Mercedes-Benz R280 CDI

Měl to být neobvyklý, svébytný model, základ úplně nové kategorie. Nepovedlo se a tak se teď snaží přiblížit konvenčním autům. A najednou začíná dávat smysl...

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Tenhle model je vlastně přiznáním, že se celá třída R tak trochu nepovedla. Mělo to být „soukromé letadlo pro dálnice“, kde by všech šest pasažérů sedělo u okénka a v naprostém luxusu. Pohon všech kol měl zajistit bezpečné trakční vlastnosti v jakýchkoli klimatických podmínkách a snad i zdání zvýšené průchodnosti terénem.

Jenže za všechnu tuhle techniku se platí a u prémiových značek zvlášť. Třída R byla příliš drahá a cílová skupina příliš úzká, takže tenhle pokus o vytvoření nové kategorie luxusních MPV tak úplně nevyšel. Mercedes tedy udělal to, co bylo v dané situaci nejrozumnější: pokusil se „erko“ přiblížit zaběhlým zvykům. Složitý a drahý systém pohonu všech kol z modelu ML šel do koše, zadní dvě sedadla zmizela a ve druhé řadě se objevila klasická lavice pro tři pasažéry. A cena šla docela výrazně dolů.Technika

Technický základ pochopitelně zůstává podobný, největší změnou je demontáž náhonu předních kol. Zadní kola jsou poháněna přes standardně montovanou sedmistupňovou automatickou převodovku, která si stačila vydobýt oblibu už ve spoustě jiných Mercedesů.

Mercedes-Benz třídy R velká fotogalerie

Mercedes-Benz třídy R fotogalerie

Pod kapotou najdete naftový vidlicový šestiválec o objemu tří litrů, technicky stejný jako v modelech 320 CDI. Elektronika je ale „podladěná“ na výkon 190 koní. Točivý moment 440 Nm ale slibuje, že by jízdní výkony nemusely být nijak tragické, přestože auto váží více než dvě tuny.

Uvnitř je nejpatrnější změna zadního sedadla. Celá lavice se sice pořád dá posouvat v podélném směru, ale už v základním uspořádání s lavicí v zadní poloze nabízí více než dostatečný zavazadelník. Posouvání přijde na řadu spíš ve vyšších verzích, kde si teď můžete přiobjednat sedmimístné provedení a do kufru se vám vrátí dvě pohodlné sedačky.

Na silnici

Chápu, že někteří zákazníci při zmínce o chybějícím pohonu všech kol zlomí nad nejlevnějším erkem pomyslnou hůl a půjdou hledat buď mezi dražší modely, nebo k jiné značce. Osobně si ale nemyslím, že by to byla zas taková tragédie.

Jistě, trakce čtyřkolky na udusaném, případně namrzlém sněhu je pochopitelně k nezaplacení, ale v našich podmínkách tento argument poněkud ztrácí na pádnosti. Poslední dvě zimy byly na většině území velmi mírné a kalamitní dny by na prstech ruky spočítal i nešikovný truhlářský učeň.

Na vlhku už musíte jet opravdu rychle, aby vám zadokolka přestala stačit a věřte mi, v erku vás k takovému kalupu nic nevybízí. Naopak, celý vůz nabádá k plynulé, klidné plavbě, kdy se motor bude klidně převalovat v přídi a silnice bude neslyšně ubíhat pod koly. Žádné ostré nájezdy do zatáček, prostě pohoda.

Při takové jízdě nejen že úplně zapomenete, že auto vlastně musí mít nějakou převodovku (tak neznatelně a neslyšeně 7G-Tronic funguje), ale také pojedete v záviděníhodném tichu a pohodě, protože vysokoboké pneumatiky se dobře vypořádají i s rozbitou městskou asfaltkou. Navíc se vám na palubním počítači objeví spotřeba kolem deseti litrů, což na takhle těžké auto vůbec není špatný výkon.

Ovšem i když zrovna povezete ženu do porodnice a budete erku šlapat na krk, nepodrazí vám nohy. Řízení je přesné a nájezd do zatáčky je díky němu hbitý a bezproblémový. Pokud nepřeženete nájezdovou rychlost (přece jen, dvě tuny jsou znát), přilnavost vás překvapí, stejně jako přísně neutrální chování velké karoserie.

Prostor a výbva

Dovedu si představit, že si někteří zákazníci koupí tohle auto jen proto, že je to Mercedes a že působí skutečně impozantně. Pokud jde ale o logické důvody k nákupu, pochopitelně jde v první řadě o vnitřní prostor.

Za zadními sedadly máte v základním uspořádání 888 litrů. Ano, to není překlep, do tohohle auta se vejde stejně tolik věcí jako do velkého kombíku a hatchbacku dohromady. A když sklopíte sedadla, mohou vám konkurovat jen největší z velkých MPV a pak už jen dodávky. V téhle kratší verzi můžete mít až 1950 litrů, ve verzi s delším rozvorem dokonce 2358 litrů.

Je ale na místě jedno varování – pokud hodláte vozit více než tři dospělé spolucestující, bude zřejmě lepší si přiobjednat sedačky do třetí řady. V té druhé se totiž pohodlně posadí jen dva, místo uprostřed je úzké, s vysokým sedákem a značně nepohodlné. Ve čtyřech lze ale mluvit o skutečně luxusním cestování.

Přední cestující se mohou cítit tak trochu jako v limuzíně třídy S, tedy samozřejmě, pokud si odmyslí ten zvýšený posaz. Ale to by zase byla škoda, protože právě ten jim dodává pocit ještě většího bezpečí. Ergonomie palubní desky je bezchybná, jediné, co vyžaduje trochu zvyk, je ovládání stěračů a směrovek jedinou páčkou – ale to platí u všech Mercedesů.

Velmi dobrou zprávou je, že Mercedes dostal trochu rozum a pojmem „základní výbava“ už neoznačuje holou karoserii na čtyřech kolech. Za základní cenu totiž dostanete automatickou klimatizaci, výkonnou audiosoustavu s CD přehrávačem, vstupem pro přehrávač mp3, osmi reproduktory a ovládáním na koženém volantu, mlhovky, automatické stěrače, centrální zamykání, systém jízdní stability, zahrnující i program na jízdu s přívěsem, osmnáctipalcová kola, elektrikcé ovládání zrcátek a oken, zkrátka všechno podstatné. Sice se pořád ještě můžete rozvášnit nad seznamem příplatkové výbavy (ještě větší kola, metalíza, navigace), ale už to není nezbytně nutné – i se „základní“ výbavou se dá žít více než příjemně.

Verdikt

Velký, pohodlný, slušně vybavený Mercedes za přijatelnou cenu, zatím to zní docela bezchybně, ne? V zásadě ano, až mě samotného překvapilo, jaký smysl najednou třída R začala dávat. Je tu ovšem několik drobných nesnází, na které je třeba upozornit.

Tou první je design, ale zrovna na něj upozorňovat nemusím – to si každý musí zhodnotit sám. Omezím se tedy na konstatování, že tmavě modrý lak (ve sktuečnosti to byla dokonce metalíza, ale to se dalo poznat jen opravdu zblízka) na testovacím autě tvarům erka zrovna nesvědčí. Stříbrný odstín Cubanite Silver s nádechem béžové barvy mu sluší výrazně více.

Podstatnější problém se týká celkových rozměrů auta. Jistě, jeho vzhled je skutečně impozantní, ale když dojde na praktické věci, jako parkování v centru města, nebo manévrování v podzemních garážích, nastává peklo. A to mluvím o kratší verzi. Tohle auto bylo prostě navržené především pro americký trh a v evropských podmínkách si nutně připadá stísněně.

I tak ovšem nelze popřít, že je to zajímavá nabídka. Základní výbava s tímto motorem stojí 1 275 000 Kč, za prodloužený rozvor si připlatíte 45 tisíc. Můžete ho ale mít ve verzi N1 za 1 185 500 Kč…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,7
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2987
Kompresní poměr17,7:1
Převodovkasedmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140/190 ve 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)440 při 1400 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)11,8/7,7/9,1
Objem nádrže (l)80
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4938
Šířka (mm)1922
Výška (mm)1661
Rozvor náprav (mm)2980
Provozní hmotnost (kg)2220
Zavazadlový prostor (l)888/1950
Ceny
Základní cena modelu1 275 000
Cena testovaného vozu1 275 000
7.7.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist