Rakovan: Rally je jako dovolená. Krok a je po vás.

Jak souvisí návštěva staré antické památky kdesi u Středozemního moře s výpravou na českou rally? Víc než by se mohlo zdát.

Právě jsem se vrátil z dovolené. Nerad bych vás nudil detaily, ale musím dodat, že jsem byl v Řecku. A situace si vyžaduje ještě další upřesnění, a to ohledně mých aktivit – kromě jiného jsem si střihl pár výletů za antickými památkami a navštívil několik starořeckých pamětihodností.

Akropole, na kterou vedly kamenné schody, z jedné strany skála, z druhé volný prostor hroutící se hluboko několik desítek metrů do propasti. Vyrazil jsem na nejvyšší hory v oblasti, nádherný výhled, vyhlídka končila prudkým srázem, který by vyděsil nejednoho paraglidistu. Anebo zřícenina starého hradu, s hradbami, které už dávno nebyly v jednom kuse a nebyl by problém jedním chybným krokem napodobit Horymíra s Šemíkem. Jen ta výška byla asi pětkrát vyšší než ta u Vyšehradu.

Co se mi líbilo, byla skutečnost, že se místní úřady nerozhodly zhyzdit několik tisíc let staré pamětihodnosti nápisy typu Nevstupovat, Zákaz vstupu, Vstup jen na vlastní nebezpečí, a podobně.Pokud nejste idiot nebo ruská turistka, tak snadno pochopíte, že pokud polezete někam, kam nemáte, v lepším případě si zlámete všechny v kosti v těle. I když já jsem byl na místech, kde by chybný krok nebo neukázněné chování znamenaly rovnou „terminaci,“ použiji-li výraz z jednoho klasického akčního filmu. Konec, smrt. Jak říká selský rozum, jasná věc.

Teď bych chtěl mluvit o rally, tam je situace podobná. Pokud vyrazíte v cizině na rally, bezpečnostní opatření jsou spíše prostá než všudypřítomná a je na vás, jestli se postavíte do cesty závodnímu speciálu anebo jako svéprávný člověk budete stát tam, kde se nic nestane. To, co jsem zažil naposledy na české rally bylo tristní a myslím, že jsem se o tom už zmiňoval. Pásky zakazující vstup v kilometrových délkách, vzdálenost diváckých míst od rychlostních zkoušek taková, že bez Hubbleova teleskopu nevidíte zhola nic a průjezd aut tušíte jen podle velmi vzdáleného burácení.

Po takzvaných tragických událostech z minulého roku jde o „systémové řešení“. Výborně, pořadatelé a organizátoři pracují na zlepšení systému ve chvíli, kdy nejde o systémovou chybu, ale selhání snadno označitelných jednotlivců. Tím, jak se organizátoři na rally chovají, nás staví do rolí idiotů. Nebo ruských turistek.

A přitom je tady podle mne řešení, řekl bych, přípustné pro všechny strany. Můj nápad? Změnit charakter rychlostních zkoušek. Tedy jinak… začal bych tím, že bych apeloval na ústavní činitele se změnou zákona. (Sponzorský dar na nějaký transparentní účet by mohlo jednání urychlit… pokus o vtip). Na rally musí být vyhrazeny divácké plochy a na těch je za diváky zodpovědný pořadatel. Kdekoli jinde je každý odpovědný ze zákona sám za sebe. A důsledně bych trval na slovním spojení „na rally či jiných automobilových závodech,“ aby bylo jasné. Pokud při leteckém dnu spadne do lidí aeroplán, ať si to řeší příznivci letectví.Takže první věc – změna zákona. Věc druhá, charakter rychlostních zkoušek a divácká místa. Uměl bych si představit speciální rychlostní zkoušky v lokacích, které jsou přehledné, jednu takovou, jedinou, jsem zažil na Rally Krumlov. Kopec, závodní auto je vidět už z dálky, pak je tady plocha, po které se pár chvil klikatí, smykuje, a předvádí, a pak zase celkem dlouhý úsek s odjezdem. Je na co se dívat, vážně dost dlouhý průjezd. K tomu parkoviště, abyste mohli autem odjet pohodlně až na místo, to máme jako diváci rádi. Dali byste padesátikorunu za parkovací místo jen pár metrů od erzety? Já ano.

A padesátku bych dal za místo na tribuně, což může být třeba krytý návěs od kamionu nebo valník za traktor. Na místě by byl nutný dostatek stánků s občerstvením, aby bylo co jíst a pít (a všechny peníze, které se vydělají, mohou být použity za nájem pro obec, na jejíž ploše se závod pořádá a je tady motivace pro starosty). A minimálně tři průjezdy za sebou, aby se divákům vyplatilo utratit svůj čas i finance za cestu na rychlostní zkoušku.

Rally je, podle mého, aktuálně v obtížné situaci a stagnace jí nepomůže. Svým dílem k posunu můžeme přispět i my jako diváci tím, že se budeme chovat ukázněně a dáme jasně najevo, že se nechceme chovat jako idioti. Nebo turisti z nejvýchodnější části Evropy. Jednak tím dáme jasně najevo, že pokud se na rally stávají chyby, pak jde o prohřešky konkrétních lidí, jednotlivců. A za druhé jako slušní a spořádaní diváci pak můžeme vytvářet na pořadatele tlak v tom smyslu, že chceme, a že zvládneme, být co nejblíže projíždějícím autům.

Filip Rakovan

11.7.2013 3:55| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist