rakovan-vyssi-vek-lekarskych-prohlidek-seniory-oznacme.jpg

Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme!

dopravní předpisy v čr

Tiskem proběhla diskuze na téma posunutí věku pro pravidelné lékařské prohlídky řidičů. Není to nebezpečné?

Diskuze

26 komentářů

    iFos

    Osobně jsem proti jakémukoli označování jak začátečníků, tak i seniorů. Proč? Protože moje letité zkušenosti za volantem mi ukazují, že pokud máte auto označené Z-kem (ale všímám si toho dokonce i u autoškol), tak se vždy najde dost frustrovaných školitelů, kteří to tomu začátečníkovi chtějí \“ukázat\“ 🙁 Poprvé jsem si toho začal všímat ve chvíli, kdy jsem kdysi sám (už tehdy jako dlouholetý řidič) občas jezdil i autem mé tehdejší manželky, která tehdy ještě jako začátečník tam to Z-ko měla. Když jsme tu samolepku sundali, přestaly i pokusy o \“školení\“, přestože její i můj jízdní styl se nijak nezměnil.

    iFos

    Osobně jsem proti jakémukoli označování jak začátečníků, tak i seniorů. Proč? Protože moje letité zkušenosti za volantem mi ukazují, že pokud máte auto označené Z-kem (ale všímám si toho dokonce i u autoškol), tak se vždy najde dost frustrovaných školitelů, kteří to tomu začátečníkovi chtějí \“ukázat\“ 🙁 Poprvé jsem si toho začal všímat ve chvíli, kdy jsem kdysi sám (už tehdy jako dlouholetý řidič) občas jezdil i autem mé tehdejší manželky, která tehdy ještě jako začátečník tam to Z-ko měla. Když jsme tu samolepku sundali, přestaly i pokusy o \“školení\“, přestože její i můj jízdní styl se nijak nezměnil.

    luke

    Jsem šokován tímto názorem. Můj děda po 60 jezdil úplně stejně jak předtím, nikdy neboural, jezdil často a nikdy neměl problém. Babička mého kamaráda přestávala vidět, tak prostě jezdit přestala.
    Neznám v okolí jediného nebezpečného důchodce.
    I když na silnici potkávám šneky a blázny, tak to jsou blbci co telefonujou, pipiny co neviděj přes volat i důchodci, občas nějaká fetka. Ono to totiž není věkem, ale povahou člověka.
    Pokud pane Rakovan budete k stáru špatně vidět, nebylo by od věci přestat řídit sám od sebe a ne čekat, až vám to zakáže lékař.

    Gale

    Když se někdo kdo je pro jakýkoli svůj handicap potenciálním ohrožením pro ostatní rozhodne svoje auto nějak označit a dát to okolí najevo, velice rád mu jeho ohleduplnost oplatím. Ale nutit kohokoli aby se označoval povinně jen podle věku je minimálně stejně hloupé jako nastavovat rychlostní limity od stolu. Spíš víc. Toho kdo by to chtěl vážně prosadit s radostí poženu klackem!

    Gale

    Mám naprosto stejnou zkušenost. Co mě překvapilo úplně nejvíc bylo chování \“profesionálů\“ – spousta z těch školitelů byli pošťáci, autobusáci, taxikáři…

    špatná argumentace

    Ten článek je mimořádně špatně napsaný, nicméně v principu s panem Rakovanem souhlasím. Starší řidiči skutečně často mívají problém s horším viděním, reakcemi,… A co se týče srovnávání mladí vs. staří řidiči – problém je v tom, že ti mladí nemají dostatek zkušeností, které ale jinde než v provozu nezískají, zatímco ti staří už prostě nemají fyzicky na to, aby mohli bezpečně řídit. Když se začnete zadýchávat, začnou vás bolet klouby, tak přestanete třeba jezdit na kole, na lyžích… Ale vzdát se řízení auta,když přestanou dobře vidět, výrazně se jim zpomalí reakce, to většinu lidí ani nenapadne-přitom princip je stejný-už na to prostě nemám, tak skončím, dřív než ublížím sobě nebo někomu jinému.

    Doktor.

    aby ta samolepka byla takového tvaru a vyobrazení, jakou ji nosí na prsou Superman. To bychom si snad my budoucí důchodci řidiči zasloužili!!!:)

    Tuvy

    V tomto se nijak ovšem s autorem článku nerozcházíte. Pokud důchodce ví, že na to nemá a přestane sám řídit, je to zcela ok. Problém ale je, že většina jich to neví, resp. si to po dlouhém úspěšném životě, kdy byly respektovanými vedoucími pracovníky, prostě nedokáže přiznat. Tedy na způsob \“Já, který jsem reprezentoval naši fabriku s patentním vynálezem v USA na Expu v roce 73, že bych nedokázal uřídit svou perfektně udržovanou (dvacet pět let v garáži hnijící bez funkčních brzd a se zlomenou nápravou) škodu 120 dvanáct kiláčků do města na nákup?\“
    – A těmhle to prostě lékař zakázat musí – a s okamžitou účinností (rozstříhat řidičák na místě) s možností opravného prostředku (přezkoumání) bez odkladného účinku.
    Osobně jsem (jako nelékař, ale jen pasažér) sebral řidičák vlastnímu 75 letému dědovi, když se stodvácou předjel motorkáře (starý Simson, auto jelo sotva 80 km max) prostředkem silnice, v tu chvíli si všiml protijedoucích aut (asi třetího, co to bralo blikajíce hluboko příkopou), strhl to doprava ke kraji silnice (před motorkáře) a zjistil, že se zatím dostal do obce, takže dupl na brzdu a motorkář, který taky nebyl nejmladší tohle nečekal, brzdy mu taky nešly, tak šel vpravo do škarpy a na hubu, čehož si ovšem drahý dědo ani nevšiml a pokračoval dál. (Během chvíle jsme to pak otočili a motorkář byl zcela v pohodě, jen nadával)

    vzteklej pes

    Všichni jednou budeme starý. Problém je v tom, že dnešní třeba sedmdesátníci prostě nejsou na takhle hustej provoz zvyklí. Jezdim občas se starším člověkem a mám docela strach. Začíná dělat neuvážené věci, nesoustředí se, nevidí, nekoukají se pořádně a především jsou ve stresu, protože všichni kolem jezdí stodvacet, ale oni se cítí maximálně na sedmdesát (km/h) a diví se, že ti piráti jezdí tak rychle… Taky ale budem všichni jednou starý

    Mastný Jím

    Pane Rakovane, téhle paní je přes 70, myslíte, že také špatně vidí, chodí a že má pomalé reakce? Já bych řekl, že fyzicky na tom bude lépe než lecjaká manažérka v produktivním věku
    http://youngonrawfood.com/about-me/

    pylot

    Já bych místo samolepek navrhnul každých cca 5 let školení pro každéh řidiče, kde by musel znovu projít testem a praktickou zkouškou. Tím by se zajistilo, že každý řidič bude znát aktuální předpisy a že budou včas odhaleni ti, co na to už prostě nemají. Jen by to nesmělo stát 10 000,- ale třeba 2000.

    ..

    Dotaz byl na pana Rakovana, nicméně s ním víceméně souhlasím, takže si dovolím odpovědět. To jak ta žena vypadá, vůbec nic neříká o tom, jakou má reakční dobu, zrakovou ostrost,… Nehledě nato, kolik myslíte, že takových jako ona je? Podle mého názoru by naopak lékařské prohlídky měly být každoroční, podstatně zevrubnější a přísnější a od 55let.

    punmpičkář

    Nojo, jenže je senior a senior, jeden je funkčním člověkem a je až neuvěřitelné kolik mají ti lide energie, jak dobře vypadají a jak fungují, viz. několik profesoru z VŠ ,které jsem poznal. Druhej druh od začátku duchodu sedí na zadnici cucá lahváče a čumí na televizi a vyjede autem jednou za rok na dušičky nebo k lekaři se svojí chronickou hnilobou mozku. Samozřejmě nelze to takhle zjednodušovat, ale často nezáleží na věku, ale na životním stylu a přístupu k životu. Pro někoho 60let nic neni a druhej je rád, že si po třicítce zapne sám bednu:).

    ampersand

    Když pominu společensky sotva přijatelnou věkovou ostrakizaci, politicky zcela jistě neprůchodnou (příliš mnoho zákonodárců je ve vyšším věku), vidím jako hlavní problém paušalizaci – snad typický produkt „myslitele“ středního věku neboli sladkého času, kdy mladej cucák už není a starej senila taky ještě ne a kdy se řada věcí jupíkovi v rozpuku zdává tak jasná a přehledná. *** Kromě toho, mladý muži, 60+ je aktuálně generace baby boomers, před níž ve vyspělých zemích stojí uctivě v předklonu všichni, kdo potřebují pro své produkty a služby solventní zákazníky. Průměrný senior má dnes 3x větší kupní sílu než mladý člověk, ten druhý navíc dnes v EU postižený 25% nezaměstnaností. A takovému potenciálnímu zákazníkovi si nikdo nedovolí nalepit na auto (symbolicky na čelo) žádný „odznak senility“ (navrhované Esko svým společenským dopadem ničím jiným není). A jen totální masochista by riskoval pranýř s odvoláním na Davidovu hvězdu ve WW II. *** Hele autore, tohle jsi nedomyslel? Ale jestli jsi jen v letní okurce chtěl dobré téma na diskusi a prokliky, OK, uznávám. *** Vývoj jedince neprobíhá jednotně a lineárně. Někdo je v dětství a mládí napřed, jíný dozrává později – biologicky (rozptyl v pubertě až +/- 3 roky dobře znají trenéři mládeže, patří sem i ty čtrnáctky pod zákonem, co vypadají na 18) i psychicky, takže se vedle věku kalendářního hovoří i o dalších (biologický, psychlogický).
    Ve středním věku se to víceméně srovná, ale časem se začnou projevovat jak osobní dispozice (zejména genetika), tak i způsob života. 50 či 60 let je sice zavedenou formální hranicí, ale ve vztahu ke konkrétním lidem je to jen číslo. O rozdílech mezi staršími vrstevníky snad netřeba mluvit a psát. Ani není třeba ohánět se pánskými celebritami, stačí zajít na nějakou sportovní akci s účastí veteránů, porozhlédnout se a zkouknout ve startovce ročníky narození. *** Ano, začínající řidič je někde „diskriminován“ určitými omezeními (nevím, zda povinně označen), ale společným znakem všech je nedostatek zkušenosti – bez ohledu na to, zda je mu/jí 18 nebo 40. Kdežto najít u řidičů 60+ jiný společný znak než kalendářní věk nelze. *** Praxe ukazuje, že možná podobně oprávněné by mohlo být označení „žena“ – některé, a není jich tak málo, se pohybují v provozu bojácně, pasivně atd. Navrhuje snad někdo toto? *** Ad Z: stejné zkušenosti jako již uvedeno (manželka, pak dcera a auto se Z). Ačkoliv ze způsobu jízdy většinou (zejména ve městě) vnímavý řidič rychle pozná, zda opravdu řídí vykulený začátečník, dost řidičů jen registruje Zetko a „jde ho vosolit“ (pravda, někdy i preventivně, když se bojí, že Z bude v blbých místech zdržovat). *** Btw, podobné zkušenosti jsem kdysi měl s autem se semilskou SPZ v Praze – jakkoliv zkušeně se člověk proplétal místními jednosměrkami, jež jsem od dětství znal jako svoje boty, část řidičů viděla jen „SM“ ergo vykuleného vidláka.

    ampersand

    Místo debilního smajlíku má být osmička, šlo samozřejmě o holku osmnáctku.

    ctenar

    Mám podobnou zkušenost. Takže neoznačovat. Vozidlo \“označené\“ i písmenem \“L\“ má něco znamenat. Bohužel někteří řidiči to nerespektují. O \“Z\“ a důchodcích ani nemluvě. To mě také jednou tak napadlo, že by řidiči v neznámém prostředí (unavení, či jinak \“upravení\“) neměli obdržet automaticky 2 body minus. Člověk by měl řídit minimálně za řidiče před sebou a za sebou (opsáno). Legislativa to neřeší. Chce to, dle mého názoru, pouze více tolerance a předvídání. Osobně se přistihnu, že vyrobím cca 1 chybu/1 jízdu. Snažím se tyto chyby eliminovat. Jsou však jedinci bez chyb..(resp. oni si to myslí a jednají dle toho).

    Powerslide

    Je otázka, zda by takové označení skutečně tu ohleduplnost vyvolala, já osobně si na auto taky Zetko radši nevylepoval kvůli řidičům, ve kterých auto označeno zetkem nebo autoškolu musí nejpozději do tří sekund předjet. Jinak já znám hodně seniorů, kteří jezdí mistrovsky, ale to nemá nic společného s lékařskými prohlídkami- pokud je člověk ve stavu, kdy nemůže dostatečně bezpečně řídit, ať neřídi ani v 60, ani ve 30…

    Lumír

    To označení auta je výborný nápad, je nutné to jenom otočit. A to tak, aby si auto označil právě jenom autor článku. Nejlépe napisem MAGOR, nebo něco takového.
    Mimochodem, když přijdete o jedno oko, tak nejen že vám zůstane řidičák, ale ani nemusíte chodit na žádné prohlídky. To je, co!!

    XXX

    Já bohužel nebezpečné důchoce potkávám, jezdí nebezpečně. Nic víc nic míň.

    To jsem JÁ.

    kocur

    Jsem velmi překvapen, že na obecně velmi svobodomyslném autowebu vychází tak jasně limitující a nesmyslné překážky podporující článek. Respektuji názor autora, ale naprosto s ním nesouhlasím. Nesouhlasím ani s argumentací, že by nějaké úpravy měly být svázané s věkem odchodu do důchodu.
    Osobně si myslím, že lékařská prohlídka má na bezpečnost řidiče v podstatě nulový vliv. Lékařská prohlídka řeší aktuální stav, kdy tam řidič přijde, neřeší to, že třeba jede v horku, kdy se kardiakovi může udělat snadno špatně a pod. Lékařská prohlídka je prostě jen buzerace, kterou stát nařizuje, protože si někdy někdo myslel, že starý člověk nepozná kdy nemůže jet. A právě na toto by měla být zaměřena osvěta…
    V článku autor píše o zmatených seniorech, řídil někdy autor rozčilen nebo ve stresu? Uvědomil si chyby, které v takovém stavu napáchal? Chybami nemyslím přestupky. Jaký je rozdíl mezi těmito chybami a povětšinou pomalou a obtížněji čitelnou jízdou \“zmateného\“ seniora?
    Jsem zhruba napůl cesty mezi věkem kdy se řidičák dává a kdy musí člověk začít chodit na prohlídky, nejsem tedy (snad) ještě žádný důchodce. Ve většině věcí, které zde píšete ohledně bezpečnosti dopravy se s Vámi shodnu, ale toto je výstřel zcela mimo.

    kocur

    Ještě jsem zapomněl dovětek. Navrhuji vybavit auta zepředu a zezadu LED obrazovkou která bude zobrazovat stav mysli řidiče např. Jsem ve stresu, Dnes jsem se nevyspal, …

    Shackall

    Prohlídky bych zrušil. Existují totiž senioři, kteří mají nacouváno pomalu to, co jsem za 15 let své(ne úplně malé)praxe na osobních i nákladních autech najel dopředu a nějakou tu soutěžní minulost. Vjemy a motorika sice klesají, ale stále jsou na velmi slušné úrovni (Když toho Fangio uměl půlku co kdysi…)
    Naopak existuje řada třicátníků a čtyřicátníků, kteří mají naježděno sice ne úplně málo, ale převážně okolo komína u Soběšuk a problém jim dělá jen trochu složitější křižovatka, nedej Bože s tramvají. Ty by autor také označoval (V jako vidlák*)???
    ___________________________
    *Právě proto, že jsem z venkova, znám spoustu lidí, kteří jsou věkově OK, ale do Prahy se bojí.

    Tomek

    tedi ti, co jezdí obvykle v průměru hůř než zbytek národa…

    grifinity

    Ty snad ani nemysli, jinak z tebe zase vypadne nějaký, přibldlý, diskriminační nápad. Když na prohlídky, tak všichni. Kde je psáno, že mladí mají odpovídající reakce a dobře vidí. Už za Hitlera se Židi označovali hvězdou. A ty chceš rozdávat S. Jak chceš označovat \“Trpišovské\“?

    Arnošt

    Když označím auto staršího řidiče, tak všichni frajéři ho budou vyblikávat a vytrubovat jakmile se objeví v levém pruhu, i kdyby jel 180. Při prohíkách se neměří reakční rychlost!!! Ani dioptrie nejsou to nejpodstatnější, horší je počínající šedý zákal (vím z vlastní zkušenosti). A vážený autor by měl jít na psychotesty, podle agrasivního psaní se jedná o vysloveně nebezpečného řidiče.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist