První jízda: nový Nissan 350Z (jo, a  taky X-Trail)

Ačkoliv jde o poněkud nesourodou dvojici, uvádí Nissan oba modely na český trh současně. Tak jsme se na ně jeli podívat. A hlavně se svézt...

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

350Z
Sportovní kupé Nissan 350Z dorazilo na evropské trhy teprve před čtyřmi lety, ale mezi nadšenými řidiči si už stihlo vybudovat téměř kultovní status. Není divu. Základní recept (výkonné kupé s téměř ideálním rozložením hmotnosti, atmosférickým šestiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol) je už léta povinná osnova pro každého, kdo chce nabídnout poctivou zábavu za volantem.

Některé ingredience téhle receptury si ale už od začátku říkaly o vylepšení. Nepříliš robustní dílenské zpracování, silný valivý hluk, slabá světla, poněkud „traktorovitý“ motor… Loni tedy přišel první facelift. Patrně i samotný Nissan však uznal, že obětování točivého momentu ve prospěch vyššího výkonu (+20 koní) nebyl v případě těžkého auta moudrý krok. Tak to zkusili podruhé.

Při zběžném pohledu se 350Z modelového roku 2008 zdá být úplně stejné jako předchozí model. Podívejte se ale pořádně a odhalíte vyboulení na přední kapotě, které starším verzím chybělo. Není to samoúčelná paráda – zdvižení kapoty si vynutila instalace přepracovaného motoru VQ35HR.

Pořád je to vidlicový šestiválec 3,5 l s atmosférickým plněním. Podle Nissanu je však tahle jednotka z osmdesáti procent nová a měla by nabídnout hladší chod, dychtivější projev v horní třetině otáčkoměru a nižší spotřebu paliva. Nejvyššího výkonu 230 kW (313 k) dosahuje v 6800 ot./min., zatímco masivních 358 Nm točivého momentu je k dispozici přesně o dva tisíce otáček níž.

(Pro srovnání: první 350Z měl 280 koní a 363 Nm, v limitované sérii GT4 a modelovém roce 2006 to bylo 300 koní a 353 Nm.)

Mířily úpravy správným směrem? Těžko vyvozovat nějaké závěry z krátkého svezení po mosteckém závodním okruhu, nicméně motor má podobně mocný střed jako v původním 350Z a vytáčí se ještě lehčeji než loňská verze. Naštěstí zůstal i obhroublý zvuk, který se k drsnému charakteru auta výborně hodí.

Nešlo také přehlédnout, že spojka a řadicí páka nevyžadují tak velkou sílu jako u prvního modelu. Ne snad, že by „zetko“ vyměklo – nové nastavení je ale lepší kompromis mezi chlapáctvím a snadností ovládání.

Účinnost přepracovaných světlometrů jsme pochopitelně nemohli zhodnotit a přilnavý asfalt závodního okruhu v kombinaci s vysokými rychlostmi rozhodně nepředstavuje ideální místo pro jakékoliv pozorování ohledně valivého hluku. Zatím víme jen tolik, že ani nový 350Z rozhodně není tiché auto.

Podvozku se zásadnější změny vyhnuly – a to je jenom dobře. Pneumatiky Bridgestone Potenza RE050 o rozměru 225/45 R18 vpředu a 245/45 R18 vzadu měly přesvědčivou přilnavost i na mokré trati, ale v rychlých zatáčkách jsem byl s vypnutým ESP velmi opatrný. Čtenáři někdejšího Autocaru tuší proč a ti ostatní to laskavě nebudou rozpitvávat.

Navzdory některým asociacím bylo příjemné znovu si potvrdit, že ani v roce 2007 není Porsche jedinou automobilkou, která vyrábí sportovní auta s opravdu komunikativním řízením. A brzdy Brembo byly stejně silné a neúnavné jako vždycky.

Jak jsem už řekl: bylo mokro, necítil jsem se ve své kůži a na mosteckém okruhu jsem jezdil poprvé v životě, takže objevných poznatků se dnes nedočkáte. I tak je ale jisté, že 350Z zůstává jedním z nejlepších aut pro řidiče – a ve své cenové kategorii prakticky nemá konkurenci. Posuďte sami.

Za 350Z Coupé Pack zaplatíte jen 1 205 000 Kč, přičemž cena zahrnuje kožené čalounění sedadel včetně vyhřívání a elektrického seřizování, tempomat nebo audio aparaturu věhlasné značky Bose. A pokud se domníváte, že ve sportovním kupé nemají takové serepetičky co dělat, bude vám stačit neslušně nízkých 1 130 000 Kč. Roadster je pak o osmdesát tisíc dražší.

Tak, a víc ze mě nedostanete. Musíte si počkat na redakční test. Jistě, bude i video!

X-Trail
Kromě „zetka“ nám Nissan v areálu mosteckého autodromu ukázal také nový X-Trail. Terénní polygon se ale po dlouhotrvajícím dešti změnil v bahenní koupel, která by dala zabrat i tanku – natož uhlazenému SUV na kompromisních pneumatikách, vhodných převážně pro silnici.

Původně vytyčená trasa tedy musela ustoupit mnohem méně náročné variantě. Limitujícím faktorem byla pochopitelně trakce – vzorek pneumatik se skoro okamžitě zalepil blátem. Díky dostatečné světlé výšce ale nebyla nutná přehnaná opatrnost při přejezdu prudkých zlomů a v rozbahněných vracečkách se auto řídilo velice snadno.

Samozřejmě ani nový X-Trail neujde našim recenzentským choutkám. Mezitím si můžete připomenout, co všechno je na něm nového, nebo si prostudovat přehled motorizací a výbav pro český trh.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,7
Motor
Konstrukceatmosféricky plněný vidlicový šestiválec
Zdvihový objem (cm3)3500
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230 kW/313 koní v 6800 ot./min.
Točivý moment (Nm)358 Nm v 4800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (el. omezena)
Spotřeba paliva (l/100 km)16,8/8,8/11,7 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)1518 kg
Ceny
Základní cena modelu1 130 000 Kč
7.9.2007 7:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist