První jízda – Nová Škoda Octavia III

Nejdůležitější model pro mladoboleslavskou Škodu jsme vyzkoušeli na silnicích v portugalském Algarve. Sáhli jsme po vrcholném dieselu i slabém benzínu.

Třetí generace populárního liftbacku nese do jisté míry převratný design, jehož některé střípky jste mohli vidět už u Rapidu. Jednoduché tvary, to bylo hlavní poselství designéra Josefa Kabaně, které se snažil i do nové Octavie vnuknout.

Přední část tvoří tradiční čtyřlístek z mlhovek a hlavních světlometů, což je pro mě z pohledu designu asi jediná rozporuplnější část. Přední světlomety jsou v dolní části zakončené pod jiným úhlem než chladič a nárazníky a na to si budu muset nějakou chvíli zvykat.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Jinak se mi líbí, obzvlášť zezadu vypadá opravdu moc hezky. Sice nebudí žádné silné emoce, ale to může být na druhou stranu jistota, že nezestárne tak rychle, jak se dost často u „vydesignovaných“ aut stává.

ČTĚTE TAKÉ: Nová Škoda Octavia III – kompletní český ceníkSamostatnou kapitolu si zaslouží vnitřní prostor, Škoda si velmi dobře uvědomuje posedlost Čechů zavazadlovým prostorem, jinak by těžko připravila největší zavazadelník ve třídě, společně s promyšleným systémem upevnění předmětů.

V kufru najdete kromě 590 litrů prostoru i oboustranný koberec. Tady přichází na řadu první drobnosti, které vám s přepravou zavazadel pomůžou. Ke koberci můžete pomocí suchého zipu přidělat tzv. Cargo elementy, které náklad přidrží na svém místě. A když povezete něco špinavějšího, stačí koberec otočit, z jeho druhé strany je guma. Chytré. K tomu jsou tu navíc obvyklé síťky a háčky.

Místo v kufru naštěstí nešlo na úkor cestujících, oproti druhé generaci má nová Octavia o 108 mm delší rozvor. To se projevilo především na prostoru vzadu, kde nebudou mít problém ani dlouháni, jako je Honza Koubek. Jen ty sedáky by mohly být trochu delší, jenže to by potom nebyl prostor pro kolena 73 mm.

Takže se raději přesouváme za volant a vyrážíme na první testovací trasu. Abychom se nenechali hned na začátku zhýčkat zátahem dvoulitrového turbodieselu, skočili jsme s Honzou do druhého nejzákladnějšího motoru, zážehové dvanáctistovky. Její výkon 105 koní je k dispozici v rozsahu od 4500 – 5500 ot./min, točivý moment 175 Nm je tady od 1400 do 4000 ot./min.


Silnější jedna-dvojka má výkon 105 koní a uspokojivě hýbe s 1230 kg těžkým autem.

Bylo by holým šílenstvím myslet si, že více než čtyři a půl metru dlouhé auto s výkonem sto koní můžete naplnit po střechu harampádím, dovnitř naskládat čtyři vazouny a vyrazit na autobahn trhat rychlostní rekordy. Tedy můžete, ale utrhnete si maximálně ostudu. Ale pro někoho, kdo jezdí pasivně, většinou po okreskách a vzadu vozí jen děti? Nevidím v tom problém.

Trhač asfaltu to není, to bylo vidět i ve chvíli, kdy jsme během testovací trasy dojeli pomalejšího kolegu ve dvoulitrovém trubodieselu, který v zatáčkách zpomalil na třicet, aby se nám na rovině vzdálil o desítky metrů.

Z jeho pohledu to určitě nevypadalo tak dramaticky jako z mého, zdržovat mě určitě nechtěl. Prostě jen zlehka položil nohu na plynový pedál, což pro mě znamenalo zmařené naděje na předjetí, navzdory tomu, že jsem držel motor v ideálních otáčkách a měl zařazenou tu správnou rychlost.

Tímhle skličujícím stylem jsme se pohybovali přibližně dvacet kilometrů, v jejichž závěru byla snad kilometrová rovinka a mé vítězství. Dobré plánování je to, co se budete muset s dvanáctistovkou naučit. A přijmout fakt, že na mnoha místech musíte na předjíždění zapomenout úplně.


Bi-xenony s LED diodami jsou za příplatek 39 000 Kč, zadní LED světlomety dostanete jen s nejvyšší výbavou Elegance.

Odpoledne přišel čas na nejsilnější turbodiesel se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG. V porovnání se slabým benzínem auto působilo o dost uvolněněji. I při svižné jízdě se motor pohybuje blízko volnoběhu, kde je od 1750 otáček k dispozici maximálních 320 Nm. Převodovka toho pochopitelně využívá, motor nenechává zbytečně točit a řadí rychle a hladce.

Jiné je to ve sportovním režimu, kde nechá motor více točit. Na mé gusto možná až zbytečně vysoko, naštěstí to máte možnost ovlivnit pádly pod volantem. Rychlejšímu svezení ale překáží elektrický posilovač, se kterým se špatně odhaduje, kolik toho ještě přední kola snesou.Hodně diskutovaným tématem je jednodušší a lehčí zadní náprava, která je vyhrazena pro modely s výkonem pod 150 koní. Poznají vůbec zákazníci rozdíl oproti víceprvkovému zavěšení? Já osobně si iluze nedělám, nemůžu nevzpomenout na průzkum, u kterého se 80 % řidičů BMW 1 domnívá, že jezdí s předokolkou. Tak zásadní věc, která kola přenáší výkon na silnici, a stejně má většina lidí zcela mylnou představu o svém vlastním autě.

Co je ve srovnání s tím použitá zadní náprava? Nechci obhajovat zjevné šetření, ale pokud by o víceprvkovou nápravu přišly všechny Octavie, byla by to mnohem horší zpráva. V Octavii je vlečená náprava naladěna velmi dobře a troufám si tvrdit, že na dobré silnici nemáte šanci postřehnout rozdíl, pokud nepojedete úplně na krev.

Jiná to bude na rozbitém asfaltu, tam bude víceprvková náprava tišší, komfortnější a lépe se vyrovná s velkým nákladem v kufru. Ale znovu opakuji, nemyslím si, že to bude pro většinu zákazníků velký problém.

DOPORUČUJEME: Speciál o ojetině – Škoda Octavia II (2004 – 2012)Základní cena mě osobně překvapila, tak nízkou jsem ji rozhodně nečekal, už kvůli Rapidu, který stojí podobné peníze. To samozřejmě Rapidu jen přitíží, ale nemám strach, že by nedostal lepší výbavu za lepší cenu.

Ano, základní Octavia bude holota na plechových kolech, se stabilizací, centrálním zamykáním a základním rádiem Blues. Další výbava stojí nějaké ty peníze, a častokrát nejde o malé částky. Užitečné věci, které se opravdu hodí, jsou ale nastavené rozumně.

Pokud si vezmete tempomat, paket s klimatizací, kožený paket, palubní počítač a vyhřívané sedačky, dostanete se na částku 401 900 Kč se silnější dvanáctistovkou, která už má šestistupňovou převodovkou. A s takovým autem už se dá za nějakých okolností žít bez problémů.

Zkoušel jsem jen tak pro informaci sečíst všechny položky příplatkové výbavy a naspecifikovat to nejlepší, co v Octavii můžete mít. Začal jsem tedy u 2.0 TDI s převodovkou DSG a postupně jsem přičítal všechno, co mi přišlo pod ruku, takže jsem možná přehlédl některé pakety a cena bude ve výsledku o něco nižší. Každopádně jsem se dostal na částku 1 120 000 Kč, za kterých dostanete maximálně nabušené auto s nezávislým topením, vyhřívaným oknem a spoustou hloupostí, jako je automatické parkování.

P.S. – Honza Koubek už stříhá video, na které se budete moci podívat v nejbližších dnech.

9.1.2013 11:20| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist