První kilometry jsou klíčové: Tipy, jak zajet nové auto bez chyb

Koupě nového auta je pro mnoho řidičů velkým zážitkem. Všichni se těší na první jízdu a vůni novoty. Přestože technologie a výroba aut pokročily, správné zajíždění "nováčka" zůstává důležitým krokem k jeho dlouhé životnosti a spolehlivosti. Jak tedy správně zajet nové auto a čemu se vyhnout?
pexels-maksgelatin-5550329-1100x618.jpg Zdroj: Pexels

Zajíždění: klíčová fáze pro dlouhou životnost

Správné zajetí nového auta je nezbytné pro jeho dlouhodobý bezproblémový provoz. V prvních 500 až 1000 kilometrech je důležité vozidlo šetřit. A to nejen v oblasti rychlosti, ale také pokud jde o zatížení auta. „Nepřetěžujte auto ani co se týká nákladu, ani při zrychlování a zpomalování,“ radí technický specialista Toyoty Petr Frühauf.

Rychlost a zatížení: nepřekračujte 80 % maximálky

Jedním z hlavních pravidel je nejezdit vysokou rychlostí. Vůz by se neměl hned v prvních dnech dostávat na více než 80 % své maximální rychlosti. Tato maximální rychlost je uvedena v technickém průkazu a jedná se o rychlost, na kterou je vozidlo konstrukčně navrženo. Například, pokud je maximální rychlost vozu 200 km/h, neměli byste v prvních 1000 km překročit 160 km/h.

Dlouhé cesty? Zpočátku ne

I když může být lákavé vydat se s novým autem na dlouhou cestu k moři, odborníci doporučují s tímto počkat. „Cesta s plně naloženým autem, boxem na střeše a konstantní vysokou rychlostí po dálnici není pro nový vůz ideální,“ podotýká Frühauf. Zvláště důležité je měnit rychlost a nejezdit konstantně dlouho na jedné úrovni otáček.

Zimní období: specifické výzvy

Pokud zajíždíte auto v zimním období, přináší to několik specifických výzev. Nízké teploty a vysoká vlhkost prodlužují čas potřebný k zahřátí motoru na provozní teplotu. Silnice posypané solí a štěrkem mohou mít navíc negativní dopad na účinnost brzd. Proto je nutné být v zimě při zajíždění vozu zvlášť opatrný a dbát na zahřívání vozu před jízdou.

Tempomat a převodovka: jak je správně používat

Tempomat je skvělý pomocník, ale v případě zajíždění byste ho měli používat s rozmyslem. „Auto by nemělo jet dlouho na stejných otáčkách,“ vysvětluje Frühauf. Důležité je měnit tempo a otáčky, což pomůže motoru se správně usadit. Stejně tak i typ převodovky může ovlivnit zajíždění – manuální převodovky umožňují brzdění motorem při jízdě z kopce, zatímco u automatické převodovky lze využít manuální režim pro přepínání na nižší rychlostní stupně.

Brzdění a sjezdy: pozor na přehřívání brzd

Pokud jezdíte v kopcovitých oblastech, kde se častěji brzdí, je dobré vědět, jak správně používat brzdy, aby nedošlo k jejich přehřátí. Ideálním řešením je brzdění motorem, kdy u manuální převodovky volíte nižší stupeň, zatímco u automatické převodovky můžete přepnout na manuální řazení. Další možností je přerušované brzdění, kdy brzdíte intenzivně a poté necháte brzdy ochladit.

Věda to není, jen opatrně

Zajetí nového auta není věda, ale je nutné dodržet několik základních pravidel, která mohou prodloužit životnost vašeho vozu a zajistit jeho bezproblémový provoz. Mějte na paměti, že těchto několik stovek kilometrů vám může přinést léta spolehlivé jízdy.

19.9.2024 11:23| autor: Redakce Autoweb | zdroj: Toyota, Vlastní rešerše

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist