Subaru Legacy 2,5i

Sháníte rodinný sedan a zároveň rádi řídíte? Dnes je na trhu několik možností, ale na některé se kupodivu docela zapomíná...

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Legacy současné generace už je na trhu pořádně dlouho. Důvodů, proč jsme ho znovu otestovali, je ovšem hned několik. Zaprvé se pod jeho kapotu vrací čtyřválec o objemu 2,5 litru, který tam od posledního facelitu chyběl. Navíc nebude škodit si Legacy trochu osvěžit, protože na trh právě dorazil první dieselový motor Subaru – a než ho (právě v tomto modelu) dostaneme na pořádný test, chtělo by to mít nějaké srovnání.

Tenhle test asi nebude kdovíjak obsažný, protože nemíním ztrácet svůj ani váš čas opakováním suchých faktů, která jste si mohli přečíst už stokrát. Na druhou stranu, Legacy si naší pozornost právem zaslouží, z důvodů, které se budu snažit objasnit v následujících odstavcích.

Za umožnění natáčení na polygonu děkujeme společnosti Maxcars.Technika

Subaru jde svou cestou. Koncepci, jakou běžně používá u většiny svých modelů, nenajdete u žádného jiného výrobce na světě. A navíc to nedělá z žádného rozmaru, má pro svou „jinakost“ zatraceně dobré důvody.

Už třeba pohon kol: Subaru mu nikoli bezdůvodně říká „symetrický pohon všech kol“ – všechny pohonné prvky jsou rozmístěny symetricky na každou stranu od podélné osy, probíhající středem vozu. Když se nad tím zamyslíte, je to naprosto logické a spíš je trochu zvláštní, že to tak nedělá každá druhá automobilka.

Pro jízdní vlastnosti je vyvážení auta jednou z nejdůležitějších ingrediencí. Často udávaný poměr zatížení přední a zadní nápravy je pochopitelně kritickou hodnotou, ale když máte těžiště masivního motoru posunuté k levé, či pravé straně, v zatáčce to zkrátka musí být znát.

Dalším typickým znakem je samotný pohon všech kol. U Legacy dnes narazíte na dva různé systémy. Dokonalejší používá systém aktivního rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy, který je součástí Subaru Inteligent Drive. SI Drive ovládá také odezvu na plyn, způsob řazení automatické převodovky a další věci. Jenže s motorem 2,5i dostanete výhradně pětistupňovou manuální převodovku a stálý pohon všech kol se středovou viskózní spojkou – ne, že by to byla chyba, funguje to skutečně na výbornou.

Dalším, možná ještě typičtějším znakem Subaru jsou ploché motory s protiběžnými písty, zvané Boxer. Jsou sice technologicky náročnější na výrobu, ale konstruktérům poskytují dvě nezanedbatelné výhody. Tou první je velmi malá výška samotného motoru. Díky tomu lze i po uvedení přísných bezpečnostních pravidel pro ochranu chodců zachovat nízkou příď. Nad motorem je dost místa pro „měkčí“ přídavnou techniku a tak kapota nemusí putovat o další zbytečné centimetry nahoru. Druhou výhodou je nízké těžiště. Člověk by možná řekl, že těch pár centimetrů nemůže mít velký vliv – jenže to by řekl jen člověk, který se v Subaru nikdy neprojel.Na silnici

Nižší těžiště je pro jízdní vlastnosti přímo životně důležité. Pochopitelně, že plochý motor v tomto ohledu pomáhá nejvíce, ale Subaru jde ještě dál. Pár kilogramů z vysokých míst auta srazí například bezrámové dveře – které ještě ke všemu skvěle vypadají. Pravda, při vyšších rychlostech od nich slyšíte šum větru a neubráníte se myšlence, jestli by klasické dveře s okenním rámem nehlučily přece jen trochu méně. Jenže to se nedozvíme a v zásadě je to jedno, protože zmíněný hluk rozhodně není tragický.

Zpět k jízdním vlastnostem: trochu váhám, jakým způsobem Legacy vlastně prezentovat. Spousta lidí už o něm napsala spoustu superlativů, jenže ono to zřejmě nějak nezabírá. Když se dnes zeptáte na ideální „řidičský“ rodinný sedan, většina lidí řekne Ford Mondeo. Pár jich možná zmíní Mazdu6 (mimochodem, nová generace na tom podle všeho bude ještě trochu lépe), ale o Legacy se zmíní jen naprostá hrstka nadšenců – a navíc většina z nich na sobě bude mít modrá trička se žlutými hvězdičkami.

Pravda ale je, že Legacy jezdí přímo ukázkově. V zatáčkách se nenaklání a přilnavost rozhazuje plnými hrstmi, což je trochu zrádná kombinace. I když totiž pojedete hodně rychle, příliš to neucítíte. A pokud se stane, že vám přilnavost nakonec dojde pojedete už tak rychle, že na nějakou korekci nebudete mít čas.

Na druhou stranu, dvouapůllitr pod kapotou nemá takovou razanci, aby vás „nepozorovaně“ dostal do velkých problémů, což se vám s třílitrovým šestiválcem může snadno stát. Subaru svému pohonu věří natolik, že Legacy postrádá jakýkoli elektronický stabilizační systém. Pravda je, že ani při hodně rychlých manávrech na letišti jsem neměl jediný problém – Legacy jelo vždy tam, kam jsem ho nasměřoval. Jenom na kluzné ploše středová viskózní spojka posílala točivý moment na zadní nápravu tak razantně, že udržet vůz v plynulém driftu bylo velmi obtížné.Prostor a výbava

Legacy je z mého pohledu velmi pěkné auto. Nízký sedan klasických tvarů je po faceliftu ze začátku roku 2007 nevtíravě elegantní, ale většina zákazníků volí spíš praktičtější variantu kombi. Ve skutečnosti se sedanů prodalo velmi málo a když už jsme u toho – zvýšeného modelu Outback se u nás prodá víc kusů, než obou zmíněných karosářských verzí Legacy dohromady.

Interiér Legacy je možné označit za konzervativní. Nenajdete tu žádné designové výstřelky (a při vzpomínce na rozbouřenou palubní desku nové Imprezy je to možná jen dobře) a ergonomie nese známky pečlivého vybroušení téměř k dokonalosti. Snad jen odkládacích prostorů by mohlo být trochu více a kapsy ve dveřích by zasloužily objemnější držáky na lahve.

>Kvalita materiálů je po faceliftu velmi slušná, nenabízí ani jeden důvod ke stížnosti, stejně jako kvalita dílenského zpracování.

Výbava je na velmi slušné úrovni, protože s motorem 2,5i dostanete nejméně výbavu Comfort, což je ve své podstatě téměř „plná palba“. Najdete zde automatickou dvouzónovou klimatizaci, dobré audio s měničem na šest disků, vyhřívané a kůží čalouněné elektricky ovládané sedačky, střešní okno, tempomat a všechny další podstatné prvky. Jediné, za co byste snad mohli chtít připlácet, je satelitní navigace.Verdikt

Za takhle vybavené auto si také Subaru řekne 918 800 Kč. Není to málo, ale zkuste si podobně vybavit srovnatelně velké auto. A potom zkuste najít nějaké, které alespoň trochu srovnatelně jezdí. Ano, jízdní vlastnosti jsou hlavní předností tohoto auta a je mi zcela jasné, že naprosté většině zákazníků jde o jiné věci. Třeba o spotřebu a je nutno říct, že ta je naopak achilovou patou Subaru. Motory boxer mají tradičně spotřebu o něco vyšší a s tímhle Legacy se při opatrnější jízdě dostanete nejníž k nějakým deseti litrům v kombinaci.

Tenhle problém by pochopitelně měla vyřešit nová dieselová verze a věřte, že snad žádnému autu bych nepřál pořádný návrat na výsluní víc, než zrovna tomuhle. Možná vám to připadá přehnané a samozřejmě mi to nemusíte věřit. Ale jestli o autě podobné kategorie přemýšlíte, věřte mi: tohle by mělo být na vašem seznamu. Za zkušební jízdu nic nedáte…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,5
Motor
Konstrukcečtyřválec boxer, benzín
Palivobenzín
RozvodSOHC
Plněníatmosférický
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2457
Kompresní poměr10,0:1
Vrtání x zdvih (mm)99,5 x 79,0
Převodovkapětistupňová mechanická
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)173 koní v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)227 Nm při 4400 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)219
Spotřeba paliva (l/100 km)11,7/6,7/8,5 l/100 km
Objem nádrže (l)64
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4665
Šířka (mm)1730
Výška (mm)1425
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1455
Celková hmotnost (kg)1930
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)715
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)433
Ceny
Cena testovaného vozu918 800 Kč
14.4.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist