Rakovan: Kolo na Nordschleife za sto eur a povinná zastávka na reklamní blok?

Proslulý závodní okruh Nürburgring, včetně své Severní smyčky, možná změní zanedlouho majitele. Bude to Bernie Ecclestone?!

Jedete po Severní smyčce Nürburgringu, držíte stopu, pečlivě vnímáte auta kolem sebe, hrajete o čas a … najednou zúžení ke kraji, omezení na 40 km/h a vedle u svodidel několik velkoplošných obrazovek s reklamními spoty a bannery.

Projedete, dráha se otevře a vy můžete šlapat na plyn. Tedy jen další tři kilometry, protože pak se situace opakuje znovu, jen reklamu na orientální aerolinky vystřídá spot na švýcarskou pojišťovnu. A jedeme dál, až do Karussellu.

Tam  se kolona auta zastaví zcela a spoře oděné hostesky se rozběhnou po dráze a začnou za stěrače aut zasunovat reklamní letáky. Pak jedete dál, sice trochu zklamaní, že za 99,90 eur (což je nově cena jedné jízdy na Nordschleife) nemáte šanci jet v podstatě ani kousek rychle, ale o to tady už nejde.

 

Majitelem okruhu se totiž stal Bernie Ecclestone a z populárního závodního okruhu udělal továrnu na peníze skrz na skrz prošpikovanou reklamou. Prostě něco ve stylu Formule 1. Proč tato smyšlenka? Zachytil jsem informaci, že je Nürburging (opět či stále) na prodej a že jednu z blíže nespecifikovaných nabídek dal i mediální magnát a velký šéf F1, Bernie Ecclestone. A já se zamyslel, pokud by Bernie závodní okruh získal, co by to v reálu znamenalo. Možností je několik a ta, kterou jsem nastínil v prvním odstavci, možná není až tak nereálná. Okruh bude stát pěknou sumu a Ecclestone nutně bude požadovat návratnost.

Zhodnotím-li stav F1, tak mohu myslím (teoreticky) nahlížet na situaci s Ringem podobně. Davy lidí, pouťová lákadla kam až jen oko dohlédne, namísto sportovních či závodních aut jen atrakce a kolem toho reklama, reklama a reklama. Jenže tohle tady už svým způsobem bylo a je, a chátrající mrtvé městečko kolem samotného okruhu je toho důkazem. Nikdo nechce jezdit na Ring do kina, na motokáry a tak podobně. Jasně, jednou za čas udělat rockový koncert na Ringu je v pořádku, ale to je opravdu občasná záležitost, kterou nelze praktikovat dlouhodobě (s dostatečným finančním úspěchem).

Takže ne, já si myslím, že pokud Bernie získá Nürburgring, tak že z něj ještě větší lunapark než je teď neudělá. Naopak. Já bych očekával z jeho strany zásadní investice do zabezpečení a zázemí okruhu, prostě to, co udělal s okruhem Paul Ricard – díky Berniemu se z něj stal asi ten nejmodernější závodní okruh na starém kontinentně. Takže ano, v pořádku, pod Bernieho nadvládou Nürburgring neskončí. Je tady ale jiná hrozba pro nás, nadšence, kteří za pár eur (a tím pár myslím téměř třicet eur na jedno kolo) hoblují pneumatiky v Zeleném pekle.

Autoweb.cz na Nürburgring Nordschleife

Totiž že Bernie uzavře výhodné kontrakty s automobilkami, závodními týmy, výrobci pneumatik, a bude pronajímat závodní dráhu jako exkluzivně uzavřenou jen pro individuální účely. Nějak si nepamatuji, že by na Paul Ricard byly dny pro veřejnost, že by si Bernie nechal dobrovolně zvracet na živé ploty a devastovat upravené záhony kolem francouzského okruhu. Nemá to zapotřebí, a už vůbec nebude chtít řešit bouračky, rozbitá auta, zničené motorky, zlámané ruce a nohy a nedejbože nehody s fatálními následky.

Jaká je tedy budoucnost Nürburgringu? Nevím. Doufám, že „růžová“ v tom ohledu, že jízdy pro veřejnost nezaniknou, a nebudou za nepřijatelnou cenu. V případě, že by se stal majitelem Bernie Ecclestone vidím – zcela soukromě – jako nejpravděpodobnější verzi tu s dlouhodobými a exkluzivními nájmy pro velké společnosti. Což ve výsledku může být ještě dobré vzhledem k tomu, že nevíme, kdo další se o koupi celého areálu uchází a s jakým záměrem.

20.1.2014 5:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist