BMW 750i

Nástupce kontroverzní minulé sedmičky má menší motory, ale to neznamená, že má nižší výkon. A kolik kamer myslíte, že se v ní celkem skrývá?

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Nejnovější vlajková loď mnichovské automobilky přichází po kontroverzním, ale přesto nevídaně úspěšném modelu minulé generace, jehož (mírně řečeno) neotřelý design si získal spoustu příznivců i zapřisáhlých odpůrců. Nový model má design výrazně líbivější, ovšem už na první pohled vás možná překvapí, jak moc je svému předchůdci podobný.

Ovšem rozhodně nejde o nějaký důkladnější facelift, tohle je skutečně zbrusu nové auto, založené na nové platformě a se zcela novou samonosnou karoserií a navíc i s novými motory. Na výběr máte šestiválcový třílitrový turbodiesel, nebo stejně velký benzínový motor a samozřejmě špičkovou verzi s přeplňovaným benzínovým osmiválcem, která se dostala do spárů nám.

Testování takhle velkých a drahých aut je trochu ošemetná záležitost. Pokud bych 95% z vás tímhle bavorákem svezl, okamžitě byste mi odpřisáhli, že je to nejlepší auto na světě. Jen několik málo lidí, kteří měli to štěstí a svezli se v novém eskovém Mercedesu, nebo Lexusu LS, by možná trochu pochybovalo. Rozdíly na tomhle konci automobilového spektra sice pořád jsou, ale jak by řekl Albert E.: všechno je relativní.Technika

Nikdo se asi nepodiví, když novou řadu 7 prohlásím za výkladní skříň nových technologií značky BMW. Nakonec, je to tak trochu její poslání. Platforma je podobná té předchozí: má přední nápravu typu MacPherson a zadní multilink, ale liší se ve všech možných detailech.

Už v základní výbavě dostanete elektronicky řízené tlumiče, za příplatek můžete mít dynamickou kontrolu naklánění v zatáčkách a spoustu další elektroniky, například systém varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu, aktivní radarový tempomat a tak dále. Velmi zajímavá je také možnost příplatku za řiditelnou zadní nápravu, která v nízkých rychlostech dodává vozu na obratnosti a manévrovatelnosti, zatímco při vysokých jí naopak přidá na stabilitě.

Zatímco v ještě před pár lety by označení 750i znamenalo vidlicový dvanáctiválec, tentokrát je pod kapotou „pouhý“ osmiválec. Není ovšem třeba si zoufat – motor o objemu 4,4 litru má dvě turbodmychadla a naservíruje vám mocných 407 koní a 600 Nm v ploché lince od 1750 do 4500 otáček. Kromě toho má sedmička dveře, kapotu motoru a blatníky vyrobené z hliníku, což atletickým výkonům jen prospěje.Na silnici

Měl jsem to velké štěstí, že jsem se projel několika auty, které zvládnou zrychlit na stovku pod pět sekund. Jenže v Impreze, Porsche nebo dokonce Lamborghini něco takového očekáváte a auto kolem vás k tomu celou svou osobností směřuje – je lehké, tvrdé, mrštné…

BMW 750i není ani jedno z toho, ale stovku umí za 5,2 sekundy a musím říct, že to působí naprosto nemístně. Když tímhle způsobem zrychlujete v takhle velkém a těžkém autě, je to něco docela jiného. Je to ohromující. Když to zkusíte poprvé, budete potom nejspíš muset zastavit u krajnice a trochu to vydýchat – nebo aspoň obvolat své kamarády a pokusit se podělit o zážitek.

Kromě toho, bavorák nezaostává ani co se týče jízdních vlastností. Dělá čest pověsti automobilky, která si vždycky zakládala na sportovních schopnostech svých vozů – v kategorii velkých luxusních sedanů nenajdete jiné auto, za jehož volantem byste se tak pobavili.

Velkou část zásluh mají nastavitelné tlumiče, respektive celý systém jízdní dynamiky, který je ovládá. Kromě tuhosti podvozku ve třech stupních totiž ovládá i mapování plynového pedálu, činnost posilovače řízení a rychlost řazení automatické převodovky. Zatímco v režimu komfort jako byste autu dávaly pokyny jen přes prostředníka, stačí přecvakat na režim Sport a auto najednou ztuhne, napne svaly a dokonce začne i trochu komunikovat. Přepněte na Sport+ a zjistíte, že i elektrické posilovače řízení mohou mít pořádnou zpětnou vazbu – ve volantu v tu chvíli cítíte na dnešní dobu až nevídané množství informací, včetně hrubosti povrchu vozovky.

Ovšem, není všechno tak dokonalé. Zatímco sportovněji jezdící limuzínu nenajdete, pohodlnější určitě ano. Dokonce i při nejměkčím nastavení tlumičů nejede sedmička tak hladce, jak by mohla. Lexus i Mercedes jí v tomhle ohledu předčí, stejně jako v utlumení nejrůznějších hluků. Pořád ale mluvíme v relacích luxusních vozů, hluk od větru a pneumatik je sice při vyšších rychlostech slyšet, ale rozhodně to není žádná katastrofa – stačí si pustit kvalitní audiosystém a je po problému.Prostor a výbava

Kromě špičkového audia je na palubě i spousta další nejmodernější techniky – ačkoli si budete muset připlatit za víc věcí, než byste u takhle drahého auta možná čekali. Kromě věcí, na které si už pomalu začínáme zvykat, jak jsou radarové tempomaty, systémy využívající kamery k ohlídání bdělosti řidiče a udržení auta v jízdním pruhu, barevný head-up displej a podobně, tu máme i několik novinek.

Nový je iDrive druhé generace, výrazně jednodušší, intuitivnější a rychlejší než před tím. Kolem hlavního otočného ovladače má tlačítka pro přímou volbu navigace, telefonu, audia a tak dále a (konečně) také tlačítko „zpět“. Velmi praktickou pomůckou jsou dvě boční kamery zabudované v předních blatnících. S takhle dlouhou přídí se totiž například z podzemních garáží vyjíždí velmi špatně a díky kamerám máte perfektní přehled, jestli vám v příští minutě neustřelí předek rozjetý dodávkář.

Celý interiér působí velmi luxusním dojmem, dokonce i dřevo je zpracováno tak moderním způsobem, že mi ani trochu nevadilo (jak se v minulých letech i u BMW často stávalo). Kolem voliče automatické převodovky je dokonce použita pokovená keramika a když se setmí, můžete se kochat pohledem na interiér jemně nasvětlený oranžovou září vycházející s z dveřních lišt, nebo ze středové konzoly.

Pod kruhovými přístroji je široký barevný displej s jemnou grafikou, který zobrazí veškeré potřebné údaje a život vám usnadní i takové věci, jako je motorové víko zavazadlového prostoru, nebo magnetické zarážky, které těžké dveře podrží přesně v tom úhlu, jak je otevřete. A abych nezapomněl – všechna čtyři místa k sezení mají vytápění, odvětrání a masážní funkci.

A k otázce z podnadpisu – kamery jsou tu celkem čtyři: jedna od zpětným zrcátkem, dvě boční v blatnících a jedna couvací, barevná s vysokým rozlišením.Verdikt

Model se špičkovým benzínovým osmiválce stojí v „základní“ výbavě 2 265 000 Kč. Na testovacím autě nebyly zdaleka všechny příplatky, ale i tak se cena navýšila o 1 027 750 Kč. U auta za tři a čtvrt milionu už se takové věci jako spotřeba paliva příliš neřeší, ale pokud často jezdíte dlouhé štreky a unavuje vás pořád zastavovat u čerpacích stanic, kupte si raději 730d. U tohohle auta totiž není problém při razantnější jízdě prolomit třicetilitrovou bariéru a i když pojedete naprosto normálně a spořádaně, nedostanete se na delší dobu pod patnáct litrů.

Pokud hledáte především pohodlí a ticho, zřejmě nakonec skončíte u jiné značky, ale jestli se občas za volantem rádi i bavíte, u nového sedmičkového BMW nemůžete šlápnout vedle. A pokud si říkáte opravdový motoristický nadšenec, sáhnete i po tomhle rozežraném, ale jinak naprosto famózním a uchvacujícím motoru.

Honza Koubek

21.1.2009 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist