První jízdní dojmy: Honda Legend

A není to ledajaký návrat: hora špičkové techniky mnohdy hraničící se sci-fi a navíc za cenu, která vás posadí do židle.

Po přestávce, kterou si Honda se svým největším modelem na našem trhu dala, se Legend vrací. A vrací se s plnou parádou. Zatím jsem neměl šanci otestovat ho pořádně, ale využil jsem alespoň malou příležitost na obeznámení se dvěma zajímavými systémy, které na palubě Legendu najdete.

První systém patří mezi ty, které by v reálném životě nechtěl zkoušet nikdo. Jmenuje se CMBS a pomáhá zmírnit, případně odvrátit hrozící kolizi. Používá k tomu především radar aktivního tempomatu, který dokáže identifikovat překážku a pak postupuje v několika krocích – nejdřív spustí akustický poplach, pak sám auto přibrzdí a napínačem bezpečnostního pásu varovně přitáhne řidiče a když řidič stále nereaguje, napne pás a brzdí silněji. Poslední slovo má ale vždy řidič. Činnost jsem vyzkoušel na ploše mosteckého bezpečnostního polygonu, kde mi do cesty postavili molitaovou překážku. Vůz sice nejel nijak rychle (zhruba 30 km/h), ale dokázal sám téměř zastavit a přestože do překážky narazil, bylo to spíš drobné ťuknutí, které by člověku způsobilo maximálně nějaké odřeniny, na rozdíl od zlomenin, které by hrozily ve větší rychlosti. Systém není samospásný, ale jeho největší přednost je, že dokáže včas zburcovat řidiče, jehož pozornost zeslábla, nebo je právě zaměřena jiným směrem.Chytrý podvozek
Druhý systém, který jsem vyzkoušel, nazývá Honda zkratkou SH-AWD, neboli Super Handling All Wheel Drive. Nakolik „Super jízdní vlastnosti“ má tento zbrudu nový systém pohonu všech kol, jsme zkoušeli na půlkruhové kluzné ploše, skrápěné proudy vody. Mezi nejzajímavější fakta patří, že se tenhle systém obejde pouze s jediným diferenciálem na přední nápravě. Vzadu diferenciál nahradil systém se dvěma elektronicky ovládanými vícelamelovými spojkami, které jsou schopné plynule přesměrovat hnací sílu na každé kolo v přesném poměru – dokonce umí poslat všechen výkon na jediné kolo. Poměr přenostu síly mezi přední a zadní nápravou se mění v rozmezí 30 až 70 procent. Dalším zajímavým řešením je elektronicky řízená převodovka u zadní nápravy, která v zatáčce zvýší rychlost zadních kol zhruba o 5%. Vzhledem k tomu, že v zatáčce jedou po větším oblouku, eliminuje tento systém potřebu mezinápravového diferenciálu.

Při rychlé jízdě po  kruhové asfaltové ploše je auto stabilní a velmi mírně nedotáčivé. Utrhnout ho do přetáčivého smyku vyžaduje brutální zacházení, ke kterému v reálném provozu na silnici dojde jen zřídka. Na kluzné ploše se ukázala chytrost celého systému, který udrží auto ve stoupání v přímém směru, i když je auto polovinou na asfaltu a druhou na kluzné ploše. Pouze při vyšší nájezdové rychlosti všemi koly na fólii se vůz vydá do smyku, který jde ale většinou jemnými korekcemi bezpečně zvládnout.Královská nabídka
Projížďka byla krátká a nedá se z ní odvodit chování auta v běžném provozu, na to si budeme muset počkat do klasického testu. Těším se na zkoušení neuvěřitelné výbavy, která obsahuje mimo jiné špičkový hudební systém Bose s deseti reproduktory, schopný přehrávat téměř všechny hudební formáty a navíc nabízí systém ANC (Active Noise Cancellation), který pomocí dvou mikrofonů ve stropě snímá hluk ve vozidle a do reproduktorů vysílá protichůdné frekvence, čímž umí utlumit hučení při jízdě až o deset decibelů. V kombinaci s promyšlenou zvukovou izolací to z Legendu udělá skutečně tiché auto. Mezi další technické zázraky patří klimatizace, která v kombinaci se snímačem GPS odhaduje polohu slunce a přizpůsobuje tomu proudění chlazeného vzduchu. Přidejte aktivní světlomety, satelitní navigaci s hlasovým ovládáním, perfektně naladěný podvozek… a teď si představte, že to všechno máte už v základní výbavě.Honda se drží své filozofie, že příplatková výbava by se měla skládat jen z několika nepříliš drahých doplňků, zatímco základní model by měl mít na palubě všechno, co by zákazník kdy mohl potřebovat. U Legendu to jde dokonce tak daleko, že je k dispozici jeden jediný model. Jeho pohon zajišťuje vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru. Ten má 24ventilovou techniku, systém časování VTEC, výkon 295 koní a točivý moment 351 Nm. Převodovka je pětistupňový automat, který ovšem podle prvních zkušeností za moderními evropskými šestikvalty trochu zaostává.Design karoserie je spíš nevýrazný, což je v ostrém kontrastu k novému Civicu. Je vidět, že Legend byl stavěný především pro zámořské trhy, kde si na nějakou extravaganci nepotrpí. Další drobný problém je na zadních sedadlech – místa pro nohy je i přes zkrácený rozvor (oproti předminulé generaci ztrácí celých 11 cm!) dost, horší je to ovšem s místem pro hlavu. Interiér vypadá luxusně, ale na první pohled působí trochu překombinovaně. Uvidíme, jak se s ním bude žít v běžném provozu.

A to se vyplatí!
Honda si je možná vědoma drobných nedostatků v podobě nevýrazného designu, takže přichází s opravdu ohromující cenovou nabídkou. Legend totiž bude stát 1 499 000 Kč. Ano, i s kompletní výše zmíněnou výbavou. Z příplatkové výbavy stojí za zmínku snad jen parkovací senzory, jinak tam najdete jen věci jako střešní nosiče, tažné zařízení, kůží obšitou řadicí páku a podobně. Zkuste si podobně vybavit stejně velké evropské soupeře a vyjde vám cena o celý milion vyšší! Bude ohromně zajímavé sledovat, jak si Legend na našem trhu povede.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,3
Motor
KonstrukceVidlicový šestiválec, benzín
Zdvihový objem (cm3)3471
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)295 koní v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)351 Nm při 5000 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)17,0/8,9/11,9
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1920 kg
Zavazadlový prostor (l)452
Ceny
Základní cena modelu1 499 000 Kč
14.8.2006 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist