Rakovan: Silnice bez aut? Souhlasím, pokud chceš, škrtni auta ze svého života. Ale kompletně!

Silnice bez aut se jeví jako skvělá myšlenka. Tedy pokud nežijete jako poustevník, neřešíte zaměstnání, záchranku a živíte se sám doma se svých vlastních zdrojů.

Denně, každé ráno při cestě pro snídani, chodím kolem jakési vývěsní tabule s informacemi ohledně dění v naší městské části. Kromě toho, kde jaký kroužek pro děti právě začíná, jaká akce se děje na místní pláni a v jaké kavárně dostanete k teplému nápoji kousek štrúdlu grátis, tam visí i nejrůznější plakáty a letáky, které už z dálky svými velkými nadpisy horují pro Prahu bez aut, Silnice bez aut, a tak dále a tak dále.

Denně, každé ráno, když pak u kakaa ukusuji loupák, se snažím sám pro sebe na tyto výzvy najít nějakou vnitřní odpověď. A teď ji mám a stejně tak jako fanatik, který vylepil zmiňované letáky, i já mám nezdolnou touhu se o svůj názor veřejně podělit. Souhlasím, a pokud bych měl absolutní moc, tak hned teď mávnutím kouzelného proutku zařídím, aby se tento sen všem těm, kteří po něm prahnou, splnil.

Chceš dopravu (v mém případě v Praze) bez aut, centrum bez aut, všude jen jízdní kola, maximálně nějaký ten elektrovozík? Abrakadabra, splněno. Ale počítej s tím, že všechno, co souvisí s automobilovou dopravou a z čeho čerpáš výhody, zmizí také. Takže namísto výjezdu pro týdenní či měsíční nákup – pěkně každý den, po svých, co uneseš, anebo s vozíčkem.

Nové vybavené ze švédské nábytkárny? Jasně, objednej si volský potah nebo povoz tažený párem koní, skříňovou sestavu Hnödlötodle na zádech neodneseš. Není ti dobře, nebo nedejbože tvé dítě má horečku, o půlnoci? Tak hupky dupky, pěkně po svých na nejbližší pohotovost, protože rychlá záchranná služba ještě nepřesedlala na pegase a jezdí, ehm, autem. Že to je něco jiného? Ne, to není, auto jako auto. Vánoce, nákup na štědrovečerní hostinu, plus dárky – že venku sněží? Nevadí, ojezdi si vše potřebné na kole. Anebo městskou hromadnou dopravou.

Chápete, kam tím mířím? K tomu, že volání pod silnicích bez aut je hloupé, populistické, a nedomyšlené, a že v dnešní době se bez aut neobejdeme. A nejde jen o to, že my jako koncoví uživatelné nedokážeme bez aut transportovat vše potřebné například z obchodu domů, ale i do všech obchodů se zboží vozí auty. A to, že si po internetu někdo objedná tablet nebo mixér a jde pro něj do výdejního místa pěšky neznamená, že se toto zboží dostalo „na krám“ teleportem, v rámci „Silnice bez aut“ – samozřejmě že ho přivezl kurýr, ehm, autem.

Což ale neznamená, že bych já byl proti cyklistice, městské hromadné dopravě a jiným, vzhledem k osobním autům alternativním způsobům dopravy. Ne, i když na kole nejezdím, ne v Praze, kolo mám jako relax a jezdit po Praze mi přijde jako masochismus a ne odpočinek. A pokud řeším s kolegy, kteří jezdí do kanceláře na kole to, že musí po každé jízdě do sprchy, a do čistého oblečení, které mají v kanceláři (kam ho přivezli autem), tak kolo jako vhodný dopravní prostředek pro město nevidím. Městem, ještě jednou, myslím Prahu. U známých v Třeboni naopak jinak než na kole nejezdíme, a je to tím, že jihočeské město je na rozdíl od naší metropole placka.

I MHD má svá úskalí, a není vhodná na všechny typy cest. Pro jízdu z jedné strany Prahy na druhou je nejjednodušší skočit do metra, neřešit parkování a během chvíle překonat vzdálenost v klidu podzemní dráhy. To že tam na razíte na kapsáře, smradlavé váguse, agresivní idioty co vám zmlátí a jiné kreatury je prostě k věci patřící kolorit – každopádně pokud se vám nepokadí vlastní dítě, tak na „smraďocha“ ve svém autě nenarazíte. Ovšem převezte velký dort nacpaným vagonem nebo autobusem! Jasně, než „hromadnou“ pojedete spíše autem.

Anebo svatba – co tahle místo autem, vyrazit na kole, to nevadí, že leje jako z konve, určitě znáte tu reklamu na irskou vwhiskey, tam padají z oblaků litry vody a všichni se smějí. Vaše svatba bez aut bude určitě stejně veselá, bez ohledu na zápal plic, který pak nevěstu zlomí v kolenou a na dlouhý čas vyhodí ze sedla. Vším tím svým spekulováním a chytračením mířím k jedinému závěru. A to, že chtít ulice bez aut je hloupé, a to jak v plném slova smyslu, tak i jen v rámci provolávaných hesel.

Mnohem chytřejší by byl volat po lepší dopravě jako takové, po kompletním plánu na městkou dopravní strukturu, která bude řešit to, že do města dojíždí denně obrovská masa lidí, která podlehla své vlastní iluzi, koupila si katalogový domek v satelitu, a teď nám kazí v Praze životní prostředí tím, že dojíždí autem a vytváří kolony. Mezi námi, když už řešíme ty hloupé a nedokonalé výzvy typu „silnice a ulice bez aut,“ nebo „zákaz vjezdu aut do centra,“ já bych raději zakázal vjezd do Prahy autům se středočeskou značkou. Jsi z Dobříše nebo Berouna a chceš jezdit denně do Prahy a zpátky? Tak maximálně na záchytné parkoviště a dál „sockou.“ Hned by v Praze ubylo aut s jedním řidičem.

Zpět ale od této mé pofidérní myšlenky, která stojí na hliněných nohách, a kterou bych neuměl obhájit na jiné než čistě emotivní a subjektivní bázi, k tomu, že nelze volat po dopravě bez aut, ale po dopravě, do které jsou automobily, stejně jako všechny ostatní dopravní prostředky, promyšleně a citlivě zakomponovány a které jsou řešeny centrálně. Ideálně bez závislosti na stranické příslušnosti jednotlivých vlád a odpovědných úředníků. Já nechci, aby mi rohlíky vozil pekař do obchodu v káře tažené oslíkem a pečivo tak bylo studené, vlhké a chutnalo po slámě a hnoji, ani neprahnu po tom, aby opravář za mnou cestoval, se vším vybavením, jen tak pěšky, nebo policie, až budu volat, že opět vykrádají souseda, se hnala na místo činu na kolečkových bruslích.

Začal bych tím, že se dobuduje dálniční obchvat Prahy. Že se vytvoří velká parkoviště na okrajích města. Že na tato parkoviště naváže fungující hromadná kyvadlová doprava do centra. Že bude vytvořena síť půjčoven kol a síť cyklostezek vedoucích mimo silnice a nebude docházet k ubírání jízdních pruhů pro auta. Že v již vytvořených pruzích pro vybrané dopravní prostředky (kola, taxi, bus) budou jezdit autobusy hromadné dopravy častěji než jednou za hodinu a půl. Že se opravy komunikací v Praze budou realizovat nonstop 24 denně na více směn namísto nekonečných uzavírek. Že policie a strážníci nebudou měřit na idiotských místech, ale budou fungovat na kolizních a neprůchodných dopravních uzlech tak, aby byla doprava plynulejší. Myslím si, že tohle všechno by mohlo v první fázi pomoct víc, než vylepování letáků požadujících dopravu bez aut.

Nebo se pletu?

21.9.2016 9:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist