Rakouský specialista na nízkou spotřebu zajel další rekordní jízdu

Odborník na nízkou spotřebu prokázal hospodárnost nového Volkswagenu Transporter 2.0 TDI EU6 v rámci „ECOnomy Tour 2016“ na trase Praha – Hannover – Praha.

Plán by jasný, tedy „když jsme plánovali tuto jízdu, říkali jsme si, že by bylo skvělé jet nějakých 10 procent pod normovanou spotřebu. Gerhard Plattner ale dokázal zajet dokonce o téměř 20 % méně než je kombinovaná spotřeba, což je absolutně fantastický výkon, před kterým musíme skutečně smeknout! Zároveň platí, že naše vozy zvládají jak dynamickou, tak i úspornou jízdu a záleží jen na řidiči, jaký režim preferuje,“ říká Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.

Gerhard Plattner vyjížděl z Prahy za volantem skříňové verze modelu Transporter T6 2.0 TDI EU6 s výkonem 110 kW/150 k a šestistupňovou mechanickou převodovkou, v metalickém odstínu modrá Acapulco. Tato verze legendárního Transporteru se může pochlubit normovanou spotřebou paliva EU 7,3/5,4/6,1 l/100 km (město/mimo město/kombinovaná). Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli, ve středu 8. června 2016, po ujetí 1058,7 km, z toho 180 km v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd ještě 510 km na zbývající množství paliva a velmi solidní průměrnou rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena nezávislou organizací International Police-Motor Corporation na 4,91 l/100 km.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A jak taková rekordní jízda v reálu probíhá? „Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem vůbec neměl chuť jet dál,“ narážel Plattner v cíli ECOnomy Tour 2016 na fakt, že měl kvůli spotřebě vypnutou klimatizaci i zavřená okna. „Otevřené okno totiž způsobí větší spotřebu než zapnutá klimatizace,“ poznamenal. „Nejnižší spotřeby – 4,6 l/100 km – jsem dosáhl v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem 30 stupňů. Čím vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil…“ dodal Gerhard Plattner, jehož průměrná rychlost v tomto úseku byla 73 km/h. „Je nám jasné, že nikdo v reálném provozu takto jezdit nebude.

Ale Gerhard Plattner prokázal, že při dodržování zásad hospodárné jízdy lze i v běžném provozu již tak nízké provozní náklady našich vozů ještě podstatně snížit. Ročně může jít úspora až do desítek tisíc korun, což je samozřejmě pro každého podnikatele velmi vítaný bonus,“ řekl Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.

A jaké jsou tipy světového rekordmana pro jízdu s nejnižší možnou spotřebou paliva? „Cestovní rychlost na rovné silnici jsem se snažil držet relativně vysokou, přibližně 110 až 120 km /h. Snažil jsem se, aby auto co nejvíc ‚plachtilo‘, to znamená jet předvídavě, s minimálním brzděním. Ideální by bylo jet odsud až do Hannoveru bez šlápnutí na brzdu, protože každé brzdění předpokládá následnou akceleraci, která vyžaduje dodatečnou energii, a to stojí peníze…“ popisuje svůj hospodárný styl řízení Plattner.

To je však v reálném provozu prakticky nemožné, a tak je třeba vhodně přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a využívat nejmodernější úsporné systémy. Plattner k tomu říká: „Za překážkou to chce přidat plyn poměrně svižně a ve městě nebo v dopravních kolonách velmi pomáhá start-stop systém, který vozidlo mělo. Vzduchové pytle za kamiony jsem nevyužíval, protože bych musel jet velmi těsně za nimi, a to je velmi nebezpečné. Ideální by bylo jet za kamiony ve vzdálenosti cca 30 až 40 metrů, aby se využil efekt sání vzduchu, ale to vám každou chvíli někdo do mezery vjede, takže musíte brzdit. Nejrozumnější je proto zvolit svoji vlastní rychlost a tu držet.“

zdroj: Volkswagen

14.6.2016 8:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist