Rakovan: Sportovní auto? Nejlepší je žádné nevlastnit.

Mohlo by se zdát, že si po tom, co jsem psal ohledně sportovních aut před pár dny, budu právě teď trochu protiřečit. Ale ne, není tomu tak.

Podívám-li se na Subaru WRX STI, a to z důvodu, že tohle auto znám, jak po stránce pořizovacích, tak velmi přesně i ohledně provozních nákladů (nicméně to, o čem budu psát, si myslím platí obecně pro všechna sportovní auta bez výjimky), tak nové pořídíte u dealera za 1 179 000 Kč v pětidvéřové verzi, o padesát tisíc víc dáte za sedan. Hotovo, tečka.

Neřeším ceny, neříkám, zda je částka vysoká nebo nízká, prostě konstatuji, že chcete-li nové auto, musíte sáhnout do prasátka a hotově zaplatit bratru 1,2 milionu Kč. Anebo zkusit některý z jiných typů financování, ale tak jako tak se nevyhnete tomu nepříjemnému okamžiku, kdy auto od předního nárazníku až po koncovku výfuku do posledního šroubku zaplatíte. Což ne každému může připadat jako to nejlepší řešení, zejména v konfrontaci s reálným nájezdem a skutečným využitím sportovního vozu. Tak tedy z druhého konce…

Vezmu-li v průměru jednu řidičskou akci za týden, což ovšem, ruku na srdce, zvládá navštívit asi jen málo který nadšenec a měsíční periodicita by byla asi relevantnější, tak nějakých 250 kilometrů ostré jízdy mi přijde jako reálná porce nájezdu. Pro mne osobně to je cesta do Sosnové a zpátky plus padesát ostrých kol. Vyzkoušeno na vlastní kůži.Nahlédnu-li do ceníku půjčovny Dream-Cars, tak v nabídce je zápůjčka STI na jeden den s omezeným nájezdem 250 km za 6900 Kč. Vynásobím-li padesáti víkendy za rok, tak to máme 345 000 Kč. Jednoduchou matematikou pak přijdeme na to, že můžete jezdit jednou týdně na jeden okruhový den a bude trvat tři a půl roku, než se dostanete na pořizovací cenu auta.

Realita je ale ještě trochu jiná, tohle bylo zatím jen o pořizovací ceně. Přidejte si povinné ručení a pojistku, cca padesát tisíc ročně. Druhou sadu kol za dvacet tisíc a dalších dvacet přihoďte za pneumatiky. Dál tady máme pravidelný servis. Nepravidelný servis v závislosti na tom, jak moc auto opotřebováváte a vy ho opotřebováváte hodně, protože sportovní jízda není cesta do supermarketu. A další nepředvídatelné náklady. Řekl bych, že to zatím vypadá ve prospěch půjčení si auta namísto toho, abyste ho koupili. A co víc, nejenže ho stále a dokola financovali, ale také sledovali, jak padá jeho hodnota.

VÍCE K TÉMATU: Je výhodnější si sportovní auto koupit, nebo půjčit?

Můžeme jít o několik řádů výše, například k Porsche 911 jako ikoně sportovních automobilů. V půjčovně DriveIt ji můžete mít (na den a 250 km) za 8900 Kč. Nové Porsche 911 S vyjde v základu na 2 823 000 Kč. Jeden výlet týdně a bude vám trvat přes šest let, než si „projezdíte“ pořizovací cenu auta v rámci půjčovného. Cenu v základu, a za tu se Porsche 911 nekupuje, takže v reálu třeba let osm, pokud přidáte milion za výbavu navíc, servis a pojistku, která bude vše jen ne nízká.Řešením by mohly být ojetiny s nižšími pořizovacími náklady, ale tam je zase vyšší nárok na servis, protože auto má zase sebou obvykle historii spojenou s tím, jak moc sportovně předchozí majitel jezdil. A dá se čekat, že u takových auto, o kterých se bavíme, to nebylo ve 130 km/h po dálnici na šestku, „na spotřebu.“ To je v pořádku, jsou to sportovní auta určená ke sportovnímu zacházení. Ale musíte to v servisu zaplatit.
Když tedy počítám a dívám se na problematiku sportovních aut ze všech stran, tak se nutně dostávám k závěru, že se nevyplatí sportovní auto vlastnit (a teď ovšem nemyslím auta jako na investice a nemám před očima třeba Alfu Romeo, která ve třicátých letech závodila v Le Mans), ale půjčovat si ho. Svým způsobem.

Je tady ovšem jeden zásadní faktor a to ten, že máme v povaze touhu něco vlastnit. A v tom případě jde rozum stranou. Chceme mít v garáži to své auto, které si můžeme upravovat k obrazu svému, nebo mu aspoň pravidelně dopřávat očistu v podobě kvalitního saponátu a dobrého vosku. Asi to znáte… Já to znám, i když jsem si spočítal, že pořízení auta je to nejméně výhodné, co mohu udělat, tak jsem šel a utratil naspořené peníze za ojeté sportovní auto. A obratem dal další koruny, zhruba pětinu pořizovací ceny, do nutného servisu. Zcela proti logice. Jenže sportovní auta nejsou o logice, ale o pocitech, snech.

Každopádně půjčovny mohou být alternativa. Pro ty, kteří staví rozum nad emoce a je pro ně přijatelnější investovat do zábavy neředěné starostmi se servisem či klesající hodnotou. Anebo prostě pro ty, kteří na sportovní auto aktuálně, bez jakéhokoli sarkasmu, prostě finančně nedosáhnou, ale nechtějí si požitek ze sportovní jízdy odepřít. Všichni, kdo můžeme, kupujme sportovní auta, pro ostatní je tady možnost půjčovny. Výmluva, že si nemohu dovolit jednou za čas sednou do sportovního vozu a užít si svižnou jízdu, neexistuje.

4.7.2013 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist