Rakovan: Najít nejlepší motor bylo lehčí, než jsem čekal

Když hledáte nejlepší motor bez ohledu na to, zda je nebo už není na trhu, nutně musíte skončit u BMW. Jak ale s tím, co je právě v prodeji?

Rozhodli jsme se redakci Autowebu vybrat deset nejlepších motorů a vy už znáte výsledek. Překvapivě to bylo snadné rozhodování, i díky tomu, že jsme se nevázali pouze na pohonné jednotky, které jsou aktuálně v rámci současný aut.

Ale že jsme mohli a vybírali jsme i agregáty, které už se neprodávají. Tím narážím hlavně na našeho pomyslného vítěze, atmosférický řadový šestiválec 3,2 litru od BMW, který znáte například z poslední šestiválcové M3. Ono těch „starých“ motorů by tam bylo víc.

Tak třeba dvoulitr z Mitsubishi Lancer EVO 9. Neskutečné, že z motoru, který má objem jako výhodné balení pomerančového džusu, lze celkem jednoduchými úpravami vydolovat nějakých 400 koní. A motor při správném zacházení drží, to co na Evu odejde jsou spíše diferenciály.A nebo boxer EJ od Subaru, s tím je to podobné jako s bavoráckým šestiválcem. Subaru ho ladilo asi dvacet let, odstranilo mouchy, zvýšilo objem, přidalo turbo. Svým způsobem stále surový, nicméně prověřený a potentní motor. Říkám si ale, jak bych na tom byl s volbou, pokud bych mohl volit jen a pouze moderní pohonné jednotky, které jsou teď na trhu. A ono by to nebylo zase tak zlé…

Hned jen tak od boku vypálím „přeplňovaný pětiválec 2,5 litru od Audi.“ Moc se mi líbí jeho charakter, zvuk, síla. Opravdu jedinečný motor, a když bych si ho představil v malém autě se sportovním diferenciálem (což je trochu problém, protože s tím jdou ve „skutečném quattru“ do páru jen podélně uložené motory), vidím nejlepší sportovní kompakt dneška.

Vrátím se ještě k Subaru, protože u něj se mi líbí boxer diesel. Tím, jak se dá vytáčet, jak se s ním dá řidičsky pracovat, tím, že i s naftové čtyřkolky umí udělat zábavné auto.

Musím se také zmínit o benzínových osmiválcích od Mercedesu. Těch nových, které si i s přeplňováním dokázaly podržet charakter atmosférických jednotek – tak moc dobře, že mne ze začátku pěkně oblafly.Opravdu na zadek jsem si sedl z motorů od Mazdy. Jejich turbodiesel je super, ale atmosférický benzínový dvoulitr? Technologie Skyactiv podle mne hraničí s černou magií, ten motor, to je lahůdka. V dnešní době se držet atmosférického plnění v kombinaci s benzínem, navíc s vynikající spotřebou… A ten charakter? Vážně, moc se mi tenhle motor zamlouvá.

Uměl bych se rozplývat i nad naftovým osmiválcem od VW, třeba v „Turkovi“ mne oslnil, a asi bych klidně oželel V12 TDI (pokud se vůbec ještě prodává) v Audi Q7. Macek, ale to je asi tak všechno. A podobně vnímám i třikrát přeplňovaný diesel od BMW v M550d. Silný, opulentní, ale… mým pohledem tak trochu zbytečný. Mne stačí 530d, pokud budu mluvit o pětkové řadě.

V závěru prohlásím, že jsem spokojený, začal jsem totiž psát tenhle text s podezřením, že hledat dobrý motor v dnešní době budu jen velmi těžko. Nechtělo se mi psát o malých přeplňovaných motorech, nezajímají mne tříválce s objemem zmrzlinového kornoutu, jakkoli mohou být sofistikované, účinné, úsporné a pokrokové. Z konstrukčního hlediska jim chybí síla a pokud já osobně řídím auto, potřebuji vědět, že mám pod kapotou dostatek výkonu. Kdyby nic jiného, tak pro bezpečné předjíždění. Není nic depresivnějšího, než když jedu v hatchbacku s plným kufrem a rodinou vedle sebe a mám, s otáčkoměrem v komatu a plynovém pedálu na zemi, problém předjet do kopce dýchavičnou Avii.

DOPORUČUJEME: 10 nejlepších motorů podle Autowebu

Mrzí mne, že se musím rozloučit s dvoulitrovým čtyřválcem v Renaultu Clio RS, ale jsem stále rád, že některé automobilky nepodlehly (a nebo ano, ale i si drží další alternativy) a vyrábí silné, poctivé a charismatické pohonné jednotky.

4.2.2013 11:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist