Range Rover 3.6 TDV8

Luxusní terénní koráb dostal nový přeplňovaný osmiválec. Jenže tentokrát tankuje naftu…

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Zrod tohohle motoru provázely mnohé spekulace a svádí mě napsat, že dokonce i bajky. Když jsem někdy koncem předminulého roku mluvil s představiteli značky, dušovali se, že slyšeli prototyp a že zněl dočista jako benzínová vé osmička. Nevěřil jsem jim a měl jsem pro to dobrý důvod. Zaprvé zvuk benzínových osmiválců miluju už od dětství (kdy mě rodiče vozili v ojeté Tatře 603) a nevěřím, že by bylo konstrukčně možné donutit vznětový motor k typickému melodickému bublání, zadruhé vím, jak to tak u představitelů automobilek chodí. Vždycky musí trochu přehánět, mají to v popisu práce.

Land Rover Range Rover velká fotogalerie

Land Rover Range Rover fotogalerie

Ještě než se ale dostanu k samotnému popisu nového motoru a jeho fungování v testovaném voze, vrátím se o několik let zpátky, k úplnému počátku mé motoristicky-novinářské kariéry. Ještě dávno před tím, než mě pustili k samostatnému testování aut, jsem se občas s některým testovacím autem svezl, zpočátku za dozoru mého předchůdce na Autowebu, Marka Nastoupila. Jedním z vůbec prvních aut, kterými jsem takhle jel, byl právě Range Rover. Od starého, nízkého Scirocca, kterým jsem tehdy jezdil, to byl pořádný rozdíl. A navíc to byl první automat, který jsem kdy řídil, takže se mi pochopitelně podařilo šlápnout na „spojku“ a zaflekovat více než dvoutunový kolos téměř na místě. Každopádně si ale celou tu jízdu velmi dobře pamatuju. Extrémně vysoký posaz, který nabízí pohled svrchu i na leckterého dodávkáře, obrovská hranatá kapota a luxusně vybavený interiér, to se prostě jen tak zapomenout nedá.

A kromě toho, už jako malý prcek jsem měl mezi angličáky oblíbence: dva Range Rovery, bílého a oranžového. Přestože pořád tak úplně nechápu lidi, kteří si koupí terénní auto do města, majitele Range Roverů chápu. Ne, neptejte se mě na logické zdůvodnění, protože žádné nemám. Možná je to tím, že Range nabízí skutečně pohodlnou a tichou jízdu po silnici a zároveň je skvělý i v terénu, což je kombinace, kterou spousta off-roadů (potažmo SUV) prostě nezvládá. Buď mají jedno, nebo druhé.

Změny drobné, nikoli však nepodstatné

Nový, faceliftovaný Range Rover je navíc v terénu ještě o něco schopnější, protože od svých „lidovějších“ sourozenců, Land Roveru Discovery a Range Roveru Sport podědil elektronický středový diferenciál, zadní e-diferenciál (za příplatek) a systém Terrain Response. Už jsme o tom kolikrát psali, takže jenom krátce: otočným ovladačem prostě zvolíte terén, na jaký se hodláte vydat (písek, sníh, tráva, bahno, kamení apod.) a elektronika nastaví všehno za vás. Uzávěrky diferenciálů, světlost podvozku, redukci převodovky a její program, odezvu na plyn… S touhle věcí se může do terénu vydat i začátečník a když dodrží základní poučky, projede skoro všechno. Pokud by snad někdo toužil po zlepšení terénních vlastností, stačí velmi málo: obout pořádné terénní pneumatiky. Jenže potom se můžete rozloučit s tichem na silnici.

Silnice je pochopitelně hlavní teritorium Range a nutno říct, že si na ní počíná více než suveréně. Nemluvím teď o tom, že díky majestátnímu vzhledu se vám ostatní účastníci provozu budou podvědomě klidit z cesty, ale spíš o jistotě a naprostém klidu, se kterým polyká dálniční kilometry i zatočené okresky. Ano, pořád je to vysoké a těžké auto, takže na vysokou nájezdovou rychlost zapomeňte, ale rozhodně nebudete ostatní zdržovat. Tím spíš, pokud máte pod kapotou TDV8.

Nový tahoun pod kapotou

Nový motor byl vyvinut od základu, ale některé díly má shodné s osvědčeným šestiválcem TDV6, který pohání např. Land Rover Discovery, nebo dieselové Jaguary. Má objem 3,6 litru (matematické hlavy už jistě spočetly, že vrtání a zdvih zůstaly nezměněné) a díky plnění dvěma turbodmychadly má výkon 272 koní. A to je i na takhle velké auto víc než dost, zvlášť když vezmete v úvahu i točivý moment vrcholící hodnotou 640 Nm už ve 2000 ot./min. Řečí čísel to znamená stovku za 9,2 s a omezovačem krocenou maximálku 200 km/h. Vyzkoušel jsem tachometrových 190 km/h a kromě zvýšeného hučení větru se nedělo nic neobvyklého. Auto bylo absolutně stabilní a nejevilo žádné známky nepokojnosti.

Když firma model uváděla, popsal jsem udávanou průměrnou spotřebu 11,3 litru za „působivou“. Dnes to musím opravit na „nereálnou“, pokud tedy nejste typ člověka, který by se na nahou Angelinu Jolie ve své vlastní posteli vydržel celou noc jen dívat. Pokud jste ale člověk s běžnými limity sebeovládání, dvanáct litrů bude spíš vaše spodní hranice. Nutno ale říct, že ani horní hranice nebude nijak závratná, při skutečně ostré testovací jízdě jsem se dostal na 14,5 a to je na takhle velký off-road pořád ještě slušná hodnota.

A ten zvuk? Ne, jako benzínová vé osma skutečně nebublá. Zvenku diesel poznáte, ale skutečně až při pozornějším naslouchání. Uvnitř ho uslyšíte výhradně při prudší akceleraci v nízkých rychlostech a i v takovém případě zní sice naftově, ale navýsost vytříbeně a kultivovaně. Nad nějakých 80 km/h už motor neslyšíte vůbec, „přehluší“ ho jemné šumění větru.

Automatická převodovka ZF „inteligent shift“, dosud montovaná jen do benzínových modelů, funguje také bez problémů. Do sporťáku bych jí nechtěl, ale pro potřeby velkého Range funguje téměř ideálně. Interiér má několik nových prvků výbavy, mezi které patří například ventilované sedačky, vylepšená klimatizace, nebo větší počet airbagů. Pokud ale můžu doporučit jednu konkrétní věc, kterou jsem si pochvaloval celý vánoční týden (přestože byl netypicky teplý), je to vyhřívaný kožený volant. Držet se v ještě nezahřátém autě vlídně teplého věnce totiž vaše vnímání luxusu naprosto změní. A co teprve, až přijdou skutečné mrazy…

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)9,2
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)3630
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)272 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)640 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)11,3 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2717
Zavazadlový prostor (l)535/2091
Ceny
Základní cena modeluod 2 050 000 Kč
8.1.2007 2:50

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist