Rakovan: Vyšší věk lékařských prohlídek? Seniory označme!

Tiskem proběhla diskuze na téma posunutí věku pro pravidelné lékařské prohlídky řidičů. Není to nebezpečné?

Letní olympijské hry jsou minulostí a mne přesto jedna událost s nimi související stále leží v hlavě a nutí zamyslet se, respektive přenést ji do světa motorismu. Šebrle a je ho odstoupení z desetiboje.

Roman Šebrle se kvalifikoval na olympiádu. Ne tak snadno jako dřív, do poslední chvíle dřel, aby se mohl sportovního svátku zúčastnit, a pak přímo na místě odstoupil po prvním z deseti soubojů, když skončil jako poslední. Začali se ozývat hlasy, že je starý a že měl dávno přestat. Mě tohle přivedlo k otázce z „naší“ oblasti – kdy by měl člověk poznat, že má opustit místo za volantem, aby nebyl nebezpečný?

DOPORUČUJEME: Starší řidiči bourají častěji
„… podle odborníků se starší řidiči nestačí přizpůsobit nejen hustšímu, ale také rychlejšímu provozu. Pomalu reagují…“

Tomu, aby senioři nebyli postrachem silnic, mají předcházet pravidelné lékařské prohlídky a to je téma, ke kterému se chci dostat. Dnes jsou řidiči, jestli se nepletu, povinni chodit k lékaři, pokud chtějí řídit, od šedesáti let věku. A mně dost znepokojila informace, že díky našemu senátu by měla být tato hranice posunuta o osm let. Související argumenty říkají, že starší lidé nepáchají tolik dopravních nehod jako naopak mladí a nezkušení řidiči a že pokud se posunuje hranice, kdy jdou lidi do důchodu, může se posunout i limit, kdy by měli začít chodit, v rámci pravidelných kontrol k lékaři.Já nesouhlasím ani s jedním stanoviskem. Ohledně nehod mladých a nezkušených řidičů… ano, je tady spousta bouraček, ale všimněte si jakého typu. Jakkoli je to tragické a v žádném případě se nepokouším věc zlehčovat, tak mladý člověk dostane řidičák, koupí si první auto, šlápne na plyn a v nejbližší ostré zatáčce vyletí ven a zabije se. V horším případě, jak dokládají statistiky nehod posledních dnů, si sebou vezme partu nevinných kamarádů.

Nehoda ano, oběti a zranění ano, ale většinou pouze na posádce vozu řidiče, který nezvládl řízení. U starších řidičů to vnímám jinak. Bourají do ostatních aut, protože nemají už takové reflexy jako dřív, nedokážou odhadnout vzdálenost protože vidí hůř než krtek, nemají soudnost a odhad rychlosti. Takže senior způsobí dopravní nehodu a přežije. Na rozdíl od motorkáře, kterému se svým autem vjel z vedlejší silnice do cesty. A tak podobně.

Tolik k prvnímu typu argumentace, který jsem zachytil, a teď ten druhý. Prý se posunuje hranice odchodu do důchodu a tak se může také posunout hranice pravidelných prohlídek, prodlužuje se lidský život. Ano, ale! Určitě se neprodlužuje kvalita zraku. Naopak, v době, kdy většina z nás sedí u počítače, je schopnost kvalitně vidět horší a horší u všech lidí nezávisle na věku, tedy i u starších. A doba odchodu do důchodu?

Zatraceně, copak není jasné, že to nemá nic společného s tím, že se prodlužuje délka života, ale souvisí se skutečností, že stát nemá na vyplácení důchodů a tím, že nás pošle do penze téměř před smrtí, se zbavuje odpovědnosti se o nás, jako o seniory, postarat? Tohle nesouvisí nijak se zdravím, ale s politikou, a je podle mne nebezpečné tyhle dvě věci míchat dohromady.Když se nad tím zamyslím, tak ono by mi vlastně nevadilo, pokud by se posunula hranice věku pro zdravotní prohlídky, nicméně bych v rámci prevence uvítal označování aut se staršími lidmi, a tady bych se stále držel té šedesátky (ano, vím že i já jednou budu starý, a už teď mám obavu, abych nebyl nejen jako řidič nebezpečný dědek).

ČTETE TAKÉ: Jak být lepším řidičem – držení volantu
„Silniční auta nemají tak rychlý a ostrý převod jako auta závodní, občas je potřeba přehmátnout. Ne ale jako by byl volant ze žhavého železa.“


Pokud mohou mít nezkušení řidiči na autě samolepku s trojúhelníkem a velkým písmenem Z, proč by něco podobného nemohli mít řidičští senioři, aby každý na silnici hned věděl (třeba zezadu to tak dobře nepoznáte), že řidič visí na volantu, přes klobouk nevidí, je nevypočitatelný ve své hysterii že zabloudí? Tohle mimochodem nejsou žádné výplody mé fantazie, ale osobní zkušenosti s několika řidiči-seniory, které mám v rodině a kteří zarytě odmítají, navzdory množícím se bouračkám, přiznat, že už nejsou tak pozorní a ostražití jako dřív. Velké červená samolepka s písmenem S? A nebo takový ten oranžový majáček, který prodávají za pár stovek v Baumaxu?

Předešlo by se tím podle mého mnoha nehodám, protože každý by už z daleka viděl, že takto signovaný vůz má na za volantem řidiče, ke kterému je třeba vzhlížet s větší tolerancí, úctou a ohleduplností a není záhodno ho stresovat troubením a hulvátským předjížděním. A to ani v případě, že jede mezi obcemi uprostřed silnice na devadesátce čtyřicetikilometrovou rychlostí.

17.8.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist