Range Rover přišel za (necelých) padesát let o kompaktnost a získal dvoje dveře

Bez dvou roků pul století, to už je slušná doba a také legitimní důvod bilancovat. Jak se luxusní limuzína transformovaná do velkého SUV za půl století změnila?

Letos je to 48 let od uvedení modelu Range Rover na trh a značka Land Rover, jako výrobce, připravila pro fanoušky video, kde shrnuje historii této automobilové ikony. Co zaujme diváka na první pohled je původní koncept s jedním párem dveří, který tehdy dodával vozu neuvěřitelné charisma a dnes by tomu nebylo jinak – škoda tedy jen za akcent na pohodlí a lenost cestujících, kteří by zjevně už nedokázali nastoupit do auta sklopením předních sedaček.

No nic, zpět do minulosti, příběh značky Range Rover začíná u 26 předprodukčních modelů s označením Velar, které měly zamaskovat jeho identitu. Velare znamená v italštině „zahalit“ nebo „zakrýt“. Nápis byl složen z písmen ze znaku Land Rover, který obvykle zdobí přední a zadní část vozu. Když byl Range Rover poprvé uveden v roce 1970, jako jeden z prvních automobilů nabízel stálý pohon všech kol, zatímco řada jiných systémů byla stále volitelná.

Když se původní model stal v roce 1971 prvním vozem vystaveným ve světoznámém muzeu Louvre v Paříži, stal se ukázkovým příkladem průmyslového designu. V roce 1981 byla zavedena čtyřdveřová varianta, po které rychle následovalo první využití samočinné převodovky ve voze Range Rover v roce 1982. V roce 1989 se toto luxusní SUV stalo prvním vozem s pohonem 4×4 vybaveným brzdami ABS a v roce 1992 se stalo prvním SUV vybaveným elektronickým řízením trakce a automatickým elektronickým pneumatickým zavěšením.

Další konstrukční novinka přišla v roce 2012, kdy se Range Rover stal prvním SUV s plně hliníkovou karoserií. Z poslední doby můžeme zmínit rok 2014, kdy tento model začal využívat poloautonomní technologii All-Terrain Progress Control (ATPC), která je v podstatě terénním tempomatem pro autonomní regulování rychlosti v každém terénu.

Závěrem trochu čísel – od jeho uvedení modelu na trh se ho prodalo více než 1700000 kusů. I díky této „masovosti“ si Range Rover po celém světě vybudoval pověst luxusního stroje do každého terénu, svůj díl na úspěchu mí jistě i obliba členů britské královské rodiny.

Arden Range Rover TDV8 Sport

Tuning | vydáno 13. 6. 2007

Vývoj modelu Range Rover a časové milníky

1969 – Prototyp Range Rover (Velar)

1970 – Zahájen prodej původního dvoudveřového modelu Range Rover (Classic)

1972 – Range Rover překonává na 29 000 km dlouhé expedici britské armády napříč Amerikou propast Darién. 400 km husté džungle překonal za 99 dní

1973 – Range Rover Classic (přípona C)

1977 – Range Rover vyhrává kategorii 4×4 na 30 000 km dlouhém maratónu Londýn-Sydney. Šlo o nejdelší rychlostní automobilovou rallye v historii

1979 – Range Rover vyhrává první ročník rallye Paříž-Dakar (v roce 1981 vítězství zopakoval)

1981 – Přichází první sériově vyráběný čtyřdveřový Range Rover a první tovární limitovaná edice Range Roveru – model „In Vogue“

1982 – Byla zavedena automatická převodovka ve vozech Range Rover

1985 – Range Rover „Bullet“ se vznětovým motorem překonává 27 rychlostních rekordů

1987 – Range Rover byl uveden v Severní Americe

1989 – Range Rover je prvním vozem s pohonem 4×4 vybaveným protiblokovacím brzdovým systémem

1992 – Range Rover je prvním vozem 4×4 na světě využívajícím elektronickou kontrolu trakce a automatické elektronické pneumatické odpružení

1994 – Uveden Range Rover druhé generace

2001 – Uveden Range Rover třetí generace

2002 – Půlmiliontý Range Rover vyroben v závodě v Solihullu

2012 – Uveden Range Rover čtvrté generace – první plně hliníkové SUV

2014 – Range Rover čtvrté generace s prodlouženým rozvorem

2015 – Luxusní Range Rover SVAutobiography představen v New Yorku

2016 – Range Rover SVAutobiography Dynamic

11.2.2017 11:21

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist