První dojmy: Peugeot 301

Z Francie se na nás řítí dva nové sedany se společným rodokmenem. My jsme daleko za našimi hranicemi vyzkoušeli ten se lvem ve znaku.

Chcete co největší prostor za co nejméně peněz? Až donedávna jste pro vyřešení této rovnice museli navštívit autobazar. Poslední dobou je to ale jeden levný sedan vedle druhého. Své želízko do ohně teď vysílají i Francouzi – přijíždí Citroën C-ElyséePeugeot 301. A právě na ten druhý jmenovaný jsem se vyrazil podívat daleko za naše hranice, až do Turecka.

Důvod naší výpravy je po pár kilometrech jasný – špatné silnice. Jen tak mimochodem, prý se pro mezinárodní prezentaci zvažovala i Česká republika, ale tady je v Listopadu poněkud chladnější počasí než na východ od naší domoviny.

Silnice jsou tu opravdu mimo velká města děravé jako tulákova bota, ale Peugeot se přes díry, které se prakticky ani nedají objet, jen plavně přenese. Abyste se od auta dočkali nějakého projevu nelibosti, musíte najet do díry menšího kráteru, který by pro jiné automobily znamenal minimálně proraženou pneumatiku, v horším případě i újmu na disku.

Peugeot 301 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Peugeot 301 fotogalerie

Podvozek je naladěný opravdu hodně měkce, při jízdě se auto lehce pohupuje jako loďka na klidném jezeře, takže jakékoli myšlenky na svižnější jízdu vás přejdou už v samotném počátku. To ale v žádném případě neberte jako výtku. Osobně je mi mnohem sympatičtější, že si 301 nehraje na sportovnost, ale na plná ústa přiznává své zaměření na levné trhy, kde zároveň nedisponují asfaltem hladkým jako sklo.Ani v případě vzhledu se nesnaží klamat vaše smysly, tvar sedanu je očekávatelný, jednoduchý a ne příliš hezký. Ani chromové doplňky u vyšší výbavy nezbaví auto dojmu těžkopádnosti, ale troufám si tvrdit, že zákazníkům to moc vadit nebude.

Podstatné je, že jak velký Peugeot působí zvenku, tak velký je i uvnitř. A že je opravdu velký. Na zadních sedadlech je místa pro kolena podobně jako ve Škodě Superb, slušně je na tom i zavazadelník, který nabídne 506, v případě složených sedaček rovnou 640 litrů.

Uvnitř ještě nějakou chvíli zůstaneme – za volantem. Na první pohled to vypadá jako dobré místo k životu. Rozhodně byste autu netipovali cenovku okolo dvou set tisíc, jakou si za něj automobilka říká. Tvary jsou elegantní a moderní, důvod ke kritice přichází jen z pohledu materiálů a jejich zpracování.


Interiér působí na poměry třídy moderním dojmem.

Měkčené plasty byste tu hledali marně, všechno tvoří ty ne úplně příjemné tvrdé plasty a ani slícování není nejlepší. Ale velmi pravděpodobně máme tu čest s předprodukčními kusy, takže to se ještě může změnit.

Je sympatické, že řadu prvků využil Peugeot ze svých dražích modelů, kupříkladu hlavice řadicí páky je z „dvěstěosmičky“, páčky pochází z koncernu PSA, stejně jako kličky dveří a celek je, jak už jsem říkal, velmi povedený. Ostatně, to si sami jistě prohlédnete na fotkách. Jak je na tom levný francouzský sedan z pohledu výbavy? Inu, pokud se rekrutujete z řad zákazníků Mercedesu třídy S, výčtem základní výbavy vás Peugeot asi neohromí.

V rámci základní výbavy Access dostanete ABS, ESP, ASR, k tomu připočtěte elektrický posilovač řízení, sadu airbagů a dálkový centrál. Můžete něco postrádat? Mohla by vám chybět klimatizace, případně rádio, obojí se ale dá řešit buď skokem do vyššího výbavového stupně nebo prostým přikoupením v rámci příplatkové výbavy.Vyzkoušel jsem všechny motorizace a o své krátké dojmy se s vámi podělím. Začnu základním tříválcem, který mi zároveň vzhledem k celkovému zaměření auta přijde jako nejvhodnější volba. Výkon 72 koní korespondoval s měkkým podvozkem a působilo to jako sehraný celek. Tříválec je navíc poměrně kultivovaný, dovnitř jeho typický projev neproudí nijak výrazně, na rozdíl od projevu zvenku.Silnější šestnáctistovka s výkonem 115 koní a točivým momentem 150 Nm působila pod kapotou třistajedničky dobrým, možná až příliš výkonným dojmem. Však taky hýbe s karoserií těžkou jen něco málo přes tunu. Hlavně proto je zrychlení na stokilometrovou rychlost otázkou jen 9,4 sekundy a umí uhánět až 188 km/h. Díky atmosférickému plnění se motor chová podle očekávání – s rostoucími otáčkami výkon příjemně graduje a všechno doprovází příjemný zvukový projev. Spotřeba? Ta se během naší testovací jízdy jen lehce podívala za sedmilitrovou hranici.


Podvozek je naladěný hodně komfortně. Budete v pohodlí i na rozbitých silnicích.

Její vznětová obdoba s výkonem 92 koní mi pro levný sedan přijde jako ne úplně vhodná motorizace. Bude jistě o citelný kus dražší než jakýkoli benzínový motor, ale nižší spotřeba se vám „zaplatí“ až za opravdu dlouhou dobu, protože rozdíl mezi benzínovou a vznětovou jedna-šestkou nebude tak velký. Pokud je ale vaším teritoriem dálnice, vznětový agregát si pod kapotou nejspíš obhájíte. Jen se budete muset spokojit s pětistupňovou převodovkou, což je stejné pro všechny motorizace.

Takže jaký je můj předběžný verdikt? Překvapivě pozitivní. Na ten finální si počkejte až se s autem svezeme i na českých silnicích, ale na těch tureckých dokáže fungovat opravdu velmi dobře. Podvozek zůstává komfortní i na opravdu rozbitých cestách, uvnitř působí Peugeot 301 příjemným dojmem a stěžovat si co do prostoru nebudou ani pasažéři na zadních sedadlech.

18.11.2012 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist