Honda Accord i-CTDi

První naftový motor vlastní výroby znamená pro budoucí úspěch Hondy opravdu hodně. Je moderní, má dost síly, umí šetřit a jeho zvuk se nepodobá ničemu jinému, co potkáte na silnici.

Podle firemních informací je Honda největším výrobcem motorů na světě. To vám možná zprvu nesedí ke skutečnosti, že světovou jedničkou v autech je General Motors. Když ale do toho vedle automobilových motorů započítáte i všechno ostatní, co vyrábí, včetně motorek, lodních motorů, sekaček na trávu atd, začíná to dávat smysl. Důležité je vědět, že v téhle záplavě desítek a stovek milionů mechanismů na spalování paliva nebyl v minulosti ani jediný, který by pracoval na naftu. Jistě, v hondách se v minulosti parkrát objevily i diesely, ale vždy šlo o půjčené motory od jiných značek. Ve vlastní výrobě se po celou historii objevuje pouze benzínový motor. 

To vše se změnilo v minulém roce, kdy Honda na nátlak evropského trhu vyslala na svět turbodiesel vlastní konstrukce. Dala si na něm záležet stejně jako na svých vyhlášených motorech VTEC, poučila se z předchozích chyb ostatních značek a rovnýma nohama skočila do druhé a třetí generace všemožných technických řešení. Výsledkem je motor, který v tomto žánru patří k nejlepšímu, co se dnes v autech objevuje, a navíc výborně doplňuje robustní charakter nové generace Accordu.

Předchozí řada vypadá vedle té nové jako skromné auto pro mladé rodiny. Nová generace jí zastiňuje jak svou velikostí, tak i mnohem odvážnějšími a méně kompromisními tvary, na které si musíte chvilku zvykat, pokud se vám nelíbí hned od začátku. Obzvláště to platí v případě obřího Accordu kombi. Rozměrnost Accordu vám začne docházet až ve chvíli, kdy si všimnete, že šestnáctipalcová kola na něm vypadají o jednu velikost menší, nebo když ho postavíte vedle opravdu objemného pětkového BMW, a ani vedle něj se neztrácí.

Téma maxivelikosti pokračuje i uvnitř a za volantem se pohodlně usadí i vysoké a rozložité postavy, natož pak konfekční velikost, která si může hrát se slušným rozsahem nastavení sedačky i volantu. Geometrie sezení na zadních místech je také velmi příjemná a při pohledu dopředu vám ještě více dojde, o jak prostorný interiér se jedná. Taneční sál jako v Superbu to sice není, ale místa pro nohy a kolena je vždy dost, aniž byste museli cestující na předních sedadlech nutit k posunu dopředu.

Za volantem je na všechno přehledný výhled a údaje na dvou velkých budících na přístrojovce se vám z očí hned tak neztratí. Číslice jsou podsvíceny oranžovo-červeně na černém podkladu a jejich intenzitu můžete v noci dobře regulovat. Středový panel zabírá z větší části ovládání rádia, zbytek rozlohy zabírá klimatizace. Všechny plastové díly v dohledu na sebe přesně doléhají a i když je dnes tak populární nadávat na tvrdé plasty a chválit ty měkké, povrchy, které dostanete v Accordu, nejsou nikdy nepříjemné.

Kvality motoru se za jízdy projevují v každé situaci, a i když nemá kvůli objemu 2,2 litru mnoho přímých konkurentů ke srovnání, v jeho prospěch hovoří jak vysoký točivý moment a jeho dostupnost v širším poli otáček, tak i nízká spotřeba a splnění emisních limitů EU4. Od většiny ostatních turbodieselů se odlišuje i tím, že se nechá vytáčet až k pěti tisícům ot/min. V takových výšinách už sice motor nemá žádnou sílu, ale je podivuhodné, že se tam dostane. Liší se však i svým zvukem, který je vzdálený všemu ostatnímu, co jezdí na naftu. Až na pár nehezkých škubnutí při startování jede vždy hladce a celou dobu bzučí a fičí, jako kdyby šlo o kombinaci kompresoru a turbodmychadla.

Stejně kvalitní je i převodovka, která má oproti očekávání pouze pět stupňů. Pětka je ale podobně dlouhá jako u ostatních aut šestka a v praxi si na chybějící šestý stupeň rozhodně nebudete stěžovat. Krátká řadička je navíc spojená s výjimečně kvalitním a přesným mechanizmem, ale někomu se bude menší hlavice ztrácet v ruce. Stejný problém má i volant, jehož věnec je příliš útlý na to, abyste z jeho držení měli ten solidní pocit, který jinak máte skoro ze všeho v tomto autě.

Při jízdě se Accord určitě strefuje do všech objektivních kritérií, ale pokud na něj začnete tlačit ještě víc, v každé zatáčce vám dá vědět, že se cítí lépe při pohodovější jízdě. Když ho vyprovokujete za limit udávaný pneumatikami (205/55 R16), můžete se spolehnout na vyspělou konstrukci podvozku a jeho nadání vše rovnat zpět do latě. Ve všech signálech ale zároveň cítíte, že ho nutíte do nečeho, co dělá mnohem lépe například v podobě základního dvoulitrového benzínového Accordu, který je o dvě stě kilogramů lehčí.

Pravé kvality motoru i zbytku auta se nejlépe projeví při každodenním používání ve městě a ještě více na dálnici. Accord je tichý, pohodlný, prostorný a kultivovaný a s tímhle motorem i vcelku rychlý. Jedním dechem o něm můžete říct, že je to kvalitní auto, ale také i kvalitní pracovní nástroj. Jen od něj nemůžete chtít vše najednou. Jestli už máte prostor na vybití motoristického nadšení někde jinde, tím lépe.

Marek Nastoupil

20.7.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist