Range Rover 5.0 V8 S/C

Ve vší své nesmyslnosti je tenhle Range Rover skvělé auto, i když všichni moc dobře víme, že diesel bude rozumnější volbou.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.2

RADOSTI
Bez debat nejlepší auto na Zemi a přilehlém vesmíru…

STAROSTI
…což ale skoro nikdo nedokáže pochopit.Už podruhé během téhož dne stojím u pumpy a vidím, jak počítadlo litrů přeskakuje z padesátky na šedesátku, ze šedesátky na sedmdesátku a dál. Kreditní karta se teplem ohýbá a v bance mají dneska pohotovost, neboť nestačí bankovky vidlemi přehazovat z mého účtu na účet provozovatelů čerpacích stanic, kteří si mnou ruce radostí a u každé další pumpy na mě čeká rozvinutý rudý koberec, hosteska s welcome drinkem a „speciální“ služby v ceně… Ale i přes „zanedbatelný problém“ se spotřebou paliva je tenhle Range Rover 5.0 V8 Supercharged vlastně velmi příjemné auto.

Land Rover Range Rover velká fotogalerie

Land Rover Range Rover fotogalerie

A navíc se mi i líbí. Nepůsobí tak nabubřele a arogantně jako BMW X6. Nevypadá otekle a mastodontně jako Audi Q7. A nehraje si na něco, čím není, jako Porsche Cayenne. Je to prostě velké hranaté pohodlné auto. A proto ho mám rád.Je mi i upřímně jedno, že mi v redakci kvůli programu „snižování provozních nákladů“ proplatí jen jednu účtenku za 500 korun českých, což v překladu řidiče Range Roveru 5.0 Supercharged znamená jednu opatrnou a úspornou cestu do práce. Jak tak blíže Range Rover zkoumám, zjišťuji, že je to vskutku impozantní, ale zároveň velmi elegantní stroj. Čím je Range Rover Supercharged na silnici, je záoceánský parník Queen Elizabeth 2 na vodě, legendární „Jumbo“ Boeing 747 ve vzduchu nebo rekordní rychlovlak TGV na kolejích.

Měl bych se ale také věnovat detailům, které jsou na modelovém roce 2010 pro Range Rover novinkou, ale vůbec se mi do toho nechce. Chtěl bych raději napsat něco o motoru. S údivem jsem totiž zjistil, že tohle auto (nechci použít termín SUV, protože by mi v případě Range přišel jako urážka) je nejvýkonnějším testovacím vozem, který jsme kdy v redakci na standardní test měli. Dobře, svezli jsme se v Audi R8 V10 nebo v Mercedesu SLS AMG, ale žádné jiné auto, které jsme měli půjčené na týden, nemělo takový výkon.

Celková cifra s číslem 510 koní a 625 Nm sice v kombinaci s hmotností 2,7 tuny trochu bledne, ale dnes málokterá limuzína váží méně než 2000 kilogramů a těch pár pytlů cementu navíc už přežijete. S měrným výkonem necelých 190 koní na tunu tak není Range Rover o moc silnější než běžný ostrý hatchback.Zapněte ale stopky a nestačíte zírat. Tahle ohromná hranatá věc jen zaduní a na stovce je už za 5,9 sekundy. A ani nemusí být úplně ideální podmínky. Nejlepší naměřená hodnota dokonce dosahovala 5,8 sekundy. Kolik že to potřebuje času ke zrychlení na stovku Ford Focus RS? Zajímavé také je, že k rozjezdu na 100 km/h stačilo Range Roveru jen 90 metrů asfaltu.

Možná si říkáte, že tohle auto je dobré tak pro drcení pedálu plynu, hlavně když nebudete muset zatáčet a nedej bože brzdit… Jenže třeba brzdová soustava je až nadprůměrně výkonná. Sice po čase zaznamenáte její postupně klesající účinek, ale standardní testovací procedura, která sestává z čtyř po sobě následujících pokusů o zastavení, odhalila překvapivá čísla. Průměrná brzdná dráha ze 100 km/h je jen 38,95 metru, což je na auto velikosti (a hmotnosti) činžovního domu vskutku impozantní.

Pružné zrychlení na trojku z 50 na 80 km/h vám dech nevyrazí, ale 3,45 sekundy je slušné číslo. Zpřevodování šestistupňového sametového automatu je totiž velmi dlouhé a naprosto koresponduje s nekonečnými zásobami síly v motoru. Výhody pocítíte hlavně při klidné jízdě, kdy se až u nějakých 100 km/h dostane ke slovu šestka a motor se znuděně převaluje jen těsně za hranicí 1000 ot./min.

Nejsem si jist, zda má smysl tady vůbec zmiňovat čas na kolo. Hodnota 37,44 sekundy vám řekne asi podobně informací jako když si ve špičkové restauraci objednáte steak v úpravě medium a někdo by vám k tomu přiložil letáček s nutričními hodnotami. Dobře, Range Rover Supercharged je na poloterénních pneumatikách o dvě sekundy pomalejší než příbuzný Range Rover Sport 3.0 TDV6 a o tři desetiny pomalejší než Ford Galaxy s dieselem a automatem.Jenže co je komu do toho, jak rychle tohle auto objede nějaký testovací okruh, když se na něj sotva vejde… Range Rover Supercharged funguje nejlépe tam, kde očekáváte – každý den, za každého počasí, na každém povrchu. Je jedno, jestli do práce pojedete po dálnici, na nákup po okresce nebo na chatu lesem. Všude budete nad věcí. Range Rover vás totiž dokonale odizoluje od okolního prostředí a naproti modelu Sport, který má do skutečné kultivovanosti například na rozbité silnici trochu daleko, je klasický větší model mnohem uvolněnější, pohodlnější a vůbec lepší.

Je samozřejmé, a svým způsobem sympatické, že v tomhle autě nenajdete žádná tlačítka „Sport“ nebo „Dynamic“. Volič páky převodovky prostě přesunete do D, uvolníte brzdu a jedete. Pak už jen podle potřeby můžete přepínat mezi jednotlivými režimy podvozku pomocí ovladače systému Terrain Response, takže se tento pohodlný koráb, kterému k absolutní dokonalosti chybí už jen vestavěný stroj na espresso a pekárna na čerstvý croissant, dostane úplně všude. Dokonce jsem se s ním vydal při mé nové kratochvíli, které se říká geocaching, do míst, kam bych nešel ani v pohorkách pěšky. Prostě jsem se odvezl po velkém a prudkém zabláceném svahu na kopec, tam sebral krabičku a zase se odvezl zpátky. Jak prosté, jednoduché, samozřejmé…

Líbí se mi interiér, který spojuje užitečnost s luxusem a skutečným pohodlím. Ovladače jsou příjemně velké, množství knoflíků minimální a nebýt trochu zmateného displeje navigace (na který si stejně časem zvyknete), nebylo by tu nic, na co by se mohla svalit vlna kritiky. Displej místo klasických mechanických budíků před řidičem může možná působit divně, je ale velmi dobře čitelný a umožňuje jednu hezkou funkci – tzv. „torch light“ efekt. Podsvícena jsou jen ta čísla, u kterých jsou ručičky, takže když jedete v noci na dálnici svých 120 km/h, vidíte jen čísla od 100 do 140 km/h. Zbytek je utlumen a neruší vás, takže pokud máte problémy s přeostřováním v noci (jako já), takovýto detail oceníte.Křesla vpředu i vzadu jsou samozřejmě vyhřívaná, ale v letním vedru oceníte spíše jejich velmi účinné odvětrávání. To je ale celkem nepochopitelně cestujícím vzadu odepřeno. No, aspoň tu mají spoustu místa a přiznám se, že byly chvíle, kdy bych jel raději vzadu a nemusel se o nic starat. Samo ale tohle auto ještě nejezdí.

Automobilka si samozřejmě nechá zaplatit odpovídající sumu peněz. Základní cena za Range Rover 5.0 V8 Supercharged je stanovena na 2 940 200 korun. Ano, je to pořádný balík, ale i s odstupem času mi to pořád přijde jako adekvátní. Jestli přeci jen nechcete kompresorem přeplňovaný benzínový motor, můžete si ještě objednat verzi s novým dieselovým motorem 4.4 V8, která sice nemá tak ohromující výkony, ale nabídne stejnou míru kultivovanosti a honosnosti. Podle některých kolegů má diesel dokonce i lepší a výraznější dunivý zvuk, ale mě se vzdálené pobublávání kompresorem dopovaného benzínového osmiválce stejně líbí víc.

Verdikt

Neexistuje věc, kterou by Range Rover 5.0 V8 Supercharged neuměl. Zvládne všechno, co můžete od vozu potřebovat a z tohoto pohledu se tak dá označit za skutečně nejlepší auto na planetě. Jenže musíte vlastnit dvě ropná pole, aspoň jedno casino a síť lepších hotelů, aby vám skutečně bylo jedno, kolik vás provoz tohoto auta bude stát.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 20°C
0-100 km/h (s)5,9
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,45 na 3.st.
100-0 km/h (s)3,03
100-0 km/h (m)38,95
Spotřeba v testu (l/100km)18,8
Čas na kolo (s)37,44
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování kompresorem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)5000
Kompresní poměr9,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)92,5 x 93,0
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)375 / 510 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)625 v 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)188,2
0-100 km/h (s)6,2
Nejvyšší rychlost (km/h)225
Spotřeba paliva (l/100 km)22,6 / 10,4 / 14,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4972
Šířka (mm)2034
Výška (mm)1877
Rozvor náprav (mm)2880
Provozní hmotnost (kg)2710
Celková hmotnost (kg)3200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)535 - 2099
Ceny
Základní cena modelu2 198 655 Kč
Základní cena test. verze2 940 200 Kč
13.9.2010 11:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist