autoweb.cz > Nissan > nissan 350z kupe > První jízda: nový Nissan 350Z (jo, a taky X-Trail)
První jízda: nový Nissan 350Z (jo, a taky X-Trail)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
350Z
Sportovní kupé Nissan 350Z dorazilo na evropské trhy teprve před čtyřmi lety, ale mezi nadšenými řidiči si už stihlo vybudovat téměř kultovní status. Není divu. Základní recept (výkonné kupé s téměř ideálním rozložením hmotnosti, atmosférickým šestiválcem uloženým vpředu a pohonem zadních kol) je už léta povinná osnova pro každého, kdo chce nabídnout poctivou zábavu za volantem.
Některé ingredience téhle receptury si ale už od začátku říkaly o vylepšení. Nepříliš robustní dílenské zpracování, silný valivý hluk, slabá světla, poněkud „traktorovitý“ motor… Loni tedy přišel první facelift. Patrně i samotný Nissan však uznal, že obětování točivého momentu ve prospěch vyššího výkonu (+20 koní) nebyl v případě těžkého auta moudrý krok. Tak to zkusili podruhé.
Při zběžném pohledu se 350Z modelového roku 2008 zdá být úplně stejné jako předchozí model. Podívejte se ale pořádně a odhalíte vyboulení na přední kapotě, které starším verzím chybělo. Není to samoúčelná paráda – zdvižení kapoty si vynutila instalace přepracovaného motoru VQ35HR.
Pořád je to vidlicový šestiválec 3,5 l s atmosférickým plněním. Podle Nissanu je však tahle jednotka z osmdesáti procent nová a měla by nabídnout hladší chod, dychtivější projev v horní třetině otáčkoměru a nižší spotřebu paliva. Nejvyššího výkonu 230 kW (313 k) dosahuje v 6800 ot./min., zatímco masivních 358 Nm točivého momentu je k dispozici přesně o dva tisíce otáček níž.
(Pro srovnání: první 350Z měl 280 koní a 363 Nm, v limitované sérii GT4 a modelovém roce 2006 to bylo 300 koní a 353 Nm.)
Mířily úpravy správným směrem? Těžko vyvozovat nějaké závěry z krátkého svezení po mosteckém závodním okruhu, nicméně motor má podobně mocný střed jako v původním 350Z a vytáčí se ještě lehčeji než loňská verze. Naštěstí zůstal i obhroublý zvuk, který se k drsnému charakteru auta výborně hodí.
Nešlo také přehlédnout, že spojka a řadicí páka nevyžadují tak velkou sílu jako u prvního modelu. Ne snad, že by „zetko“ vyměklo – nové nastavení je ale lepší kompromis mezi chlapáctvím a snadností ovládání.
Účinnost přepracovaných světlometrů jsme pochopitelně nemohli zhodnotit a přilnavý asfalt závodního okruhu v kombinaci s vysokými rychlostmi rozhodně nepředstavuje ideální místo pro jakékoliv pozorování ohledně valivého hluku. Zatím víme jen tolik, že ani nový 350Z rozhodně není tiché auto.
Podvozku se zásadnější změny vyhnuly – a to je jenom dobře. Pneumatiky Bridgestone Potenza RE050 o rozměru 225/45 R18 vpředu a 245/45 R18 vzadu měly přesvědčivou přilnavost i na mokré trati, ale v rychlých zatáčkách jsem byl s vypnutým ESP velmi opatrný. Čtenáři někdejšího Autocaru tuší proč a ti ostatní to laskavě nebudou rozpitvávat.
Navzdory některým asociacím bylo příjemné znovu si potvrdit, že ani v roce 2007 není Porsche jedinou automobilkou, která vyrábí sportovní auta s opravdu komunikativním řízením. A brzdy Brembo byly stejně silné a neúnavné jako vždycky.
Jak jsem už řekl: bylo mokro, necítil jsem se ve své kůži a na mosteckém okruhu jsem jezdil poprvé v životě, takže objevných poznatků se dnes nedočkáte. I tak je ale jisté, že 350Z zůstává jedním z nejlepších aut pro řidiče – a ve své cenové kategorii prakticky nemá konkurenci. Posuďte sami.
Za 350Z Coupé Pack zaplatíte jen 1 205 000 Kč, přičemž cena zahrnuje kožené čalounění sedadel včetně vyhřívání a elektrického seřizování, tempomat nebo audio aparaturu věhlasné značky Bose. A pokud se domníváte, že ve sportovním kupé nemají takové serepetičky co dělat, bude vám stačit neslušně nízkých 1 130 000 Kč. Roadster je pak o osmdesát tisíc dražší.
Tak, a víc ze mě nedostanete. Musíte si počkat na redakční test. Jistě, bude i video!
X-Trail
Kromě „zetka“ nám Nissan v areálu mosteckého autodromu ukázal také nový X-Trail. Terénní polygon se ale po dlouhotrvajícím dešti změnil v bahenní koupel, která by dala zabrat i tanku – natož uhlazenému SUV na kompromisních pneumatikách, vhodných převážně pro silnici.
Původně vytyčená trasa tedy musela ustoupit mnohem méně náročné variantě. Limitujícím faktorem byla pochopitelně trakce – vzorek pneumatik se skoro okamžitě zalepil blátem. Díky dostatečné světlé výšce ale nebyla nutná přehnaná opatrnost při přejezdu prudkých zlomů a v rozbahněných vracečkách se auto řídilo velice snadno.
Samozřejmě ani nový X-Trail neujde našim recenzentským choutkám. Mezitím si můžete připomenout, co všechno je na něm nového, nebo si prostudovat přehled motorizací a výbav pro český trh.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 5,7 |
Motor | |
Konstrukce | atmosféricky plněný vidlicový šestiválec |
Zdvihový objem (cm3) | 3500 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 230 kW/313 koní v 6800 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 358 Nm v 4800 ot./min. |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 (el. omezena) |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 16,8/8,8/11,7 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1518 kg |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 130 000 Kč |