Honda Accord i-CTDi

První naftový motor vlastní výroby znamená pro budoucí úspěch Hondy opravdu hodně. Je moderní, má dost síly, umí šetřit a jeho zvuk se nepodobá ničemu jinému, co potkáte na silnici.

Podle firemních informací je Honda největším výrobcem motorů na světě. To vám možná zprvu nesedí ke skutečnosti, že světovou jedničkou v autech je General Motors. Když ale do toho vedle automobilových motorů započítáte i všechno ostatní, co vyrábí, včetně motorek, lodních motorů, sekaček na trávu atd, začíná to dávat smysl. Důležité je vědět, že v téhle záplavě desítek a stovek milionů mechanismů na spalování paliva nebyl v minulosti ani jediný, který by pracoval na naftu. Jistě, v hondách se v minulosti parkrát objevily i diesely, ale vždy šlo o půjčené motory od jiných značek. Ve vlastní výrobě se po celou historii objevuje pouze benzínový motor. 

To vše se změnilo v minulém roce, kdy Honda na nátlak evropského trhu vyslala na svět turbodiesel vlastní konstrukce. Dala si na něm záležet stejně jako na svých vyhlášených motorech VTEC, poučila se z předchozích chyb ostatních značek a rovnýma nohama skočila do druhé a třetí generace všemožných technických řešení. Výsledkem je motor, který v tomto žánru patří k nejlepšímu, co se dnes v autech objevuje, a navíc výborně doplňuje robustní charakter nové generace Accordu.

Předchozí řada vypadá vedle té nové jako skromné auto pro mladé rodiny. Nová generace jí zastiňuje jak svou velikostí, tak i mnohem odvážnějšími a méně kompromisními tvary, na které si musíte chvilku zvykat, pokud se vám nelíbí hned od začátku. Obzvláště to platí v případě obřího Accordu kombi. Rozměrnost Accordu vám začne docházet až ve chvíli, kdy si všimnete, že šestnáctipalcová kola na něm vypadají o jednu velikost menší, nebo když ho postavíte vedle opravdu objemného pětkového BMW, a ani vedle něj se neztrácí.

Téma maxivelikosti pokračuje i uvnitř a za volantem se pohodlně usadí i vysoké a rozložité postavy, natož pak konfekční velikost, která si může hrát se slušným rozsahem nastavení sedačky i volantu. Geometrie sezení na zadních místech je také velmi příjemná a při pohledu dopředu vám ještě více dojde, o jak prostorný interiér se jedná. Taneční sál jako v Superbu to sice není, ale místa pro nohy a kolena je vždy dost, aniž byste museli cestující na předních sedadlech nutit k posunu dopředu.

Za volantem je na všechno přehledný výhled a údaje na dvou velkých budících na přístrojovce se vám z očí hned tak neztratí. Číslice jsou podsvíceny oranžovo-červeně na černém podkladu a jejich intenzitu můžete v noci dobře regulovat. Středový panel zabírá z větší části ovládání rádia, zbytek rozlohy zabírá klimatizace. Všechny plastové díly v dohledu na sebe přesně doléhají a i když je dnes tak populární nadávat na tvrdé plasty a chválit ty měkké, povrchy, které dostanete v Accordu, nejsou nikdy nepříjemné.

Kvality motoru se za jízdy projevují v každé situaci, a i když nemá kvůli objemu 2,2 litru mnoho přímých konkurentů ke srovnání, v jeho prospěch hovoří jak vysoký točivý moment a jeho dostupnost v širším poli otáček, tak i nízká spotřeba a splnění emisních limitů EU4. Od většiny ostatních turbodieselů se odlišuje i tím, že se nechá vytáčet až k pěti tisícům ot/min. V takových výšinách už sice motor nemá žádnou sílu, ale je podivuhodné, že se tam dostane. Liší se však i svým zvukem, který je vzdálený všemu ostatnímu, co jezdí na naftu. Až na pár nehezkých škubnutí při startování jede vždy hladce a celou dobu bzučí a fičí, jako kdyby šlo o kombinaci kompresoru a turbodmychadla.

Stejně kvalitní je i převodovka, která má oproti očekávání pouze pět stupňů. Pětka je ale podobně dlouhá jako u ostatních aut šestka a v praxi si na chybějící šestý stupeň rozhodně nebudete stěžovat. Krátká řadička je navíc spojená s výjimečně kvalitním a přesným mechanizmem, ale někomu se bude menší hlavice ztrácet v ruce. Stejný problém má i volant, jehož věnec je příliš útlý na to, abyste z jeho držení měli ten solidní pocit, který jinak máte skoro ze všeho v tomto autě.

Při jízdě se Accord určitě strefuje do všech objektivních kritérií, ale pokud na něj začnete tlačit ještě víc, v každé zatáčce vám dá vědět, že se cítí lépe při pohodovější jízdě. Když ho vyprovokujete za limit udávaný pneumatikami (205/55 R16), můžete se spolehnout na vyspělou konstrukci podvozku a jeho nadání vše rovnat zpět do latě. Ve všech signálech ale zároveň cítíte, že ho nutíte do nečeho, co dělá mnohem lépe například v podobě základního dvoulitrového benzínového Accordu, který je o dvě stě kilogramů lehčí.

Pravé kvality motoru i zbytku auta se nejlépe projeví při každodenním používání ve městě a ještě více na dálnici. Accord je tichý, pohodlný, prostorný a kultivovaný a s tímhle motorem i vcelku rychlý. Jedním dechem o něm můžete říct, že je to kvalitní auto, ale také i kvalitní pracovní nástroj. Jen od něj nemůžete chtít vše najednou. Jestli už máte prostor na vybití motoristického nadšení někde jinde, tím lépe.

Marek Nastoupil

20.7.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist