pneumatiky vzadu205/40 R18 86Y
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)147 / 200 v 6000 ot.
Točivý moment (Nm)240 Nm v 1750 ot./min.
0-100 km/h (s)6,7
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Spotřeba paliva (l/100 km)8,1 / 5,1 / 6,3
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4090
Šířka (mm)1945 / 1732 (s / bez zrcátek)
Výška (mm)1432
Rozvor náprav (mm)2589
Provozní hmotnost (kg)1279
Celková hmotnost (kg)1711
Zavazadlový prostor (l)300
Ceny
Základní cena test. verze564 900 Kč
Cena testovaného vozu594 900 Kč (verze Cup)
30.5.2013 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist