Rakovan: Nordschleife je zcela zbytečný okruh, klidně ho zavřete!

Závodní dráha stará desítky let, na které jezdili (a umírali) ti nejlepší jezdci, považovaná za kolébku evropského motorsportu, dnes páchne po pivu, výkalech a spálených grilovaných klobásách.

Hned na začátek vysvětlím, o co mi jde, respektive doplním a upřesním titulek mého článku. Nemám nic proti Severní smyčce Nürburgringu, naopak, ale vážně si myslím, že by klidně mohl být okruh uzavřen – pro jízdy veřejnosti. Věc se má tak, že jsme s redakcí vyrazili do Německa na Nordschleife a tam jsem byl upřímně zděšen z chování návštěvníků (přesněji řečeno ne návštěvníků závodního okruhu, ale jeho nejbližšího okolí). Fenomén, který znám důvěrně z Čech (kdy se jedinci prohlašují za petrolheady dýchající pro auta a ježdění, ale v reálu nejezdí, ne na závodní okruhy, ale veškeré své počínání soustředí do sebeprezentace na sociálních sítí) se evidentně přenesl i do Mekky automobilového sportu.

Mám v živé paměti ještě z loňska, že když jsem přijel na Ring, tak jsem musel vždy stát v autě frontu k závoře u vjezdu na okruh, když jsem chtěl jezdit a pak se v rámci maximální propustnosti „mačkal“ s ostatními jezdci na dráze. A letos? Ehm, kolony byly také, ale jaké?! Dal jsem si tu práci, abych si podle navigace změřil trasu z vesničky Kempenich k okruhu, je to nějakých sedmnáct kilometrů. A proč zde mluvím o – pro většině lidí neznámé – německé obci je, že odtud až k Ringu stála řada aut. Nárazník na nárazníku, sedmnáct kilometrů, bez přehánění. Děsím se vypočítat, kolik je sedmnáct kilometrů děleno průměrných šest, sedm metrů na jedno auto a mezery mezi nimi. Depresivní je, že kolona nekončila u vjezdu na okruh nebo u parkoviště před vjezdem, všichni ti lidé jeli jen „na kukačku,“ nechtěli jezdit, ale jen se dívat. Protože navzdory této dlouhé frontě aut, byl vjezd na okruh volný a na dráze nikdo (a „nikdo“ chápejte jako „opravdu velmi, velmi málo“) nejezdil. Nebyla fronta z parkoviště na kruhový objezd před areálem, nebyla fronta k turniketům, nikde. Ještě nikdy se mi nestalo, abych dal kolo, nikoho nedojel a předjelo mě jen pár aut.

Mohl jsem se podívat na skutečnost i z druhé strany, tedy pohledem „čumila.“ Potřebovali jsme natočit a nafotit auto, se kterým jsme na Ring vyrazili (o reportáž, jak jsme s aktuálním Subaru WRX STI vyrazili do Zeleného pekla a s odcházející generací japonské čtyřkolky se rozloučili nepřijdete) a tak jsem obešel pár míst kolem dráhy. Všude bylo narváno a to doslova. Nejenom přímo u okruhu, ale i v širším okolí. Davy mladých lidí s grily, bednami piva, kempovým nábytkem a stany kam jen oko dohlédlo, všichni s chytrými telefony v pohotovostním režimu připravení fotit a natáčet kolizní situace a bouračky. Jenže těžko můžete natáčet (ne)štěstí jiných, když nikdo nejezdí a všichni čekají s připravenými foťáky za plotem. Genia loci, za kterým jsem vždy tak rád na Ring jezdil, degradoval pach lidských exkrementů plížící se ze všech křovisek a lesů u dráhy, a také hloupost některých „diváků.“ Teď mluvím o petardách, dělobuších a světlicích. Jednu takovou pyrotechnickou libůstku odpálili dva idioti přímo mezi zaparkovanými auty. Netrvalo to dlouho, jen co pláchli z místa činu, přiběhl majitel auta a nevěřil, že se dívá na své zánovní trojkové BMW očouzené a částečně ohořelé. Proč?!

Signál po telefonu, že naše posádka vyráží na okruhu. Pár minut nic, mezitím projelo pár aut, pak „redakční“ Subaru, dlouho nic, zase pár aut. A tak pořád dokola. Protože jsem nesledoval čas – soustředil jsem se na focení STIčka – musím počítat cykly na jednotlivé průjezdy a v rámci těch na dráze kroužilo opravdu nemnoho vozidel. Smutné. Skvělé pro jezdce, že měli na okruhu dost prostoru, ale jinak – smutné. Ale na silničkách kolem areálu, tam to žilo. Vážně. Na dráze jsem zachytil dvě nehody, ale když jsme odjížděli z Ringu, tak na silnicích jsem viděl nehody tři. Na rovných úsecích čelní nárazy do svodidel. Nechápu. Tedy, ehm, moc dobře chápu, o co šlo. Na dráhu nikdo nejede, ale na veřejných silnicích si řidiči dokazují to, na co by si na závodním okruhu netroufli. Pokřivená logika….

Každopádně podle toho, co jsem viděl, podle počtu aut na dráze, a lidí kolem ní, si opravdu nemyslím, že by takto provoz na Nordschleife měl dál fungovat. Je tady předpoklad, že nový provozovatel okruhu bude muset za chvíli platit nějakým kaskadérům, aby na dráze kroužili, protože jinak bude na asfaltu pusto a „diváci“ se nebudou mít na koho a co dívat. A bylo by třeba uzavřít pro veřejnost dosud neplacená stanoviště a stanoviště k focení a vybírat na nich vstupné. A zdražit samolepky o desetinásobek, jinak se provozovateli nevrátí z investice ani euro.

Ještě jednou na závěr a méně košatě bych chtěl s dovolením shrnout, co jsem až do teď možná až příliš květnatě popisoval. Nordschleife v rámci jízd pro veřejnost byla v obležení návštěvníků, kteří ale nejezdili, jen se dívali, spali v lese a pili pivo. Vjezd na dráhu byl otevřený, volný, nevytížený. Na závodním okruhu jezdilo jen velmi málo aut a i s ohledem na parkoviště skutečných jezdců velká část nejezdila – Caterhamy, bavoráky a další, přezuté na závodní gumy čekající, až asfalt oschne po dešti. Vážně mne situace zaskočila, takovou nechuť jezdit jsem nečekal, a nečekal jsem ani davové šílenství v bitvách o nejlepší místo za svodidly.

Pokud má být budoucnost Severní smyčky cítit po laciném pivu namísto spáleného benzínu, tak potom ať radši jízdy pro veřejnost definitivně skončí a dráha slouží pro komerční účely a testování. Než se brodit kolem okruhu (na kterém projede jedno auto za minutu) odpadky, plechovkami, prezervativy a výkaly, raději budu nostalgicky vzpomínat na staré časy a sledovat rekordy a testovací jízdy automobilových značek. Potupnou roli pouťové atrakce by Severní smyčka Nürburgringu hrát neměla.

22.4.2014 8:30| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist