autoweb.cz > Autoporadna > První kilometry jsou klíčové: Tipy, jak zajet nové auto bez chyb
První kilometry jsou klíčové: Tipy, jak zajet nové auto bez chyb
Zajíždění: klíčová fáze pro dlouhou životnost
Správné zajetí nového auta je nezbytné pro jeho dlouhodobý bezproblémový provoz. V prvních 500 až 1000 kilometrech je důležité vozidlo šetřit. A to nejen v oblasti rychlosti, ale také pokud jde o zatížení auta. „Nepřetěžujte auto ani co se týká nákladu, ani při zrychlování a zpomalování,“ radí technický specialista Toyoty Petr Frühauf.
Rychlost a zatížení: nepřekračujte 80 % maximálky
Jedním z hlavních pravidel je nejezdit vysokou rychlostí. Vůz by se neměl hned v prvních dnech dostávat na více než 80 % své maximální rychlosti. Tato maximální rychlost je uvedena v technickém průkazu a jedná se o rychlost, na kterou je vozidlo konstrukčně navrženo. Například, pokud je maximální rychlost vozu 200 km/h, neměli byste v prvních 1000 km překročit 160 km/h.
Dlouhé cesty? Zpočátku ne
I když může být lákavé vydat se s novým autem na dlouhou cestu k moři, odborníci doporučují s tímto počkat. „Cesta s plně naloženým autem, boxem na střeše a konstantní vysokou rychlostí po dálnici není pro nový vůz ideální,“ podotýká Frühauf. Zvláště důležité je měnit rychlost a nejezdit konstantně dlouho na jedné úrovni otáček.
Zimní období: specifické výzvy
Pokud zajíždíte auto v zimním období, přináší to několik specifických výzev. Nízké teploty a vysoká vlhkost prodlužují čas potřebný k zahřátí motoru na provozní teplotu. Silnice posypané solí a štěrkem mohou mít navíc negativní dopad na účinnost brzd. Proto je nutné být v zimě při zajíždění vozu zvlášť opatrný a dbát na zahřívání vozu před jízdou.
Tempomat a převodovka: jak je správně používat
Tempomat je skvělý pomocník, ale v případě zajíždění byste ho měli používat s rozmyslem. „Auto by nemělo jet dlouho na stejných otáčkách,“ vysvětluje Frühauf. Důležité je měnit tempo a otáčky, což pomůže motoru se správně usadit. Stejně tak i typ převodovky může ovlivnit zajíždění – manuální převodovky umožňují brzdění motorem při jízdě z kopce, zatímco u automatické převodovky lze využít manuální režim pro přepínání na nižší rychlostní stupně.
Další testy kombíků
Brzdění a sjezdy: pozor na přehřívání brzd
Pokud jezdíte v kopcovitých oblastech, kde se častěji brzdí, je dobré vědět, jak správně používat brzdy, aby nedošlo k jejich přehřátí. Ideálním řešením je brzdění motorem, kdy u manuální převodovky volíte nižší stupeň, zatímco u automatické převodovky můžete přepnout na manuální řazení. Další možností je přerušované brzdění, kdy brzdíte intenzivně a poté necháte brzdy ochladit.
Věda to není, jen opatrně
Zajetí nového auta není věda, ale je nutné dodržet několik základních pravidel, která mohou prodloužit životnost vašeho vozu a zajistit jeho bezproblémový provoz. Mějte na paměti, že těchto několik stovek kilometrů vám může přinést léta spolehlivé jízdy.