Range Rover přišel za (necelých) padesát let o kompaktnost a získal dvoje dveře

Bez dvou roků pul století, to už je slušná doba a také legitimní důvod bilancovat. Jak se luxusní limuzína transformovaná do velkého SUV za půl století změnila?

Letos je to 48 let od uvedení modelu Range Rover na trh a značka Land Rover, jako výrobce, připravila pro fanoušky video, kde shrnuje historii této automobilové ikony. Co zaujme diváka na první pohled je původní koncept s jedním párem dveří, který tehdy dodával vozu neuvěřitelné charisma a dnes by tomu nebylo jinak – škoda tedy jen za akcent na pohodlí a lenost cestujících, kteří by zjevně už nedokázali nastoupit do auta sklopením předních sedaček.

No nic, zpět do minulosti, příběh značky Range Rover začíná u 26 předprodukčních modelů s označením Velar, které měly zamaskovat jeho identitu. Velare znamená v italštině „zahalit“ nebo „zakrýt“. Nápis byl složen z písmen ze znaku Land Rover, který obvykle zdobí přední a zadní část vozu. Když byl Range Rover poprvé uveden v roce 1970, jako jeden z prvních automobilů nabízel stálý pohon všech kol, zatímco řada jiných systémů byla stále volitelná.

Když se původní model stal v roce 1971 prvním vozem vystaveným ve světoznámém muzeu Louvre v Paříži, stal se ukázkovým příkladem průmyslového designu. V roce 1981 byla zavedena čtyřdveřová varianta, po které rychle následovalo první využití samočinné převodovky ve voze Range Rover v roce 1982. V roce 1989 se toto luxusní SUV stalo prvním vozem s pohonem 4×4 vybaveným brzdami ABS a v roce 1992 se stalo prvním SUV vybaveným elektronickým řízením trakce a automatickým elektronickým pneumatickým zavěšením.

Další konstrukční novinka přišla v roce 2012, kdy se Range Rover stal prvním SUV s plně hliníkovou karoserií. Z poslední doby můžeme zmínit rok 2014, kdy tento model začal využívat poloautonomní technologii All-Terrain Progress Control (ATPC), která je v podstatě terénním tempomatem pro autonomní regulování rychlosti v každém terénu.

Závěrem trochu čísel – od jeho uvedení modelu na trh se ho prodalo více než 1700000 kusů. I díky této „masovosti“ si Range Rover po celém světě vybudoval pověst luxusního stroje do každého terénu, svůj díl na úspěchu mí jistě i obliba členů britské královské rodiny.

Arden Range Rover TDV8 Sport

Tuning | vydáno 13. 6. 2007

Vývoj modelu Range Rover a časové milníky

1969 – Prototyp Range Rover (Velar)

1970 – Zahájen prodej původního dvoudveřového modelu Range Rover (Classic)

1972 – Range Rover překonává na 29 000 km dlouhé expedici britské armády napříč Amerikou propast Darién. 400 km husté džungle překonal za 99 dní

1973 – Range Rover Classic (přípona C)

1977 – Range Rover vyhrává kategorii 4×4 na 30 000 km dlouhém maratónu Londýn-Sydney. Šlo o nejdelší rychlostní automobilovou rallye v historii

1979 – Range Rover vyhrává první ročník rallye Paříž-Dakar (v roce 1981 vítězství zopakoval)

1981 – Přichází první sériově vyráběný čtyřdveřový Range Rover a první tovární limitovaná edice Range Roveru – model „In Vogue“

1982 – Byla zavedena automatická převodovka ve vozech Range Rover

1985 – Range Rover „Bullet“ se vznětovým motorem překonává 27 rychlostních rekordů

1987 – Range Rover byl uveden v Severní Americe

1989 – Range Rover je prvním vozem s pohonem 4×4 vybaveným protiblokovacím brzdovým systémem

1992 – Range Rover je prvním vozem 4×4 na světě využívajícím elektronickou kontrolu trakce a automatické elektronické pneumatické odpružení

1994 – Uveden Range Rover druhé generace

2001 – Uveden Range Rover třetí generace

2002 – Půlmiliontý Range Rover vyroben v závodě v Solihullu

2012 – Uveden Range Rover čtvrté generace – první plně hliníkové SUV

2014 – Range Rover čtvrté generace s prodlouženým rozvorem

2015 – Luxusní Range Rover SVAutobiography představen v New Yorku

2016 – Range Rover SVAutobiography Dynamic

11.2.2017 11:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist