autoweb.cz > poradna > Reklamace auta – 1.část – nové auto
Reklamace auta – 1.část – nové auto
Velké množství otázek se týká správného postupu při reklamaci a rozsahu a práv a povinností kupujícího, další text proto bude věnován právě této problematiace.
Nejpodstatnější je, že v rámci tzv. odpovědnosti za vady existuje velké množství různých režimů, které také odlišují rozsah jednotlivých práv. Dělící čára vede mezi tím, zda se jedná o prodej nového vozu nebo ojetiny, zda se jedná o prodej zboží v obchodě nebo mezi spotřebiteli anebo zda se jedná o režim občanského nebo obchodního zákoníku. Vezmeme to tedy postupně od nejvíce práv k nejméně právům.
Koupě nového vozu spotřebitelem
Na nové vozidlo, které si kupuje spotřebitel, tedy osoba nepodnikající, je ze zákona tzv. záruka v délce trvání 24 měsíců. Tato záruka za jakost se týká nejenom tzv. skrytých vad, tj. vad, které existovaly na věci v okamžiku předání, ale jakýchkoli jiných vad.
Spotřebitel má dále právo na to, aby věc byla tzv. ve shodě s kupní smlouvou, čímž se rozumí že prodávaná věc má jakost a užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, výrobcem nebo jeho zástupcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané, popřípadě jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé, že odpovídá požadavkům právních předpisů, je v tomu odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti a odpovídá účelu, který prodávající pro použití věci uvádí nebo pro který se věc obvykle používá.
Tento rozpor s kupní smlouvou se posuzuje pro okamžik předání věci, resp. ještě dalších 6 měsíců po předání se má za to, že rozpor s kupní smlouvou existoval v okamžiku předání, pokud prodávající neprokáže opak. Po šesti měsících prokazuje existenci rozporu s kupní smlouvou v okamžiku prodeje kupující.
Pokud se objeví vada v záruční době, má kupující právo na:
– její bezplatné odstranění ve lhůtě 30ti dnů,
– výměnu věci za bezvadnou, přičemž prvních šest měsíců si vybírá kupující, jestli chce nechat auto opravit nebo vyměnit za bezvadné, což znamená, že u nového auta si i u malé opravy může kupující vymínit výměnu celého auta (po šesti měsících to už nejde)
– není-li oprava možná, může žádat kupující výměnu nebo odstoupit.
Koupě nového vozu podnikatelem
Kupuje-li si nové vozidlo podnikatel, jedná se o kupní smlouvu podle obchodního zákoníku a tam ze zákona žádná záruka není. Prodávající pouze odpovídá za tzv. skryté vady, tedy vady existující v okamžiku předání, ale za nic jiného.
V režimu obchodního zákoníku se má za to, že kupující jakožto podnikatel bude mít dostatečnou vyjednávací sílu, aby si sjednal smluvní záruku (narozdíl od spotřebitele, u kterého se taková schopnost nepředpokládá). Samozřejmě u nových vozidel výrobci poskytují záruky všem, a to jako záruky smluvní i podnikatelům, není to však samozřejmostí a pokud by prodejce podnikateli dal např. jen rok záruku, není to v rozporu se zákonem
Postup při reklamaci
Podstatné z hlediska uplatňování reklamace je to, že kupující musí dát možnost prodávajícímu vady odstranit. Jestliže si kupující zajistí opravu jinak, nemůže se nikdy, a to se týká i ojetých vozidel, domáhat úhrady této jiné opravy. Častou chybou je odstranění vady jinde a jinak než prodávajícím a pak domáhání se úhrady ceny opravy. Takový postup není v souladu se zákonem a prodávající jej může odmítnout.
Pokud prodávající reklamaci odmítá, nezbývá kupujícímu než jej žalovat u soudu na odstranění vady, což je velmi nepraktický, bohužel však jediný možný postup. Nechat si opravit v takovém případě vozidlo jinde a pak se domáhat úhrady opravy je postup předem odsouzený k nezdaru.
Podrobněji bude o těchto apsektech pojednáno v druhé části článku týkajícím se odpovědnosti za vady u ojetých vozidel příští týden.
JUDr. Tomáš Beran