rakovan-downsizing-jako-lek-na-spotrebu-ne-subaru-wrx-sti.jpg

Rakovan: Downsizing jako lék na spotřebu? Ne, Subaru WRX STI!

Subaru

Podívejte se do tabulek na spotřebu a jásejte nad minimálním apetitem aut, u kterých jsou motory menší než lahev limonády. Jásejte, do okamžiku, než se projedete.

Diskuze

4 komentáře

    Marty

    Ona bude pravda někde napůl. Kdybyste stejná auta porovnával v městském provozu a obě by vezla jen řidiče, což je v praxi běžnější situace, než jízda do Alp, tak by se situace zcela obrátila. Octa by po městě jezdila za osum a STI za 12. Je prostě nutné, aby každý při nákupu auta trochu přemejšlel a koupil auto, podle hlavního způsobu využití. Pokud vím, že budu jezdit často do práce a zpráce po městě, pak si koupím fabii 1,2TSI, která bude ve městě dostatečně pružná, protože do 50km/h jí dech neschází a budu vědět, že jednou za rok v ní cestu do chorvatska přetrpim a na hory jedu s cestovkou.
    Fabie bude při normálním způsobu jízdy ve městě jezdit za šest litrů.
    Oproti tomu bude stát někdo, kdo denně najede stovky kilometrů po dálnicích a ten si dobrovolně takové auto nemůže koupit, protože ví, jaká je to tortura. Takový člověk sáhne po 2,0TDI a bude jezdit opět za šest litrů ale nafty.
    A pak jsme tu my, naprostá minorita blbečků, který ještě pořád baví řídit, ale není to pro nás životně důležité, nejezdíme každý den ani po městě do práce, ani dálky po dálnici, ale prostě třeba jen o víkendu na chatu nebo vejlet a cesty na dovolenou si chceme užít a ne protrpět, takže si koupíme STI, nebo plnotučnou atmo V8 a všichni moc dobře víme, že na delších štrekách budeme jezdit se čtyřlitrem za osum, což není problém, ale jakmile s ním přijedeme do města, vezme si 12-16 podle toho, v koliká zácpách jsme zrovna stáli. Ale nikdo z nás by to nevyměnil za nic na světě…

    Kebek

    Němci u verze 2.0 TDI 135kw naměřili spotřebu – Seat 8.3l a Škoda 8,4l takže 9l u plně naložené 1.8TSI mi přijde naprosto v pohodě

    A nemá STI náhodou přepínač, který výrazně nění odezvu na plyn

    XTad

    1) 1.8 TSI 132kW ve vozidle nizsi stredni tridy se neda povazovat za maly motor.
    2) Motor v impreze ma vetsi litrovy vykon a predpokladam, ze take vyssi tlak turbodmychadla, tj. je vice downsizovany, nez 1.8 TSI.
    3) Cesta s ruznym ridicem v ruzne zatizenych autech nema moc velkou vypovidajici hodnotu.
    4) Pokud je clanek zamyslen, jako kritika spotreby motoru 1.8 TSI, autor by mel zmenit nadpis.

    Petr K.

    Downsizing funguje. A docela slušně. Je to o prosté fyzice. Pokud chci dostat určitou hmotu z bodu A do bodu B s adekvátními dynamickými parametry, stojí mne to jistou, celkem snadno spočitatelnou pohybovou energii. Už jen prostá logika věci říká, že plně naložená Octavia i se střešním boxem si musí zákonitě říci o desítky procent energie více, než takřka prázdné, cíleně odlehčené Subaru STi. Bude totiž klidně o půl tuny těžší a střešní box odpory ještě zvýší. Už jen z toho pohledu se rozdíl spotřeby nejeví zdaleka tak „zabijácky“.

    A teď jde o to, jak tu pohybovou energii dostat z motoru. Většina dnešních spalovacích motorů má ideální účinnost (pokud se slovo „ideální“ dá u spalovacího motoru vůbec použít) přibližně při třetinovém zatížení. To nemusí souviset přímo s otáčkami, ale obecně platí, že ideál je když se pohybuje v první třetině až polovině rozsahu otáček do cca. „půlplynu“. Pokud se řidič dostává mimo, účinnost výrazně klesá. Jestli se v optimálním režimu pohybuje nad 30%, na úrovni plného zatížení klesne klidně pod 20%. Zbývajících 80% je jen odpadní teplo. To je přesně ten důvod, proč navýšení průměrné cestovní rychlosti o 10% může snadno způsobit zvýšení spotřeby o 20%. Jen tak mimochodem, právě to, že i benzinové motory mohou dnes běžně pracovat s účinností výrazně nad 30%, je právě zásluhou jejich přeplňování.

    Jde o volbu motoru. Principielně platí, že diesel je na tom co do účinnosti lépe, než benzín. Tedy změny spotřeby při zatížení nejsou tak propastné. Dále z logiky vyplývá, že čím větší předpokládané zatížení, tím větší (výkonnější motor) by měl dotyčný volit. A není teď řeč o dynamice, ale prosté ekonomice provozu. Plně zatížené auto s oturbenou 1.2, honěné po dálnicích, bude neustále jezdit v režimu takřka plného zatížení, tedy s nízkou účinnosti a brutální spotřebou. Dlužno podotknout, že ona mrňavá 1.2 mi přes všechnu kritiku poskytne dynamiku srovnatelnou s povedenou atmosférickou 1.8 a s výrazně příjemnější charakteristikou. Jako řidič bez sportovních ambicí (ke sportu raději využívám vlastní svaly) nesnáším motory, které musím točit, abych z nich něco dostal. Pokud se ale to samé auto bude provozovat jako nákupní taška a k pojížďkám po městě s jednou osobou. Stává se docela zajímavým. Většinu provozu absolvuje v optimálním režimu (takže se spotřebou adekvátní objemu motoru) a kromě toho mu ona „oturbenost“ dává prostor k tomu, aby v případě potřeby využil dynamickou rezervu, bo za to deci navíc to prostě stojí. Samozřejmě, pokud takovou nákupní tašku naložím až po střechu a vydám se na „stíhací jízdu“ k moři, dostanu se z už zmíněných důvodů na čísla, která ehmmm…. no a tak. 🙂

    Dalo by se o tom psát ještě dlouho, aspektů a paradoxů je kolem toho moc a moc. Ale chtěl jsem poukázat na omezenost, s jakou se pan Rakovan rozepisuje o tomhle tématu. Budu optimista a zůstanu tedy o přesvědčení, že je to jen za účelem provokace k diskuzi. 🙂

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist