autoweb.cz > Mercedes-Benz > mercedes-benz b > Mercedes-Benz B170 NGT Blue Efficiency
Mercedes-Benz B170 NGT Blue Efficiency
Dynamika 6
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 6
X-Factor 6
Celkové hodnocení 6
Na úvod
Když Mercedes poprvé přišel s hatchbackem, bylo to velké překvapení. První generace třídy A totiž nebyla jen tak nějaký hatchback. Pro značku to znamenalo spoustu věcí, mimo jiné také skandál s nestabilitou při „losím“ testu. Je ale bez debat, že „po Áčku“ už se na Mercedes nikdo nedíval, jako předtím. Automobilka se vymanila ze škatulky výrobce klasických, konzervativních vozů a nutno říct, že po počátečním váhání zaznamenalo Áčko mohutný úspěch.
Neobvyklé bylo především svou sendvičovou podlahou, která zajišťovala lepší zvukovou izolaci a především v případě čelního nárazu „schovala“ motor mezi spodní a vrchní část, čímž chránila nohy posádky. Druhotným jevem je pak poměrně vysoký posaz, ne nepodobný módním vozům SUV. A hádejte, kdo především má rád vysoký posaz a dobrý výhled z auta? Správně, naše něžnější polovičky, pro které byl Mercedes třídy A určen především.
Mercedes Benz třídy B fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Béčko následovalo vzápětí, jako logický krok k vyplnění mezery mezi nejmenším modelem a prvním sedanem, třídou C. Testovací auto je už po faceliftu, který se kromě několika detailů na karoserii týkal především lepší standardní výbavy a pár změn v interiéru. Důvodem testu ale není facelift, nýbrž zajímavý typ pohonu, který prozrazuje zkratka na zádi: B170 NGT.Technika
NGT znamená Natural Gas Technology. Čtyřválcový motor v přídi je tedy schopen spalovat dva typy paliva – buď klasický benzín, nebo stlačený zemní plyn, známý také pod zkratkou CNG (Compressed Natural Gas). Pokud jste to ještě nepostřehli, k pohonu automobilů se používají dva různé typy plynu, přičemž tím rozšířenějším je LPG, neboli Propan-Butan. Rozdíly mezi nimi jsou ovšem docela zásadní, ale o nich až na další stránce.
Pod podlahou zavazadlového prostoru se ukrývá pět tlakových nádob na celkem 16 kg stlačeného plynu, což kufr zmenší o 128 litrů. Pojďme ale ještě zpátky k motoru – označení na zádi je totiž trochu matoucí. Zatímco běžná B170 má pod kapotou logicky sedmnáctistovku, B170 NGT má dvoulitr – ovšem nikoli o výkonu 136, ale pouhých 116 koní. Což je na chlup stejně, jako má sedmnáctistovka. Výkon je naprosto stejný, ať jedete na plyn, nebo přepnete na benzín, takže při ekologičtějším plynovém provozu nemusíte mít pocit, že o něco přicházíte.Na silnici
Zemní plyn na rozdíl od LPG nijak nesouvisí s těžbou a rafinací ropy. Není tedy nijak závislý na jejích zásobách, či na tom, zda začne docházet. Také není těžší než vzduch, takže by teoreticky neměl vadit v podzemních garážích, kam vás s LPG autem nepustí. Píšu teoreticky, protože na mnoha vjezdech stejně značku „zákaz vjezdu CNG“ najdete.
Velkou výhodou ve srovnání s mnoha LPG auty je fakt, že CNG pohon je většinou certifikovaný samotnou automobilkou, motory jsou příslušně upravené a s plnou zárukou. Spousta LPG jsou přestavby a mnohdy nevalné kvality. Jenže váhy se obracejí, jakmile budete chtít natankovat.
Teoreticky je zemní plyn všude – vždyť si s ním mnozí z nás doma topí a ohřívají párky. Jenže abyste ho mohli použít jako palivo do auta, musíte ho stlačit – a to dost výrazně. K vyvinutí potřebného tlaku 200 až 300 barů je třeba speciální tankovací stojan, výrazně dražší, než obyčejné čerpadlo na benzín. A to znamená jediné – v Čechách jich najdete pouhých 18.
Samozřejmě se poměrně pilně buduje na rozšíření infrastruktury, ale ani 46 stanic, plánovaných do roku 2010, není nijak závratné číslo. Samotné tankování však i přes značný vnitřní tlak probíhá zcela bezproblémově, zvládne to opravdu každý.
Někteří výrobci už prodávají vozy určené primárně pro provoz na zemní plyn, což ale vzhledem k řídkosti plnících stanic může být trochu problém. Mercedes si ale zachoval i svou klasickou benzínovou nádrž, takže nemusíte mít strach, že byste zůstali někde viset.Prostor a výbava
Béčko dostalo po faceliftu nový audiosystém, který je hezčí a modernější na pohled a také znatelně lépe zní. Jinak je interiér velmi podobný nejen původní verzi, ale také menšímu Áčku. Jediný zásadnější rozdíl je velikost kufru, který si i přes přítomnost tlakových lahví zachoval slušný objem, konkrétně 422 litrů.
Řidič uvítá dobrou pozici za všestranně nastavitelným volantem, ergonomie palubní desky je na jedničku… ovšem jen do chvíle, než začnete hledat odkládací prostory. Těch je v okolí povážlivě málo, například držák na nápoje je vpředu jen jeden. Ve dveřích jsou nevelké kapsy z tvrdého plastu, které valného využití také nedojdou.
Hlavním problémem je ale první pocit při nasednutí do auta. Podíváte se kolem sebe, nezjistíte žádné zásadní problémy… ale přesto, auto nepůsobí tak, jak byste od Mercedesu čekali. Je to trochu zklamání, zejména proto, že cena je přesně taková, jakou byste od Mercedesu čekali – tedy nikterak nízká.
Mercedes-Benz B170 NGT Blue Efficiency stojí 770 000 Kč bez příplatků a u Mercedesu jsou zvyklí, že jejich zákazníci se připlácet příliš neostýchají, takže seznam výbavy „navíc“ je opravdu dlouhý. Přesto ale dostanete v základu aspoň klimatizaci, elektrická okna, slušné autorádio a pár dalších nezbytností.Verdikt
Zásadní jsou počty. Na plné plynové nádrže ujedete sice jen 250 km, ale zato pěkně levně. Zatímco při provozu na benzín si dvoulitr (byť podladěný) vezme kolem deseti litrů na 100 km, plynu mu stačí výrazně méně. Výrobce udává 5kg, my se při běžné jízdě pohybovali kolem šesti a při ostřejší ještě o litr výš. Po přepočtu na peníze vychází provoz na benzín řádově na 250 Kč na 100 km, zatímco za plyn utratíte na stejné vzdálenosti jen 130 Kč, tedy téměř poloviční cenu.
To je skutečně velký argument, ale má jednu zásadní podmínku – musíte se pohybovat v okolí plnící stanice. Jakmile byste si kvůli tankování museli nějak výrazněji zajíždět, celé to ztrácí smysl. Naopak pokud ve svém okolí plynovou čerpací stanici máte, může se vám vyšší kupní cena velmi rychle vrátit. A navíc budete ekologičtější, protože emise CO2 jsou v porovnání s benzínovou verzí o celých 17% nižší.
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,4 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín, CNG |
Plnění | atmosférické |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2034 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 85/116 v 5500 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 165 při 3500 - 4000 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 184 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,9/6,0/7,3 |
Objem nádrže (l) | 60 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4270 |
Šířka (mm) | 1975 |
Výška (mm) | 1603 |
Rozvor náprav (mm) | 2778 |
Provozní hmotnost (kg) | 1390 |
Zavazadlový prostor (l) | 458/1530 |
Ceny | |
Cena testovaného vozu | 770 000 |