Mitsubishi Colt 1.5i Turbo Ralliart

Proč se tenhle prcek tváří jako malé Evo? A proč tak zní? Že by tak i jel?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Malé Mitsubishi Colt na silnicích moc často nevidíte. Předchozí zakulacená verze se evropanům moc nezalíbila, takže se v Japonsku rozhodli design předělat a přiblížit ho výrazně ostřejšímu modelu Lancer. A protože současný Lancer je velmi podobný ve všech svých motorizacích, včetně nejostřejšího Evolutionu (který byl v předchozích generacích výrazně odlišnější), dá se jistá podobnost najít i mezi Evem a Coltem.

Že je to směšné? Že pokus přiblížit městský hatchback ostrému skoro-rallye-autu zní jako hodně špatný vtip a přehnaná snaha marketingového oddělení? Možná, ale zrovna v tomhle případě to úplně od věci není. Tenhle Colt totiž hrdě nese oranžovočervené znáčky divize Ralliart, která už od roku 1984 připravuje ostré závoďáky pro rallye, včetně superdrsných soutěží typu Paříž-Dakar a v japonsku i auta pro okruhové šampionáty. A nejde jen o pár spoilerů a jiná kola, tohle auto dostalo plnou polní.Technika

Podvozek dostal nové pružiny, změnila se celá montáž uchycení tlumičů, přičemž původní tlumiče nahradily větší a bytelnější sportovní, do šrotu putovaly i stabilizátory a ty nové jsou o milimetr tlustší. Celé šasi bylo dále vyztuženo a slouží jako dobrý důkaz, že i z jednoduchého základu (MacPherson vpředu, zkrutná náprava vzadu) se dají dostat zajímavé vlastnosti, když někdo opravdu ví jak na to. A ne, opravdu nemyslíme Čendu z firmy Horní-Dolní Tuners Unlimited, nezapomínejte že je řeč o skutečných rallye specialistech. Další odborníci si pohráli se softwarem stabilizačního systému, který teď zasahuje později a jemněji.

Zlatým hřebem celého auta je ovšem motor. Čtyřválec o objemu 1,5 litru plní turbodmychadlo, což mu zajišťuje litrový výkon 100 koní. Celkem 150 koníků tedy putuje na přední kola, společně s 210 Nm točivého momentu. Colt váží 1100 kg a nějaké drobné, takže to vůbec nejsou špatná čísla.Na silnici

Pravda je taková, že tohle auto jede jako z praku. Stovka za 7,6 s nezní sice nijak závratně, ale uvnitř auta si budete připadat rychlejší. Je to z velké části tím, že Colt vás umí vtáhnout do hry. Na jedničku i dvojku budete potřebovat jemnou nohu, abyste se udrželi přesně na hranici přilnavosti předních kol – pokud to totiž jen trochu přeženete, začnou hrabat, zapne se stabilizační systém a sebere vám výkon. Ano, jeho software je sice méně restriktivní, ale místo na tlačítko, které by ho zcela deaktivovalo, se bohužel nenašlo.

Ve středních otáčkách se dočkáte až maniakálního zátahu (samozřejmě relativně – mluvíme o čtyřválcové patnáctistovce, ne o Viperu), který postupně přejde do hlasitého a návykového běsnění před červenou hranicí. Tohle je motor, který je radost točit a honit až na hranice jeho možností, ale zároveň se vám při poklidné jízdě za babičkou nebude dusit a nespokojeně kuckat. Navíc jeho zvuk pod zátěží vzdáleně připomíná staré Evo, což je pochopitelně významné plus.

Úpravy podvozku také přinesly své ovoce – zralé a šťavnaté. Na dobrém povrchu vás Colt překvapí spoustou přilnavosti, výtečným chováním karoserie i při náhlých změnách směru a jistotou, kterou vzbuzuje v řidiči. Brzdy jsou silné, ale pedál má dost dlouhý a progresivní chod, takže si můžete v zatáčce přibrzdit levou nohou. Ovšem točivý moment ve středních a vyšších otáčkách je dost mocný, abyste mohli vyvážení auta kontrolovat pouhým pohybem pravého kotníku a nemuseli se uchylovat ke složitějším soutěžáckým trikům.

Je tu bohužel i několik negativ, ale tak už to bývá. Tuhý sportovní podvozek není přímo nepohodlný, zejména ve vyšších rychlostech se mu daří polykat spáry až překvapivě dobře. Ve městě ale občas poskočí a když narazíte na rozbitější okresku, je třeba si dávat pozor na neposedný zadek, který začne na hrbolech nadskakovat a ztrácet přilnavost. Na dálnicích vám naopak bude chybět šestý rychlostní stupeň, který by motor určitě zužitkoval. Na pětku točí při dálničním limitu skoro 4000 otáček a to znamená rámus a spotřebu kolem deseti litrů.Prostor a výbava

Interiér bohužel patří k výrazným slabinám Coltu a ani Ralliart není výjimkou. Palubní deska je z černého plastu a přestože se výrobce pokusil jí vylepšit několika různými texturami, žádný extra pozitivní dojem nevzbuzuje. Spíš je na první pohled levná a to jak materiálově, tak co se týče vzhledu a chodu ovládacích prvků.

Pochvalu si zaslouží aspoň pohodlná a dobře tvarovaná sedadla, která i při ostré jízdě nabídnou dostatek boční podpory. Dobrý je také vnitřní prostor, zejména pětidveřová varianta (podle mého názoru dokonce mírně pohlednější, než třídveřová) se dá označit za mikro-MPV. Na zadních sedadlech se bez problémů usadí dva dospělý a v kufru najdete praktickou dvojitou podlahu.

Jinak zde zjevně zvítězila kalkulačka účetního oddělení, nad designovými sny. Samozřejmě jsem neočekával, že bude Colt uvnitř vypadat jako Audi, je to nakonec levný městský hatchback… jenže tahle verze zrovna levná není. V porovnání s některými „cool“ evropskými soupeři je to zkrátka trochu smutný pohled a jediné, co můžete dělat, je říkat si, že Ralliart to vyváží zábavou při jízdě.Verdikt

Věřte nebo ne, tohle auto je dost zábavné, aby dýchalo na záda těm, kteří vás při vyslovení termínu „malý hot-hatch“ napadnou jako první – tedy Twingu Sport, Fiatu 500 Abarth a podobným. Na rozdíl od nich ale nedisponuje trumfem v podobě líbivého designu, zvenku a už vůbec ne uvnitř. Pětidveřová varianta vypadá jak zmenšené hranaté MPVčko, třídveřová zas opticky „padá na čumák“, protože má zadní převis asi tak 3 milimetry a navíc záď skloněnou výrazně dopředu.

Pětidveřový Colt vyjde o 10 tisíc dráž a jeho celková cena činí 464 900 Kč. Přičtěte si jen 10 tisíc za metalízu, jinak je všechno v ceně: klimatizace, všechny airbagy, centrální zamykání, audiosoustava s šesti reproduktory, tempomat… I tak je to celkem dost peněz a nezmírní to ani fakt, že někteří soupeři jsou ještě o trochu mastnější a zdaleka ne tak dobře vybavení.

V každém případě je to velmi zajímavá alternativa k zavedenějším soupeřům a pokud hledáte ostrý mini-hatchback a nebojíte se vyčnívat z davu, rozhodně byste se měli projet.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,6
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1468
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 koní v 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)210 Nm při 3500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)8,6/5,7/6,8 l/100 km
Objem nádrže (l)47
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3940
Šířka (mm)1695
Výška (mm)1550
Rozvor náprav (mm)2500
Provozní hmotnost (kg)1165
Celková hmotnost (kg)1550
Zavazadlový prostor (l)214/609
Ceny
Základní cena modelu464 900 Kč
Cena testovaného vozu474 900 Kč
29.6.2009 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist