Rakovan: Pařížský autosalon? Kdyby nebyl, nic by se nestalo!

Žádné rouhání. Realita je prostě takové, že většina novinek je odhalena před začátkem autosalonu a o to menší překvapení pak čeká na místě.

Pařížský autosalon je za námi. Tedy novinářská část plná prezentací odhalení nových modelů, tiskových konferencí. Jinak samozřejmě celá show trvá až do 14. října. Když se tak zpětně ohlédnu za tím, co letošní pařížský autosalon přinesl, mohu s klidným svědomím prohlásit, že kdyby se letos nekonal, já bych pro to po nocích nebrečel do polštáře. Jde o to, že automobilky už s dalekým předstihem více či méně tajně pouštějí do světa informace o tom, jaká auta nás na místě čekají a vzrušení a napětí z tajemna se pak vytrácí. Myslím to i tak, že pro mne tedy letošní autosalon jako takový nepřinesl téměř nic nového, atraktivního, zajímavé, z žádné novinky jsem si nesedl na zadek.Zaujalo mne pár věcí, tou první je cena Škody Rapid. Přiznám se, že jsem čekal trochu nižší částku, tak nějak, a vlastně ani nevím proč, jsem v duchu počítal s čímsi okolo dvě stě padesáti, dvě stě šedesáti tisíc korun. Na druhou stranu proč ne, automobilka samozřejmě ví lépe než já, jak uchopit cenovou politiku a já budu jedině rád, pokud Škoda vydělá víc peněz na každém autě, něž kolik by získala, kdyby měl poslední slovo ohledně prodejní ceny já.

DOPORUČUJEME: Autosalon Paříž od A až do Z plus velká fotogalerie

Co mne zaskočilo bylo BMW se svým konceptem předokolky – jakési nafouklé jedničky doplněné o hybridní ústrojí. Absolutně neřeším to, jestli je to auto hezké nebo ne, opět tady vnímám, že plánovači u značky ví mnohem lépe než já, zda potřebují konkurenci k malému MPV které má třeba Mercedes (a vlastně i já si myslím, že potřebuje). Ve své podstatě je mi naprosto, ale zcela naprosto ukradené, jakou nápravu pohání spalovací motor.

Překvapilo mě, jakým způsobem se obrátily role v porovnání s ostatními značkami. Vezmu-li BMW jako symbol sportovnosti doby ještě nedávno minulé (řadové benzínové šestiválce, pohon zadních kol, divize M bez dieselu atd.) a automobilky, které naopak symbolizovaly racionálnost, svým způsobem masovost, dostupnost, praktičnost, univerzálnost.Jestli si dobře pamatuji, tak ještě v roce 2006 představovalo v Paříží BMW trojkové kupé a M6 convertible, kdežto Hyundai se tam mihlo s čímsi, co se jmenovalo Arejs. Po šesti letech mnichovská značka ukázala svou představu hybridního městského crossoveru a z Koreje dorazil soutěžní speciál i20 WRC. V době, kdy se BMW stáhlo téměř ze všech aktivit v motorsportu, se tam Hyundai vrací.

A nebo Peugeot. Při vyslovení jména této automobilky si myslím většina populace vybaví a představí kompaktní hatchback s milým zevnějškem ve specifickém designu. Ne to, co automobilka mimo jiné prezentovala v Paříži – ostrý hatch 208 GTI, ne závodní speciál 208 R5, ne koncept kupé RCZR, ne supersport s osmiválcovým motorem a hybridním ústrojím využívajícím znalosti z Le Mans.

ČTĚTE TAKÉ: Reportáž – závodili jsme na II. Mogul Driving Sport

Nemám v úmyslu štkát nad tím, že BMW už není tím, čím bylo dřív, jak někdy vnímám u zarytých fanoušků bavorské automobilky, to vážně ne. Život je změna, vývoj, a ani já už dávno nepřeběhnu náš park tak rychle jako dřív a neohnu se k palcům u nohou, a než bych se honil po hřišti, tak raději vklouznu do pohodlného gauče. Jen jsem si prostě uvědomil, že možná nastal čas změn. Že si teď asi budu muset zvykat na to, že se role jednotlivých automobilek na tradičních pozicích (motorsport – luxusní segment – cenově dostupná auta – masová produkce…) mění stylem, který by mne před pár lety ani nenapadl.

Filip Rakovan

4.10.2012 11:59| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist