Rakovan: Jsou za odchodem Jozefa Kabaně k BMW dvojité lampy? V Mnichově je mají už dlouhá léta…

Dvojité lampy sem, dvojité lampy tam... Jednomu je asi jedno, jak to které auto vypadá, hlavně že svítí. Tedy pokud ho to nestojí místo.

Pokud vás automobilový průmysl anebo design nezajímá, asi jméno Jozefa Kabaně neznáte, nicméně jeho dílo znáte určitě. Nebydlíte-li v opuštěném koutě jihoamerického pralesa, ale u nás v srdci Evropy, pak potkáváte denně vozy značky Škoda, u které Jozef Kabaň působil jako šéfdesignér. Minulý čas je důležitý, působil, aktuálně došlo k tomu, že odešel (resp. během roku odejde)  ze značky Škoda do BMW.

Nejsem odborníkem na politiku automobilového průmyslu a nevím, jak to chodí na nejvyšších postech. Umím si dát ale dohromady jedna a jedna a pak vytušit výsledek rovnice. Pokud je tady nová Škoda Octavia, které po stránce vzhledu nebudí nijak nadšené emoce a vedle člověk odpovědný za design, na druhé straně rovnítka pak musí být… ehm, odchod designéra k jiné značce?

Skutečně nevím, jak to v branži chodí a teď jsem spíš v roli pozorovatele z davu tak, jako každý, kdo čte zprávy a vnímá dění kolem sebe. Chápu, že člověk není neomylný, a že někdy se dílo prostě nezdaří. Za mne byl takovým krokem mimo Roomster. Když jsem se tehdy shodou okolností pana Kabaně ptal, proč je auto ošklivé, dozvěděl jsem se, že ošklivé není. Dobrá tedy.

Nedávno jsem zachytil rozhovor, respektive jeho část, na podobné téma, šlo ale o novou Octavii. Hrdý postoj a obhajoba vzhledu opět na prvním místě. Za mne neprávem, skromnost, pokora a uznání, že krása vypadá jinak, by byly podle mne lepší. Ale jak říkám a opakuji, já nejsem odborník, a to ani na design. Jen si říkám, že kdyby to byl vnitropodnikovým hodnocením úspěch jako hrom, myslím facelift Octavie, být na straně vedení, udělám cokoli, abych si fenomenálního návrháře udržel a nenechám ho odejít z pozice šéfa, ke konkurenci na post, který je prostě méně odpovědný.

Nechci tady kopat do někoho, kdo odchází, uznávám a obdivuji Jozefa Kabaně za jeho práci, už jen za úspěch ohledně Bugatti Veyron, ale i za moderní tvář značky Škoda. Na druhou stranu jsem docela rád, že u značky Škoda skončil, protože se mi zdálo, že,… ne, ještě jinak… tím, že něco skončilo, jistě zase něco jiného, lepšího začne. Narážím tím na to, že se mi třeba strašně moc líbí vzhled nových Seatů a podle mne to je design, který by slušel modelům značky Škoda.

Když se podíváte vedle sebe na Atecu a masku nového Superbu, třeba mi dáte za pravdu. Skutečně vidím potenciál, jak využít génia Jozefa Kabaně na novém místě, protože, mezi námi, BMW injekci svěžího stylu potřebuje.

Takže mohou za odchod pana Kabaně dvojité světlomety? Nevím, ta narážka v titulku je jen hříčkou se slovy a fakty, ale historickým pohled nazpět, od Chrise Bangela prostě BMW ztratilo šmrnc. V době, kdy Mercedesy vypadají tak trochu všechny stejně, podobně jako Audi před pár lety, je zde možnost odlišit mnichovskou značku nespoutaným designem.

Já sám za sebe děkuji Jozefu Kabaněmu za to, co odvedl u značky Škoda, myslím, že to byla slušná práce. Facelifty Octavie a Roomsteru beru jako nutnou součást práce, kdy ne každé auto je prostě obecně atraktivní, a přeji mu u BMW hodně štěstí. A věřím v příliv nové (španělské) krve do mladoboleslavské modelové rodiny.

8.2.2017 4:01| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist